Zanim utworzysz pierwszą misję utwórz i uzupełnij swój profil w systemie PansaUTM o posiadane uprawnienia (numer Operatora BSP nadany przez ULC, posiadane dopuszczenia do wybranych NSTS-ów, uprawnienia wydane przez ULC zgodnie z przepisami unijnymi lub indywidualną zgodę Prezesa ULC).
Podczas tworzenia profilu uzupełnij dokumenty zgodnie z poniższym schematem:
Operacje w kategorii „otwartej” (OPEN) umożliwiają wykonywanie lotów niskiego ryzyka. Można zaliczyć do nich loty VLOS wykonywane zarówno w celach „komercyjnych” jak i „rekreacyjnych” przed 2021r. Nie wymagają one uzyskania uprzedniego zezwolenia na lot z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Operacje w kategorii „otwartej” (OPEN) mogą być wykonywane wyłącznie w zasięgu widoczności wzrokowej pilota lub obserwatora w odległości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi, dronami o masie nie przekraczającej 25 kg.
Kategoria „otwarta” (OPEN) dzieli się na trzy podkategorie: A1, A2 i A3 w oparciu o ograniczenia operacyjne i wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych oraz drony:
Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Pozostałe wymogi kategorii otwartej (OPEN) można znaleźć w artykule 4 rozporządzenia Komisji Europejskiej (UE) 2019/947 oraz WYTYCZNYCH NR 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 czerwca 2021 r.
Operatorzy dronów w kategorii „otwartej” (OPEN) rejestrują się:
Po dokonaniu rejestracji należy umieścić posiadany numer Operatora na każdym dronie, dla którego wymagana jest rejestracja.
Drony, którymi można wykonywać operacje w kategorii „otwartej”, muszą spełniać następujące warunki:
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich;
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/639 z dnia 12 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947 w odniesieniu do scenariuszy standardowych dla operacji wykonywanych w zasięgu widoczności wzrokowej lub poza zasięgiem widoczności wzrokowej.
WYTYCZNE NR 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 czerwca 2021 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
WYTYCZNE NR 24 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych.
Bezzałogowy system powietrzny oznacza bezzałogowy statek powietrzny i wyposażenie do zdalnego sterowania tym statkiem;
operator bezzałogowego systemu powietrznego oznacza dowolną osobę prawną lub fizyczną eksploatującą lub zamierzającą eksploatować co najmniej jeden bezzałogowy system powietrzny;
zgromadzenia osób oznaczają zgromadzenia, w przypadku których zagęszczenie obecnych osób uniemożliwia im przemieszczanie się;
strefa geograficzna dla bezzałogowych systemów powietrznych oznacza część przestrzeni powietrznej wyznaczoną przez właściwy organ, która ułatwia, ogranicza lub wyklucza operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych, aby wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem wynikające z operacji z użyciem tych systemów;
solidność oznacza właściwość środków ograniczających ryzyko, która wynika z połączenia stopnia poprawy bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu środków ograniczających ryzyko oraz poziomu pewności i integralności, że uzyskano poprawę bezpieczeństwa;
scenariusz standardowy oznacza rodzaj operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego w kategorii „szczególnej”, jak określono w dodatku 1 do załącznika, w przypadku której szczegółowy wykaz środków ograniczających ryzyko wskazano w tak sposób, że właściwemu organowi mogą wystarczyć oświadczenia, w których operatorzy deklarują, że będą stosować środki ograniczające ryzyko przy prowadzeniu tego rodzaju operacji;
operacja w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) oznacza rodzaj operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego, w której pilot bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie utrzymywać stały kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, co umożliwia temu pilotowi kontrolowanie toru lotu wspomnianego statku względem innych statków powietrznych, osób i przeszkód w celu uniknięcia kolizji;
operacja poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) oznacza rodzaj operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego, która nie jest wykonywana w zasięgu widoczności wzrokowej;
certyfikat operatora lekkich bezzałogowych systemów powietrznych (certyfikat LUC) oznacza certyfikat wydany operatorowi bezzałogowego systemu powietrznego przez właściwy organ, jak określono w części C załącznika;
klub lub stowarzyszenie modelarstwa lotniczego oznacza organizację utworzoną zgodnie z prawem w państwie członkowskim w celu wykonywania lotów rekreacyjnych, lotów pokazowych, działalności sportowej lub przeprowadzania zawodów z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych;
materiały niebezpieczne oznaczają artykuły lub substancje, które w przypadku incydentu lub wypadku mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia, bezpieczeństwa, mienia lub środowiska, które to artykuły lub substancje bezzałogowy statek powietrzny przenosi jako obciążenie użytkowe.
