W związku z brakiem pełnej funkcjonalności aplikacji DroneRadar oraz jej wyłączeniem przez DroneRadar Sp. z o.o., Polska Agencja Żeglugi Powietrznej z dniem 28 września br. uruchomiła funkcję zgłaszania lotów na stronie checkin.pansa.pl. Zmianie na korzyść pilotów BSP ulegają również zasady powiadamiania PAŻP o zamiarze wykonania lotu i koordynacja operacji BSP w przestrzeni kontrolowanej i niekontrolowanej.
Z dniem 28 września 2023 r. Agencja wskazuje aplikację webową Check-In jako jedyny system teleinformatyczny za pomocą, którego należy poinformować PAŻP o zamiarze wykonania każdej operacji BSP*.
Strona Check-In zapewnia następujące funkcje:
- Wizualizacja i dostęp do danych aeronautycznych zawartych w AIP Polska i
suplementach do AIP Polska (tych samych, z których korzysta lotnictwo załogowe). - Wizualizacja i dostęp do danych aeronautycznych zawartych w NOTAM (funkcja
może nie być dostępna w czasie rzeczywistym, w przypadku wątpliwości należy
sprawdzić aktualną bazę depesz NOTAM). - Integracja danych o wykorzystaniu przestrzeni powietrznej z AUP (wsparcie FUA –
Flexible Use of Airspace) poprzez system WebCAT. Dane aktualizowane są zgodnie
z pojawianiem się AUP/UUP. - Implementacja danych aeronautycznych i lokalnych regulacji za pomocą
sygnalizatora Checki-In, w celu jednoznacznego określenia możliwości lotu - Obsługa przestrzeni w trybie 4D, co oznacza interpretację danych 3D z warunkiem
czasu. - Dostęp do danych o elewacji w celu określenia wysokości AMSL.
- Oznaczenie – wymagane prawem – rejonu lotów, tzw. rejestracja lotu (Check-In).
- Możliwość oznaczenia miejsca lotów i skojarzenia jej z wcześniej utworzoną w
systemie PansaUTM misją. - Informacje o konieczności złożenia planu lotu w PasnaUTM w rejonach lotnisk kontrolowanych CTR.
- Informacje o konieczności uzyskania telefonicznie zgody na lot od TWR wraz z podaniem numeru pod, który należy zadzwonić.
Szczegółowa instrukcja opisująca procedurę zgłaszania lotów jest dostępna w aplikacji oraz tutaj.
UWAGA! Aplikacja nie obsługuje niewerbalnej komunikacji dwukierunkowej pomiędzy służbami ATC a pilotem! Nie należy oczekiwać w aplikacji na potwierdzenie w zgłoszenia Check-In w przestrzeni kontrolowanej. Koordynacja odbywa się droga telefoniczną według procedury opisanej poniżej.
*obowiązek zgłoszenia lotu wynika z Wytycznych NR 15 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 1 czerwca 2023 r. oraz przepisów Ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (art. 15zzzzl).
Zasady koordynacja operacji BSP w przestrzeni kontrolowanej CTR
Z dniem 28.09.2023r. zmianie na korzyść pilotów BSP ulegają również zasady koordynacji lotów z personelem TWR oraz FIS. Znacząco zwiększa się obszar wykonywania lotów dronów w którym można wykonać lot włącznie po uprzednim złożeniu planu misji w systemie PansaUTM oraz jego zgłoszeniu na stronie https://checkin.pansa.pl nie oczekując na zgodę kontrolera. Operacje, które nie wymagają koordynacji telefonicznej z TWR:
- loty w odległości 1-6 km od lotniska do wysokości 30 m AGL dronami o masie do 900 g
- loty w odległości powyżej 6 km od lotniska do wysokości 100 m AGL dronami do 25 kg
- loty do 50 m w zielonych rejonach RPA wyłącznie z zaakceptowanym planem misji!
Operacje wymagające koordynacji w CTR należy poprzedzić, tak jak to miało miejsce do tej pory, złożeniem planu lotu w PansaUTM na stornie https://utm.pansa.pl/ oraz uzyskaniem telefonicznej zgody Kontrolera TWR.
