Serwisy PANSA:

Kolejne testy nowych funkcji CPDLC w Eurocontrol Innovation Hub

W czerwcu br. kontrolerzy ruchu lotniczego, w tym także z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, oraz piloci zakończyli testowanie nowych funkcji CPDLC w Eurocontrol Innovation Hub w Bretigny w ramach projektu SESAR2020 Wave2 PJ18 sol 56.

W ostatnią walidację (Solution 56, Exercise 01) zaangażowanych było wiele podmiotów, od zespołów operacyjnych, technicznych i walidacyjnych ze strony Eurocontrol, przez kontrolerów ruchu lotniczego z PAŻP i COOPANS Alliance oraz pilotów z firm Novair, Airbus i Thales. 12 kontrolerów ruchu lotniczego wykonało 18 symulacji z wykorzystaniem naziemnej platformy symulacyjnej ESCAPE firmy EUROCONTROL, dodatkowo symulator kokpitu Airbusa był zdalnie podłączony podczas niektórych dedykowanych testów.

Z technicznego punktu widzenia, ćwiczenie potwierdziło kilka nowych funkcji: systemowe sugestie dotyczące bezkonfliktowych zezwoleń na zniżanie tzw. Descend-When-Ready, nowe rozszerzone stanowisko planowania, zarządzanie Extended Projected Profile (EPP): rozwiązanie wykorzystujące w systemie ATM dane o planowanej trajektorii bezpośrednio z FMS  samolotu, i bardzo wydajny interfejs HMI, a także połączenie na żywo ze zdalnym symulatorem kokpitu Airbusa A330, umożliwiający pełne odwzorowanie lotu współpracy z ATC wraz z wymianą danych EPP.  Wyniki oraz opinie i odczucia samych kontrolerów są bardzo pozytywne.

Z perspektywy operacyjnej Eurocontrol była w stanie zebrać istotne wnioski i opinie personelu operacyjnego dotyczące aspektów efektywności pracy  kontrolerów z nowymi narzędziami (nowe role/zadania, metody pracy i funkcje HMI), a także wykonać szereg pomiarów i zebrać dane dotyczące korzyści płynących z nowych rozwiązania w porównaniu ze obecnie wykorzystywanymi systemami. Wszystkie elementy  nowej koncepcji osiągnęły poziom dojrzałości  V2, a niektóre zostały już uznane za częściowo V3, zgodnie z metodologią rozwoju i badania koncepcji operacyjnych (E-OVCM).

Jakie są kolejne kroki? Europejska agencja kładzie nacisk na dalszy rozwój koncepcji i kontynuację ćwiczeń walidacyjnych w nadchodzących działaniach SESAR 3 TBO, co jest następstwem bardzo pozytywnych wyników i wniosków płynących z dotychczasowych prac. PAŻP został już zaproszony do kontynuacji współpracy w ramach tych projektów.

Symulacja w czasie rzeczywistym została przeprowadzona w ramach SESAR 3 Joint Undertaking 4DSkyways PJ18W2 Solution 56 o nazwie “Air/ground Trajectory Synchronisation via lateral and vertical complex CPDLC clearances to support TBO”.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Drukuj

Szukaj...