obciążenie użytkowe oznacza przyrządy, mechanizmy, wyposażenie, części, aparaturę, oprzyrządowanie lub akcesoria, w tym urządzenia komunikacyjne, zainstalowane na statku powietrznym lub przymocowane do statku powietrznego, które nie są używane ani przeznaczone do wykorzystania podczas eksploatacji statku powietrznego lub sterowania nim w locie i nie są częścią płatowca, silnika ani śmigła;
jednoznaczna zdalna identyfikacja oznacza system lokalnego rozpowszechniania informacji o eksploatowanym bezzałogowym statku powietrznym, w tym jego oznakowania, pozwalający uzyskać te informacje bez fizycznego dostępu do bezzałogowego statku powietrznego;
tryb podążania za stacją bazową oznacza tryb pracy bezzałogowego systemu powietrznego, w którym bezzałogowy statek powietrzny stale podąża za pilotem bezzałogowego statku powietrznego w uprzednio określonym promieniu;
świadomość przestrzenna oznacza funkcję wykrywania potencjalnych naruszeń ograniczeń przestrzeni powietrznej w oparciu o dane przekazane przez państwa członkowskie i ostrzegania o nich pilota bezzałogowego statku powietrznego, aby mógł niezwłocznie podjąć skuteczne działanie w celu zapobieżenia tym naruszeniom;
bezzałogowy system powietrzny skonstruowany do użytku prywatnego oznacza bezzałogowy system powietrzny zmontowany lub wyprodukowany na użytek własny konstruktora, z wyłączeniem bezzałogowych systemów powietrznych zmontowanych z zestawów części wprowadzonych do obrotu jako gotowy do montażu zestaw;
operacja autonomiczna oznacza operację, w trakcie której bezzałogowy statek powietrzny wykonuje operacje bez możliwości podjęcia interwencji przez pilota bezzałogowego statku powietrznego;
osoby postronne oznaczają osoby, które nie uczestniczą w wykonywaniu operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego lub które nie są świadome poleceń wydawanych przez operatora bezzałogowego systemu powietrznego i zalecanych przez niego środków bezpieczeństwa;
udostępnienie na rynku oznacza dowolną formę dostarczenia produktu do celów dystrybucji, konsumpcji lub używania na rynku Unii w ramach działalności handlowej, niezależnie od tego, czy odbywa się to odpłatnie czy nieodpłatnie;
wprowadzenie do obrotu oznacza udostępnienie produktu na rynku Unii po raz pierwszy;
kontrolowany obszar naziemny oznacza obszar naziemny, na którym eksploatuje się bezzałogowy system powietrzny i w którego granicach operator bezzałogowego systemu powietrznego jest w stanie zadbać o to, by znajdowały się na nim wyłącznie osoby zaangażowane w operację;
maksymalna masa startowa (MTOM) oznacza maksymalną określoną przez producenta lub konstruktora masę bezzałogowego statku powietrznego, obejmującą obciążenie użytkowe i paliwo, przy której można eksploatować bezzałogowy statek powietrzny;
bezzałogowy szybowiec oznacza bezzałogowy statek powietrzny utrzymujący się w locie w wyniku dynamicznego oddziaływania powietrza na jego stałe powierzchnie nośne, którego lot swobodny nie jest zależny od silnika. Może być on wyposażony w silnik stosowany w sytuacjach wyjątkowych.
PansaUTM to koncepcja cyfrowej koordynacji lotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) i zarządzania wnioskami oraz zgodami na loty w polskiej przestrzeni powietrznej, na którą składają się autorskie rozwiązania operacyjne PAŻP zintegrowana z najbardziej popularną wśród operatorów dronów w Polsce aplikacją Droneradar.
Zasięg działania PansaUTM w zakresie funkcji wsparcia analitycznego operatorów BSP pod kątem możliwości realizacji operacji zgodnej z przepisami i dostępnością przestrzeni obejmuje całą Polskę. Oznacza to, że wykonując loty w całej przestrzeni powietrznej nad Polską można złożyć plan lotu via PansaUTM w celu uzyskania informacji na jakich warunkach taki lot może być wykonany.
