Jednym z głównych celów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w zakresie bezzałogowych statków powietrznych są działania wspierające tworzenie w Polsce przyjaznego środowiska dla dalszego rozwoju rynku usług BSP, czyli realizacja koncepcji U-space, zakładającej bezpieczną i efektywną integrację lotnictwa załogowego i bezzałogowego. Główną drogą do realizacji tego celu są działania związane z systemem UTM, jako fundamentem do organizacji ekosystemu U-Space.
PansaUTM to cyfrowa koncepcja koordynacji lotów BSP oraz cyfrowego zarządzania wnioskami i zgodami na loty w przestrzeni powietrznej, na którą składają się autorskie rozwiązania operacyjne PAŻP oraz część systemowa, zintegrowana z najbardziej popularną wśród operatorów dronów w Polsce aplikacją mobilną Droneradar.
System posiada funkcjonalności pozwalające operatorom BSP na m.in. zgłaszanie planowanych lotów, weryfikację możliwości wykonania lotu pod kątem zgodności z obowiązującym prawodawstwem oraz dostępności przestrzeni powietrznej, jak również na otrzymanie drogą cyfrową zgód (tam gdzie jest to wymagane). Dodatkowo DTM ANSP (podsystem PansaUTM) posiada interfejs dla służb ruchu lotniczego, który będzie wykorzystywany m.in. w przestrzeni kontrolowanej wokół głównych lotnisk krajowych i będzie umożliwiał taktyczną niewerbalną elektroniczną komunikację pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego i informatorami PAŻP a operatorami BSP.
System jest w ostatniej fazie szeregu testów zarówno po stronie jego obsługi przez pracowników PAŻP, jak również po stronie głównych użytkowników – operatorów BSP. Dotychczasowe wyniki wskazują na pełną przydatność systemu i wymierne korzyści dla obu typów użytkowników a zawarte w systemie rozwiązania technologiczne i funkcjonalne skutecznie wspierają cyfryzację i zwiększają dynamikę obecnego procesu koordynacji lotów BSP.
Planowane w I półroczu 2020 roku wdrożenie operacyjne systemu pozwoli na pierwszą poważną cyfryzację procesów związanych z obsługą rynku dronowego – obecnych procesów związanych z koordynacją lotów (głównie w zasięgu wzroku operatora) przede wszystkim pomiędzy operatorami BSP a pracownikami PAŻP.
Ponadto PAŻP realizuje opracowany w Agencji Program U-Space, który skupia szereg nowoczesnych działań Agencji na rzecz wsparcia budowy krajowego środowiska dronowego U-Space. Wdrożenie operacyjne PansaUTM jest jego głównym projektem. Program zawiera planowane i możliwe do podjęcia działania w zakresie działań Agencji na rzecz rozwoju i organizacji krajowego ekosystemu U-Space, koordynacji i zarządzania lotami BSP oraz technologicznych rozwiązań związanych z rynkiem bezzałogowych statków powietrznych.
Celem identyfikacji użytkowników system PansaUTM zawiera moduł rejestracji. Każdy z operatorów BSP, który chce korzystać z możliwości cyfrowej koordynacji lotów z PAŻP zobowiązany jest do utworzenia swojego konta. Użytkownik wypełnia podstawowe dane o sobie, jako operatorze BSP, jak również podaje parametry techniczne wykorzystywanych przez siebie BSP. Dodatkowo ma możliwość załączenia kserokopii dokumentów związanych z uprawnieniami, jakie posiada.
System PansaUTM zawiera wszystkie dane aeronautyczne niezbędne do dokonania analizy planowanych przez operatorów operacji BSP.
Wyróżniane są w systemie następujące dane przestrzenne:
Pierwsze dane zawierają zarówno statyczne jak również dynamiczne informacje, wynikające z dostępności i aktualnego wykorzystania elastycznych struktur przestrzeni powietrznej.
Dane wynikające z legislacji są obowiązującymi przepisami prawa przełożonymi na język lotniczy i zapisanymi w formie danych statycznych.
Trzeci rodzaj informacji to nic innego jak zdefiniowanie określonych wolumenów przestrzeni, w których funkcjonuje cyfrowy system DTM i w których wymagana jest koordynacja lotów.
Mając aktualne dane dotyczące przestrzeni powietrznej zgromadzone w jednym miejscu system z łatwością dokonuje analizy planowanych misji nie tylko pod kątem dostępności przestrzeni ale również obowiązującego prawodawstwa jak i pod kątem wymaganych zgód na lot od poszczególnych zarządzających danymi wolumenami przestrzeni.
Moduł dedykowany jest dla operatorów BSP i służy planowaniu misji BSP. Operator rysuje trasę swojej misji, podaje dodatkowo jej parametry (m.in. czas, wysokość) a następnie system wykorzystując dane przestrzenne, w tym legislacyjne, dokonuje analizy możliwości wykonania lotu pod kątem dostępności przestrzeni oraz wskazuje wymagane do zdobycia zgody od zarządzających danymi wolumenami przestrzeni.
System dzieli się na dwa podstawowe moduły.
Pierwszy zawiera funkcje przedtaktycznego zarządzania wnioskami na loty BSP w przestrzeni odpowiedzialności PAŻP. Pozwala dokonać analizy wniosków i wydać wstępne zgody na loty BSP wraz z określeniem ich warunków.
Drugi moduł służy taktycznej koordynacji lotów BSP. Operator BSP przed startem uprzednio zatwierdzonego lotu BSP, niewerbalnie komunikuje się ze służbami ATS PAŻP, które jeżeli sytuacja operacyjna na to pozwala, wydają zgodę na skoordynowany wcześniej lot BSP. Jeżeli sytuacja operacyjna nie pozwala na realizację takiej operacji, służby PAŻP mogą niewerbalnie, cyfrowo odrzucić taki lot lub zmodyfikować jego parametry.
Szczegółowe informacje nt. systemu PansaUTM można uzyskać na stronach pansa.pl/pansautm i pansa.pl/u-space
W celu uzyskania informacji operacyjnych prosimy o kontakt z Działem Zarządzania Operacjami BSP: drony@pansa.pl.
W celu uzyskania informacji biznesowej prosimy o kontakt z Działem Rozwoju Biznesu: business@pansa.pl.
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to