Logo Niepodległa
Logo PANSA
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Airspace Strategy for Poland POLFRA Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej
Warsztaty

Drony ASM1
Strona projektu - Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym


Logo CEF

Najnowsze Informacje

2011.08.16, 08:20

15 lipca 2011 roku, poczytna rzeszowska Gazeta Codzienna Nowiny opublikowała zapis rozmowy red. Stanisława Siwaka z Prezesem PAŻP, przeprowadzoną w trakcie konferencji „Nowe technologie w lotnictwie - Polska w Programie SESAR (Single European Sky ATM Research)".

zdj

Powstanie wspólne niebo nad Europą.

Rozmowa z Krzysztofem BANASZKIEM, prezesem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

- Po co Bruksela uruchomiła program SESAR i jaki ma być wkład Polski w jego realizację?

- Komisja Europejska chce stworzyć nowoczesne systemy nawigacji powietrznej pod przyszłe wymagania ruchu lotniczego na europejskim niebie. Musimy wdrażać nowe technologie związane z kontrolą ruchu lotniczego, bowiem liczymy się z tym, że w powietrzu będzie latać coraz więcej samolotów. A wiadomo, że pojemność tej przestrzeni dla pasażerskiego ruchu lotniczego jest ograniczona. Zaś z drugiej strony wszyscy pasażerowie chcieliby szybko wystartować, przelecieć najefektywniejszą drogą do celu podróży i bezpiecznie wylądować. I to jest właśnie zadanie SESAR-a. Chodzi o opracowanie takich technologii i urządzeń, aby przy rosnącej liczbie samolotów na europejskim niebie były możliwe coraz szybsze i bezkolizyjne loty.

- Czy możemy doprowadzić do jednolitego systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie?
- Koncepcja Komisji Europejskiej sprowadza się do tego, aby wszystkie kraje UE wdrażały te same rozwiązania dotyczące sterowania ruchem lotniczym. Obniży to koszty operacji lotniczych i sprawi, że taki sam system kontroli lotów będzie obowiązywał w Polsce, Niemczech czy Hiszpanii. Taki jednolity system sprawi, że samolot lecący przez Europę będzie wszędzie tak samo traktowany i jednakowo skomunikuje się z systemem naziemnym.

- Kiedy i w jakim stopniu z tych nowości skorzysta lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce?
- W Jasionce już funkcjonuje bardzo nowoczesny radar. Instalujemy tu również specjalny system kontroli ruchu lotniczego, który będzie obejmował cały kraj. Kontrolerzy z rzeszowskiego lotniska najpierw będą włączeni w system kontroli ruchu lotniczego w Polsce, a w przyszłości w system europejski. Takie urządzenie zostanie zainstalowane już pewnie na nowej wieży, którą właśnie budujemy.




powrót