Z kolei moduły obsługujące funkcje wydawania przez Agencję przedtaktycznych cyfrowych warunków i zgód na loty BSP w strefach kontrolowanych lotnisk są obecnie dostępne we wszystkich strefach kontrolowanych lotnisk w których PAŻP zapewnia kontrolę ruchu lotniczego (CTR – także w CTR EDAH – Heringsdorf w którym kontrola ruchu lotniczego zapewniana jest przez stronę niemiecką). Po uzyskaniu zgody na lot, taktyczna koordynacja lotów pomiędzy operatorami BSP a naszymi kontrolerami jest obecnie udostępnione dla wszystkich stref kontrolowanych lotnisk z wyjątkiem Radomia, Heringsdorf.
W przestrzeni niekontrolowanej poza wyznaczonymi aktywnymi strefami, piloci BSP zgłaszają swoje loty do Służby Informacji Powietrznej wykonując Check-I w aplikacji DroneRadar. W przypadku lotów BVLOS zarówno w przestrzeni kontrolowanej jak i niekontrolowanej system PansaUTM służy także do wydawania przez PAŻP przedtaktycznych cyfrowych warunków i zgód na loty BSP.
1. Uzupełnij profil w systemie PansaUTM o posiadane uprawnienia (numer operatora BSP, posiadane dopuszczenia do wybranych NSTS, uprawnienia wpisane do Świadectwa Kwalifikacji wydane przez ULC zgodnie z przepisami unijnymi lub indywidualna zgoda ULC).
2. Uzupełnij profil o posiadane bezzałogowe statki powietrzne. UWAGA: jeśli posiadasz drona z certyfikatem CE to wpisz odpowiednią podkategorię (CO, C1, C2…) w polu Certyfikacja w 7 kroku kreatora (Cechy szczególne).
3. Zacznij planować misję:
a. Krok 1 (Nazwa i typ misji):
i. Nazwa (wpisz dowolną, wybraną przez siebie nazwę):
ii. Typ (wybierz typ lotu który zamierzasz wykonać z uwzględnieniem posiadanych uprawnień i dopuszczeń do NSTS):
1. wybierz VLOS dla lotów VLOS w kategorii szczególnej
2. wybierz BVLOS dla lotów BVLOS w kategorii szczególnej
b. Krok 2 (Czas trwania):
określ jak najbardziej precyzyjny czas trwania misji; nie może być on dłuższy niż 1 dzień;
złóż plan misji min. 24 godziny przed planowanymi lotami VLOS w kategorii otwartej i szczególnej oraz min. 3 dni robocze wcześniej w przypadku lotów BVLOS w kategorii szczególnej i 7 dni wcześniej w przypadku wykonywania lotów BVLOS, w oparciu o NSTS.09 żeby mieć pewność uzyskania odpowiedzi z PAŻP
c. Krok 3 (Informacje dodatkowe):
Jeśli zamierzasz wykonywać loty powyżej 50m AGL wpisz w polu Krótki opis zdanie „Loty do ….m AGL”
Jeśli zamierzasz wykonywać loty w kategorii szczególnej wpisz w polu Krótki opis zdanie: „Wykonuję loty w oparciu o Standardowy Scenariusz (STS) / Zgodę ULC / LUC”
d. Krok 4 (Cel lotu):
Jeśli zamierzasz wykonywać loty VLOS w kategorii szczególnej wybierz “inny niż sportowo-rekreacyjny”
Jeśli zamierzasz wykonać lot BVLOS wybierz lot BVLOS specjalistyczny, automatyczny lub szkolny (podmioty szkoleniowe). Do wykonywania lotów BVLOS o charakterze operacyjnym dopuszczone są podmioty posiadające odpowiednie zgody ULC.
e. Krok 5 (Statki powietrzne): wybierz bezzałogowy statek powietrzny, którym zamierzasz wykonywać loty;
jeśli wykonujesz loty w kategorii szczególnej pamiętaj, żeby był zgodny z zapisami w danym Standardowym Scenariuszu lub zgodą ULC
f. Krok 6 (Obserwatorzy i załączniki): uzupełnij dane ew. obserwatorów jeśli wykonujesz loty w kategorii szczególnej załącz potwierdzenie przyjęcia przez ULC informacji o wykonywaniu lotów zgodnie ze Standardowym Scenariuszem lub zgodę ULC
g. Krok 7 (Edytor graficzny misji): narysuj swoją misję; pamiętaj, że maksymalna wysokość lotów w kategorii otwartej i szczególnej, gdy loty są wykonywane w oparciu o NSTS to 120m AGL.
Loty należy planować tak, aby spełniały wymogi dot. zachowania odległości w poszczególnych podkategoriach kategorii otwartej lub były zgodne z odpowiednim scenariuszem NSTS lub Zezwoleniem na operację od ULC w przypadku lotów w kategorii szczególnej.
