Projekt „Usługi cyfrowe dla bezzałogowych statków powietrznych” realizowany jest przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, Ministerstwo Infrastruktury
i Urząd Lotnictwa Cywilnego przy wsparciu środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020. Prace uczestniczących
w nim partnerów mają na celu rozwój zaawansowanych i kompleksowych rozwiązań cyfrowych i teleinformatycznych.
Realizacja projektu pozwoli na wdrożenie innowacyjnych technologii zarządzania lotnictwem bezzałogowym w szerszym niż dotychczas stopniu, a także usprawni prowadzenie procesów szkoleniowych i administracyjnych dla branży.
Efektem projektu będzie sprawna koordynacja większej liczby lotów dronów w przestrzeni publicznej oraz lepsza integracja lotnictwa załogowego
z bezzałogowym, co przełoży się na większe bezpieczeństwo obywateli.
Adresatami projektu są zarówno prywatni pasjonaci dronów, przedsiębiorcy, jak również służby i instytucje państwowe.
Rosnąca w tempie prawie 50 proc. rocznie branża dronowa – dzięki znacznemu wsparciu ze środków UE – przyśpieszy jeszcze bardziej.
Projekt | „Usługi cyfrowe dla bezzałogowych statków powietrznych” (POPC.02.01.00-00-0126/19) | |
---|---|---|
Finanse (PLN) | Koszt całkowity: 61 450 159,64 PLN |
Dofinansowanie UE: 51 391 979,03 PLN |
Okres realizacji | 10.06.2020 – 07.06.2023 | |
Etap realizacji | REALIZOWANY | |
Źródło finansowania UE | Programu Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020 Oś Priorytetowa nr 2 „E-administracja i otwarty urząd” Działanie 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”, nr naboru POPC.02.01.00-IP.01-00-013/19 | |
Beneficjent | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ul. Wieżowa 8 02-147 Warszawa www.pansa.pl |
|
Partner | Ministerstwo Infrastruktury ul. Chałubińskiego 4/6 00-928 Warszawa www.gov.pl/web/infrastruktura |
|
Partner | Urząd Lotnictwa Cywilnego ul. Marcina Flisa 2 02-247 Warszawa www.ulc.gov.pl |
|
Instytucja Pośrednicząca | Centrum Projektów Polska Cyfrowa ul. Spokojna 13a 01-044 Warszawa www.cppc.gov.pl |
Projekt polega na wdrożeniu usług elektronicznych związanych z obsługą operacji lotniczych wykonywanych przez bezzałogowe statki powietrzne (BSP)
oraz obsługą operatorów/pilotów BSP. Usługi realizowane są przez organy nadzoru lotniczego i podmioty zapewniające bezpieczeństwo żeglugi powietrznej .
Projekt:
Usługi, które zapewni Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w ramach Projektu składają się na kompleksowe rozwiązania dla rynku BSP, użytkowników
i przedsiębiorców.
Głównym celem projektu jest optymalizacja rozwiązań związanych z rynkiem BSP wraz z usprawnieniem działalności gospodarczej prowadzonej w tej branży, poprzez wdrożenie elektronicznych usług dla operatorów BSP, przedsiębiorców oraz obywateli.
Ponadto projekt ma na celu usprawnienie procesu rejestracji, certyfikacji, licencji i szkoleń poprzez cyfryzację tych usług; umożliwienie i obsługę zaawansowanych lotów BSP na masową skalę oraz zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu lotniczym poprzez systemowe wsparcie operatorów BSP
w dokonywaniu oceny ryzyka operacji BSP, możliwości dynamicznego wprowadzania tymczasowych ograniczeń w użytkowaniu przestrzeni w wyniku reakcji na zagrożenie oraz szybki dostęp do informacji o legalności lotu.
Odbiorcami bezpośrednimi (użytkownikami) usług będą przede wszystkim: operatorzy BSP, ULC, PAŻP, organy i instytucje administracji publicznej oraz samorządy. Operatorzy mogą należeć do różnych kategorii i grup interesariuszy projektu – zarówno do kategorii administracja publiczna, jak
i przedsiębiorców, czy obywateli.
Produktami projektu będą następujące usługi:
Nadawanie uprawnień do wykonywania lotów BSP w formie cyfrowej. W ramach usługi operator BSP będzie miał możliwość przeprowadzenia procesów związanych z rejestracją BSP i otrzymaniem pozwoleń, uprawnień i certyfikatów z każdego miejsca online, a Urzędnicy ULC będą mogli obsługiwać usługę
w sposób cyfrowy;
W ramach usługi każdy będzie miał możliwość: zapoznania się z materiałami merytorycznymi w formie elektronicznej, w tym z dedykowanymi i zalecanymi szkoleniami z zakresu bezpieczeństwa, regulacji prawnych, wniesienia opłaty za kurs lub/ i wydanie licencji, wydanie świadectwa kwalifikacji; odbycia kursu online oraz umówieniu się z podmiotem szkolącym na szkolenie praktyczne w przypadku ubiegania się o uprawnienia BSP w kategorii „szczególnej”, uzyskania zaświadczeń o odbytym kursie;
Ocena ryzyka operacji BSP, to usługa polegająca na dokonaniu oceny ryzyka operacji BSP oraz zdefiniowaniu czynników je ograniczających w sposób automatyczny, przy wykorzystaniu oficjalnych i wiarygodnych danych; .
Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę, to usługa, która pozwoli operatorom na realizację usług z wykorzystaniem BSP, wykonujących loty przede wszystkim w kategorii szczególnej, określonej w stosownych rozporządzeniach unijnych.
Usługa realizowana jest w sposób zdalny, autoryzowany dostęp do systemu poprzez wskazane danych wymagane przepisami polskimi i europejskimi.
Usługa, która wspiera służbom dbanie o porządek i bezpieczeństwo publiczne, w tym reagowania na niebezpieczeństwo.
2021
Przygotowanie projektu technicznego systemu KSID,
Pilotażowe uruchomienie usług:
– obsługa spraw związanych z nadawaniem uprawnień do wykonywania lotów BSP
– e-learning
Testowe uruchomienie:
– modułu Magistrala KSID
– usługi e-SORA
2022
Testowe uruchomienie usług:
– Dynamic Safety & Security (system DTM Autonomia)
– zaawansowane loty BSP na szeroką skalę
– drożenie usługi e-identyfikacja BSP
2023
Wdrożenie produkcyjne usług:
– obsługa spraw związanych z nadawaniem uprawnień do wykonywania lotów BSP,
– e-learning,
– zaawansowane loty BSP na szeroką skalę w 3 miastach
Wdrożenie operacyjne modułów Systemu KSID i DTM Autonomia:
– Moduł e-SORA,
– Moduł płatności,
– Moduł Dynamic Safety & Security
– Moduł Dynamic Safety & Security wraz z uruchomieniem usługi Moduł Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę