PAŻP, LOT i lotniska pożegnały ostatniego B737-400

PAŻP, LOT i lotniska pożegnały ostatniego B737-400

Po 27 latach nastąpił koniec pewnej ery zarówno dla Polskich Linii Lotniczych LOT jak i częściowo lotnictwa cywilnego. 10 marca swój ostatni rejs pod barwami polskiego przewoźnika wykonał boeing B737 w wersji -400. Był to także ostatni komercyjny rejs serii słynnych B737 Classic w barwach LOT-u.

W swoim ostatnim dniu “pracy” maszyna o rejestracji SP-LLG wykonała rotację na trasie Warszawa – Kraków – Warszawa, która była zakończeniem służby w PLL LOT. Dzięki współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej samolot posiadał specjalny callsign “LAST734”. Ostatnia maszyna w wersji -400 została pożegnana nie tylko przez lotniska i uroczyste saluty wodne, ale również przez naszych kontrolerów z krakowskiej i warszawskiej wieży oraz kontrolerów obszaru i zbliżania.

Wersja boeinga B737-400 została ogłoszona przez amerykańskiego producenta w marcu 1985 r. Wszystko po to, aby wypełnić lukę między B737-300 a B757-200 i mocniej konkurować z airbusami A320 i McDonnell Douglasem MD-80. Prototyp został pokazany 26 stycznia 1988 r. a swój pierwszy lot techniczny odbył po raz pierwszy 19 lutego 1988 r. Pierwszy samolot wszedł do służby 15 września 1988 r. w linii Piedmont Airlines, która zamówiła 25 samolotów. Przez 12 lat lącznie wyprodukowano 486 egzemplarzy B737-400, a ostatni z nich trafił 28 lutego 2000 r. do linii Czech Airlines. B737-400 został wycofany z oferty Boeinga w sierpniu 1998 r. Jego następcą został B737-800 z nowej rodziny Next-Generation.

LOT odebrał swojego pierwszego boeinga B737-400 w kwietniu 1993 r. Samoloty zabierały wtedy na pokład 147 pasażerów i pomogły linii wymienić starzejącą się flotę radzieckich odrzutowców. Część floty latało także przez kilka lat w spółce córce – linii Centralwings oraz pod marką LOT Charters. LOT obecnie posiada we flocie jeszcze trzy 737-400, które pod niebawem zostaną wyrejestrowane z polskiego AOC i przejdą przebudowę na maszyny cargo. Łącznie przez flotę naszego rodzimego przewoźnika przewinęło się 10 takich maszyn. Były to samoloty o rejestracjach SP-LLA, SP-LLB, SP-LLC, SP-LLD, SP-LLE, SP-LLF, SP-LLG, SP-LLH, SP-LLK i SP-LLL.