Jak to robimy?
Loty VLOS lub BVLOS
- Pilot BSP w razie wymaganej zgody na operację od TWR jest zobowiązany do wykonania telefonu 10 minut przed startem w celu jej uzyskania, podając:
-
- imię i nazwisko;
- callsign utworzony w systemie PansaUTM;
- numer telefonu;
- rejon RPA, w którym się znajdujemy oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR].;
- wysokość lotu nie wyższą niż podana w planie misji;
- planowany czas lotu mieszczący się w czasie zaplanowanym w misji.
- Po zakończeniu lotu (jeśli nie zostało to uzgodnione inaczej) Pilot BSP jest zobowiązany zadzwonić na TWR i poinformować o zakończeniu operacji BSP podając:
-
- imię i nazwisko;
- callsign utworzony w systemie PansaUTM;
- rejon RPA, w którym wykonywany był lot oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR].
- W przypadku utraty kontroli nad dronem Pilot BSP bezzwłocznie wykona telefon na TWR podając:
-
- przybliżony czas do rozładowania baterii;
- ostatnią znaną prędkość oraz wysokość lotu;
- kierunek lotu.
Numery TWR:
- EPWA – (22) 574 55 62;
- EPMO – (22) 574 55 19;
- EPKK – (22) 574 75 68;
- EPPO – (22) 574 73 61;
- EPGD – (22) 574 74 62;
- EPKT – (22) 574 78 61;
- EPWR – (22) 574 48 61;
- EPRZ – (22) 574 76 71;
- EPLB – (22) 574 77 40;
- EPSC – (22) 574 79 33;
- EPZG – (22) 574 77 05;
- EPBY – (22) 574 71 45;
- EPLL – (22) 574 72 62;
- EPSY – (22) 574 79 85;
- EPRA – (22) 574 79 76.
Zasady lotów w CTR w kat. otwartej
Zasady lotów w CTR w kat. szczególnej
Telefoniczne zgłaszanie operacji BSP do FIS

Telefonicznego zgłoszenia lotów do personelu FIS dokonujemy wyłącznie w poniższych przypadkach.
- Loty BSP VLOS:
- w strefach RMZ poza CTR
- w strefach RMZ poza aktywnością CTR
- w strefach ADIZ – tam gdzie nie występują strefy TRA zarządzane przez Straż Graniczną (rejon Mierzei Wiślanej)
- Loty BSP BVLOS
- w przestrzeni klasy G
- w strefach RMZ poza CTR
- w strefach RMZ poza aktywnością CTR
- w strefach ADIZ – tam gdzie nie występują strefy TRA zarządzane przez Straż Graniczną (rejon Mierzei Wiślanej)
Jak to robimy ?
1.Pilot BSP kontaktuje się telefonicznie z personelem FIS i przekazuje informacje o planowanym rozpoczęciu lotu VLOS lub BVLOS, podając:
-
- imię i nazwisko;
- numer telefonu;
- miejsce wykonywania lotu – pobliska miejscowość oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR].
- wysokość lotu;
- planowany czas lotu.
2.Po zakończeniu lotu (jeśli nie zostało to uzgodnione inaczej) pilot BSP kontaktuje się telefonicznie z personelem FIS, podając:
-
- imię i nazwisko;
- miejsce wykonywania lotu – pobliska miejscowość oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR]..
W przypadku utraty kontroli nad dronem pilot BSP bezzwłocznie wykonuje telefon na FIS podając:
-
- przybliżony czas do rozładowania baterii;
- ostatnią znaną prędkość oraz wysokość lotu;
- kierunek lotu.
Numery FIS
- FIS Warszawa – (22) 574-55-85;
- FIS Gdańsk – (22) 574-74-85;
- FIS Kraków – (22) 574-75-85;
- FIS Poznań – (22) 574-73-85.
Za wszelkie utrudnienia serdecznie przepraszamy i pozostajemy do Państwa dyspozycji pod numerem telefonu +48 22 574 57 75.
Dział Koordynacji Operacji Bezzałogowych Statków Powietrznych