Ustawą z dnia 14 grudnia 2018 o zmianie ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 235) wprowadzone zostały m.in. przepisy obligujące do uzgadniania z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej lokalizacji obiektów stałych o charakterze czasowym lub obiektów ruchomych przekraczających wysokość wyznaczoną przez powierzchnie ograniczające przeszkody w rejonach lotnisk.
Zgodnie z art. 87 ust. 4 Prawa lotniczego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183 z późn. zm.) wszystkie obiekty stałe o charakterze tymczasowym oraz ruchome (generalnie dźwigi) stanowiące w świetle odrębnych przepisów przeszkody lotnicze (czyli przebijające powierzchnie ograniczające przeszkody wyznaczone dla lotnisk w Polsce), muszą – przed ich posadowieniem – być uzgodnione przez zarządzającego danym lotniskiem oraz instytucję zapewniającą służbę ruchu lotniczego – o ile taka służba funkcjonuje na danym lotnisku.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest instytucją zapewniającą służby ruchu lotniczego na 15 lotniskach w Polsce, w związku z tym posadowienie przeszkód lotniczych stałych o charakterze tymczasowym oraz ruchomych w rejonach tych lotnisk (w granicach powierzchni ograniczających przeszkody dla tych lotnisk) podlega uzgodnieniu z PAŻP.
1. BYDGOSZCZ (EPBY)
2. GDAŃSK im. LECHA WAŁĘSY (EPGD)
3. KRAKÓW/BALICE (EPKK)
4. KATOWICE-Pyrzowice (EPKT)
5. LUBLIN (EPLB)
6. ŁÓDŹ-LUBLINEK (EPLL)
7. WARSZAWA/MODLIN (EPMO)
8. POZNAŃ/ŁAWICA (EPPO)
9. RADOM-SADKÓW (EPRA)
10. RZESZÓW-JASIONKA (EPRZ)
11. SZCZECIN-GOLENIÓW (EPSC)
12. OLSZTYN-MAZURY (EPSY)
13. CHOPINA w WARSZAWIE (EPWA)
14. WROCŁAW-STRACHOWICE (EPWR)
15. ZIELONA GÓRA/BABIMOST (EPZG)
Ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną i konieczność dywersyfikacji personelu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej informuje, że Wnioski o uzgodnienie posadowienia przeszkód lotniczych stałych o charakterze tymczasowym oraz ruchomych w rejonach lotnisk złożone na mniej niż 10 dni roboczych przed posadowieniem przeszkody mogą nie być rozpatrzone w planowanym terminie.
Wnioski o uzgodnienie obiektów stałych o charakterze czasowym lub obiektów ruchomych przekraczających swą wysokością wysokość wyznaczoną przez powierzchnie ograniczające przeszkody w rejonach innych lotnisk niż wymienione powyżej, jako bezpodstawne, nie będą przez PAŻP rozpatrywane.
Wnioski o uzgodnienie posadowienia przeszkód lotniczych stałych o charakterze tymczasowym oraz ruchomych (generalnie dźwigów) w rejonach lotnisk wymienionych powyżej należy kierować na adres:
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
ul. Wieżowa 8
02-147 Warszawa
Wniosek powinien zawierać dane i informacje niezbędne do prawidłowego i terminowego jej rozpatrzenia, to jest:
1) określenie danych wnioskodawcy planującego posadowienie przeszkód lotniczych stałych o charakterze tymczasowym oraz ruchomych w rejonach lotnisk, jego adres, numer telefonu, numer faksu;
2) określenie rodzaju obiektu, w szczególności: dźwig stacjonarny lub samochodowy itp.;
3) planowaną lokalizację obiektu, określoną za pomocą współrzędnych geograficznych według Światowego Systemu Geodezyjnego WGS-84, z dokładnością do 1/10 sekundy w formacie: DD°MM’SS.S”N, DDD°MM’SS.S”E;
4) mapę w dowolnej skali, z zaznaczeniem lokalizacji planowanego obiektu;
5) wysokość maksymalną obiektu powyżej poziomu terenu, z dokładnością co najmniej do pół metra;
6) wysokość wzniesienia terenu w miejscu planowanego posadowienia obiektu, w odniesieniu do poziomu morza, z dokładnością do co najmniej pół metra;
7) przewidywany termin posadowienia obiektu oraz jego likwidacji (planowany czas pracy).
W celu utrzymania właściwej jakości i poprawności danych uzgadnianych obiektów zarówno współrzędne geograficzne WGS-84 (lokalizacja pozioma) jak i wysokości obiektu oraz rzędna terenu (wartości pionowe) powinny być potwierdzone przez uprawnionego geodetę.
W celu niezakłóconej realizacji posadawiania obiektów tymczasowych w rejonach lotnisk informacje wymienione powyżej powinny być dostarczone do PAŻP z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem. W przypadku, gdy rozpatrzenie wniosku będzie wymagało dodatkowych informacji, wnioskodawca zostanie poinformowany o konieczności uzupełnienia złożonego wniosku.
Uzgodnienie uzyskane od PAŻP nie zwalnia wnioskującego od uzyskania niezależnego uzgodnienia od zarządzającego lotniskiem – zgodnie z zapisami art. 87 ust. 4 ustawy Prawo Lotnicze z dnia 3 lipca 2002 r.
Od 1 marca 2022 r. PAŻP wprowadza opłatę za rozpatrzenie wniosku o uzgodnienie lokalizacji tymczasowych przeszkód lotniczych w wysokości 1000 zł netto + 23% VAT. Wnioski przesłane do PAŻP po tym terminie będą podlegały opłacie. Faktura zostanie wystawiona po realizacji wniosku. Termin płatności: 21 dni od daty wystawienia faktury.
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to