Logo Niepodległa
Logo PANSA
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Airspace Strategy for Poland POLFRA Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej
Warsztaty

Drony ASM1
Strona projektu - Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym


Logo CEF

Najnowsze Informacje

2011.12.22, 10:58

Wirtualny Nowy Przemysł: Lotniska regionalne mogą więcej

zdj

W całym roku 2011 r. lotniska regionalne wykonają około 160 tys. operacji komunikacyjnych (startów i lądowań samolotów oraz lotów kontrolowanych), prognozuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Dane te nie uwzględniają wielokrotnych podejść do lądowania. W tym roku codziennie na polskim niebie obsługiwanych jest od 1,3 do 2,1 tys. lotów kontrolowanych, a z polskich lotnisk korzysta codziennie od 300 do 600 samolotów.

Przez pierwsze jedenaście miesięcy tego roku, PAŻP obsłużył 597,8 tys. operacji lotniczych, tj. o 7,1 procent więcej niż w analogicznym okresie 2008 roku, najlepszym dotychczas dla polskiej przestrzeni powietrznej. Wyniki po 11 miesiącach br. są też o 9,2 proc. wyższe niż w ub.r.

Wliczając operacje GA (głównie wielokrotne podejścia), PAŻP obsłużyła dotychczas rekordową liczbę 651 tys. operacji.

Możliwości polskich lotnisk regionalnych pod względem liczby obsługiwanych operacji kontroli ruchu lotniczego wynikają z tzw. zadeklarowanej pojemności, która w zależności od lotniska wynosi od 6 do 10 operacji na godzinę, a w niektórych przypadkach może sięgać kilkunastu operacji (dla Warszawy zadeklarowana pojemności wynosi ponad 30 operacji/h).

Po zrealizowaniu inwestycji, które obecnie są prowadzone przed Euro 2012, możliwości operacji na głównych lotniskach regionalnych wzrosną do około 20/h, ocenia PAŻP. W szczególności chodzi o budowę dróg kołowania, dróg szybkiego zejścia i zwiększenie liczby stanowisk postojowych.

Efektywne wykorzystanie wszystkich polskich lotnisk regionalnych jest szczególnie ważne, ponieważ - zgodnie z Rozporządzeniem WE 1794/2006 - wysokość opłaty za obsługę tzw. nawigacji do startu i lądowania (nawigacji terminalowej - TNC) jest tym niższa, im większa jest liczba wykonywanych na lotniskach operacji, na którą rozkładają się koszty utrzymania infrastruktury.

Tymczasem, jak zaznaczył Krzysztof Banaszak prezes PAŻP, zdarzają się na polskich lotniskach godziny, w których nie jest wykonywana żadna operacja lotnicza, a dość częsta jest sytuacja, kiedy przez kilka godzin wykonywane są 2-3 operacje lotnicze na godzinę, przy operacyjnych możliwościach lotniska wynoszących nawet kilkanaście operacji na godzinę.

Zakładając, że lotniska regionalne (bez Warszawy) czynne byłyby tylko 18 godzin na dobę i 7 dni w tygodniu, ich możliwości operacyjne obsługi operacji lotniczych wynoszą obecnie około 600 tys. w roku. Natomiast przy założeniu pracy lotnisk regionalnych przez 24 godziny na dobę, te możliwości rosną do ok. 790 tys. operacji.

PAŻP informuje też, że w tym roku średnie opóźnienie przypadające a operację lotniczą zmaleje w Polsce do ok. 0,7 minuty/lot. W polskiej przestrzeni powietrznej generowanych jest jedynie 2,5 proc. wszystkich opóźnień, jakie w 2011 r. powstały w całej przestrzeni Europy.

http://logistyka.wnp.pl




powrót