Krok |
kategoria otwarta |
kategoria szczególna |
1. Nazwa i typ misji |
VLOS |
VLOS/BVLOS |
2. Czas trwania |
min. 24 godziny wcześniej |
VLOS min. 24 godziny wcześniej BVLOS min. 3 dni robocze wcześniej BVLOS NSTS-09 – min. 7 dni wcześniej |
3. Informacje dodatkowe |
„Wykonuję loty w kategorii otwartej A1/A2/A3″ lub „Wykonuję loty na podstawie przepisów przejściowych art. 22” |
„Wykonuję loty w kategorii szczególnej w oparciu o STS / zgodę ULC / LUC” |
4. Cel lotu |
sportowo-rekreacyjny |
VLOS: inny niż sportowo-rekreacyjny BVLOS: specjalistyczny / automatyczny / szkoleniowy (podmioty szkoleniowe) / operacyjny (podmioty dopuszczone przez ULC) |
5. Statki powietrzne |
sprawdź czy zgodny z kategorią |
sprawdź, czy zgodny z zapisami w danym NSTS lub Zezwoleniem na operację od ULC |
6. Obserwatorzy i załączniki |
|
załącz potwierdzenie przyjęcia przez ULC informacji o wykonywaniu lotów zgodnie z NSTS lub Zezwolenie na operację od ULC |
7. Edytor graficzny misji |
max. 120 m AGL |
max. 120 m AGL jeśli STS |
4. Wyślij misję do akceptacji PAŻP i oczekuj na odpowiedź. Koniecznie przeczytaj „Dodatkowe informacje o akceptacji” lub „Powód odrzucenia”
Operatorzy bezzałogowych statków powietrznych oraz modeli latających o MTOM nie większej niż 25 kg używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku operatora (VLOS) planujący loty w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) mają obowiązek dokonać zgłoszenia do PAŻP na minimum 24 godziny przed planowanymi lotami VLOS (kat. otwarta i szczególna) i min. 3 dni wcześniej w przypadku lotów BVLOS w kategorii szczególnej (BVLOS NSTS-09 – 7 dni) celem określenia możliwości i warunków wykonania lotów.
Strefy geograficzne | Strefy publikowane w AIP Polska/DroneRadar | Warunki wykonywania lotów BSP |
DRA-P
| Strefy czasowo wydzielone (TSA) Stałe trasy lotnictwa wojskowego (MRT) | Zakaz wykonywania lotów BSP w aktywnej strefie. |
Strefy ograniczone (R) – operacyjne, na potrzeby służb zapewniających bezpieczeństwo publiczne. | Za zgodą zarządzającego, o ile dopuścił on taka możliwość wnioskując o wyznaczenie strefy. | |
DRA-RH
| Strefy kontrolowane lotnisk komunikacyjnych (CTR) – RPA> 6 km od granicy lotniska. | Loty do 100m AGL nie wymagają uzyskania zgody. Loty powyżej 100 m AGL wyłącznie w kategorii szczególnej po uzyskaniu zgody PAŻP. |
Strefy ruchu lotniskowego (ATZ) > 6 km od granicy lotniska. | Loty do 100m AGL nie wymagają uzyskania zgody. | |
Strefy kontrolowane lotnisk wojskowych (MCTR) | Za zgodą i na warunkach określonych przez zarządzającego lotniskiem wojskowym . | |
Inne strefy wyznaczone na wniosek uprawnionego podmiotu o wysokim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje. | Za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona. | |
DRA-RM | Strefy kontrolowane lotnisk komunikacyjnych (CTR)- RPA, RPA, RPA w promieniu 1-6km od granicy lotniska | Kategoria OTWARTA / SZCZEGÓLNA: BSP do 900g do 30 m AGL po wykonaniu CHECK-IN w aplikacji DroneRadar Kategoria OTWARTA A2: BSP powyżej 900g lub powyżej 30m (max 50m) za zgodą i na warunkach określonych przez PAŻP. Uzyskanie zgody PAŻP wymaga złożenia planu lotu w PansaUTM na min. 24 godziny przed planowanymi lotami Kategoria SZCZEGÓLNA – loty BSP maksymalnie do wysokości 120m. za zgodą i na warunkach określonych przez PAŻP. Uzyskanie zgody PAŻP wymaga złożenia planu lotu w PansaUTM na min. 24 godziny przed planowanymi lotami VLOS i min. 3 dni wcześniej w przypadku lotów BVLOS (BVLOS NSTS.09 – 7 dni) wykonywanie lotów powyżej 50m może wiązać się z koniecznością dostosowania się do ruchu do/z danego lotniska (w przerwach między operacjami) -bez zgody BSP powyżej 900g-jedynie za zgodą ATS/Zarządzającego strefą. W przypadku stref DRA-R CTR zarządzającym jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. W przypadku stref DRA-R ATZ zarządzającym jest zarządzający lotniskiem objętym strefa (przeważnie lokalny Aeroklub) |
Strefy ruchu lotniskowego(ATZ) >1-6km | Loty BSP do 900g do 30 m AGL nie wymagają uzyskania zgody. Wszystkie inne loty za zgodą zarządzającego . W przypadku stref DRA-R ATZ zarządzającym jest zarządzający lotniskiem objętym strefa (przeważnie lokalny Aeroklub) | |
Strefy zakazane(P) >500m od obiektu chronionego strefą P | Loty BSP do 900g do 30 m AGL nie wymagają uzyskania zgody | |
LUB inne strefy wyznaczone na wniosek uprawnionego podmiotu o średnim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje | za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona | |
DRA-RL | Strefy kontrolowane lotnisk komunikacyjnych (CTR)- RPA>1km | za zgodą i na warunkach określonych przez PAŻP. Uzyskanie zgody PAŻP wymaga złożenia planu lotu w PansaUTM na min. 24 godziny przed planowanymi lotami VLOS i min. 3 dni wcześniej w przypadku lotów BVLOS w kategorii szczególnej (BVLOS NSTS.09 – 7 dni). Zakaz wykonywania lotów w kategorii OTWARTEJ. |
Strefy ruchu lotniskowego(ATZ) >1km Strefy niebezpieczne (D) Strefy czasowo rezerwowane (TRA) Strefy zakazane(P) <500m | Za zgodą zarządzającego . W przypadku stref DRA-R ATZ zarządzającym jest zarządzający lotniskiem objętym strefa (przeważnie lokalny Aeroklub. W przypadku stref DRA-R D zarządzającym jest jednostka wojskowa dla której wyznaczono strefę. W przypadku stref DRA-R TRA zarządzającym jest podmiot dla którego wyznaczono strefę. W przypadku stref DRA-R P zarządzającym jest podmiot zarządzający obiektem dla którego wyznaczono strefę . | |
Strefy ograniczone(R) – wyznaczone nad Parkami Narodowymi | w obszarze obejmującym przestrzeń powietrzną znajdującą się bezpośrednio nad obszarem parku narodowego za zgodą zarządzającego danym parkiem narodowym i na warunkach przez niego określonych | |
LUB inne strefy wyznaczone na wniosek uprawnionego podmiotu o niskim prawdopodobieństwie uzyskania zgody na operacje | za zgodą i na warunkach określonych przez Agencję lub podmiot uprawniony, na wniosek którego strefa geograficzna została wyznaczona | |
DRA-I
| Ostrzeżenia nawigacyjne(NW), AREA strefy obowiązkowej łączności radiowej(RMZ), strefy identyfikacji obrony powietrznej(ADIZ) Strefy ograniczone(R)-poza terenem Parku Narodowego | Informacje konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych. Należy zachować szczególną ostrożność wykonując loty. |
DRA-T | Wymagane spełnienie wymogów technicznych obowiązujących w danej strefie. | |
DRA-U | Loty przy wsparciu określonych, zweryfikowanych usług zapewnianych w tej strefie i wskazanych warunków wykonywania lotów. |
Wykaz skrótów:
PAŻP/PANSA/ Agencja-Polska Agencja Żeglugi Powietrznej/ Polish Air Navigation Service Agency
BSP- bezzałogowy statek powietrzny
AGL- wysokość od poziomu gruntu
ATS- służby kontroli ruchu lotniczego
AIP Polska- krajowy zbiór informacji lotniczych
Szczegółowe zasady wykonywania lotów zostały opisane w WYTYCZNYCH NR 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 czerwca 2021 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
Wymogi dotyczące terminu składania planów lotu (VLOS):
Wymogi dotyczące terminu składania planów lotu (BVLOS):
Dla zgłoszeń niezachowujących wymaganego terminu lub niepoprawnie wypełnionych Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zastrzega sobie możliwość niewydania warunków lotu lub nierozpatrzenia zgłoszenia w ww. terminach.
Zgłoszenia/kontakt od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00:
W celu uzyskania informacji na temat wykonywania lotów bezzałogowych statków powietrznych:
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to