Projekt „Usługi cyfrowe dla bezzałogowych statków powietrznych” realizowany jest przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, Ministerstwo Infrastruktury
i Urząd Lotnictwa Cywilnego przy wsparciu środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020. Prace uczestniczących
w nim partnerów mają na celu rozwój zaawansowanych i kompleksowych rozwiązań cyfrowych i teleinformatycznych.
Realizacja projektu pozwoli na wdrożenie innowacyjnych technologii zarządzania lotnictwem bezzałogowym w szerszym niż dotychczas stopniu, a także usprawni prowadzenie procesów szkoleniowych i administracyjnych dla branży.
Efektem projektu będzie sprawna koordynacja większej liczby lotów dronów w przestrzeni publicznej oraz lepsza integracja lotnictwa załogowego
z bezzałogowym, co przełoży się na większe bezpieczeństwo obywateli.
Adresatami projektu są zarówno prywatni pasjonaci dronów, przedsiębiorcy, jak również służby i instytucje państwowe.
Realizacja projektu znacząco przyczyni się do zwiększenia dynamiki rozwoju branży usług realizowanych przy wykorzystaniu bezzałogowych statków powietrznych (BSP).
Projekt | „Usługi cyfrowe dla bezzałogowych statków powietrznych” (POPC.02.01.00-00-0126/19) | |
---|---|---|
Finanse (PLN) | Koszt całkowity: 61 450 159,64 PLN | Dofinansowanie UE: 51 391 979,03 PLN |
Okres realizacji | 10.06.2020 – 07.06.2023 (przedłużony do 5.09.2023) | |
Etap realizacji | REALIZOWANY | |
Źródło finansowania UE | Programu Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020 Oś Priorytetowa nr 2 „E-administracja i otwarty urząd” Działanie 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”, nr naboru POPC.02.01.00-IP.01-00-013/19 | |
Beneficjent | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ul. Wieżowa 8 02-147 Warszawa www.pansa.pl | |
Partner | Ministerstwo Infrastruktury ul. Chałubińskiego 4/6 00-928 Warszawa www.gov.pl/web/infrastruktura | |
Partner | Urząd Lotnictwa Cywilnego ul. Marcina Flisa 2 02-247 Warszawa www.ulc.gov.pl | |
Instytucja Pośrednicząca | Centrum Projektów Polska Cyfrowa ul. Spokojna 13a 01-044 Warszawa www.cppc.gov.pl |
Projekt polega na wdrożeniu usług elektronicznych związanych z obsługą operacji lotniczych wykonywanych przez bezzałogowe statki powietrzne (BSP)
oraz obsługą operatorów/pilotów BSP. Usługi realizowane są przez organy nadzoru lotniczego i podmioty zapewniające bezpieczeństwo żeglugi powietrznej .
Projekt:
Usługi, które zapewni Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w ramach Projektu składają się na kompleksowe rozwiązania dla rynku BSP, użytkowników
i przedsiębiorców.
Głównym celem projektu jest optymalizacja rozwiązań związanych z rynkiem BSP wraz z usprawnieniem działalności gospodarczej prowadzonej w tej branży, poprzez wdrożenie elektronicznych usług dla operatorów BSP, przedsiębiorców oraz obywateli.
Ponadto projekt ma na celu usprawnienie procesu rejestracji, certyfikacji, licencji i szkoleń poprzez cyfryzację tych usług; umożliwienie i obsługę zaawansowanych lotów BSP na masową skalę oraz zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu lotniczym poprzez systemowe wsparcie operatorów BSP
w dokonywaniu oceny ryzyka operacji BSP, możliwości dynamicznego wprowadzania tymczasowych ograniczeń w użytkowaniu przestrzeni w wyniku reakcji na zagrożenie oraz szybki dostęp do informacji o legalności lotu.
Odbiorcami bezpośrednimi (użytkownikami) usług będą przede wszystkim: operatorzy BSP, ULC, PAŻP, organy i instytucje administracji publicznej oraz samorządy. Operatorzy mogą należeć do różnych kategorii i grup interesariuszy projektu – zarówno do kategorii administracja publiczna, jak
i przedsiębiorców, czy obywateli.
Obsługa spraw związanych z nadawaniem uprawnień do wykonywania lotów BSP (e-Rejestracja, e-Certyfikacja, e-Licencja) – Nadawanie uprawnień do wykonywania lotów BSP w formie cyfrowej. W ramach usługi operator BSP będzie miał możliwość przeprowadzenia procesów związanych z rejestracją BSP i otrzymaniem pozwoleń, uprawnień i certyfikatów z każdego miejsca online, a Urzędnicy ULC będą mogli obsługiwać usługę w sposób cyfrowy;
e-Learning – W ramach usługi każdy będzie miał możliwość: zapoznania się z materiałami merytorycznymi w formie elektronicznej, w tym z dedykowanymi i zalecanymi szkoleniami z zakresu bezpieczeństwa, regulacji prawnych, wniesienia opłaty za kurs lub/ i wydanie licencji, wydanie świadectwa kwalifikacji; odbycia kursu online oraz umówieniu się z podmiotem szkolącym na szkolenie praktyczne w przypadku ubiegania się o uprawnienia BSP w kategorii „szczególnej”, uzyskania zaświadczeń o odbytym kursie;
Ocena ryzyka operacji BSP (e-SORA) – Ocena ryzyka operacji BSP, to usługa polegająca na dokonaniu oceny ryzyka operacji BSP oraz zdefiniowaniu czynników je ograniczających w sposób automatyczny, przy wykorzystaniu oficjalnych i wiarygodnych danych;.
Usługa dostarczania informacji o wskazanym locie BSP (e-Identyfikacja) – Usługa realizowana jest w sposób zdalny, autoryzowany dostęp do systemu poprzez wskazane danych wymagane przepisami polskimi i europejskimi.
Dynamic Safety & Security – Usługa, która wspiera służby w dbaniu o porządek i bezpieczeństwo publiczne, w tym reagowanie na niebezpieczeństwo.
2021
Przygotowanie projektu technicznego systemu KSID,
Pilotażowe uruchomienie usług:
– obsługa spraw związanych z nadawaniem uprawnień do wykonywania lotów BSP
– e-learning
Testowe uruchomienie:
– modułu Magistrala KSID
– usługi e-SORA
2022
Testowe uruchomienie usług:
– Dynamic Safety & Security (system DTM Autonomia)
– zaawansowane loty BSP na szeroką skalę
– wdrożenie usługi e-identyfikacja BSP
2023
Wdrożenie produkcyjne usług:
– obsługa spraw związanych z nadawaniem uprawnień do wykonywania lotów BSP,
– e-learning,
– zaawansowane loty BSP na szeroką skalę w 3 miastach
Wdrożenie operacyjne modułów Systemu KSID i DTM Autonomia:
– Moduł e-SORA,
– Moduł e-płatności,
– Moduł Dynamic Safety & Security
– Moduł Dynamic Safety & Security wraz z uruchomieniem usługi Moduł Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
ul. Wieżowa 8
02-147 Warszawa
Informacje ogólne o firmie:
e-mail: info@pansa.pl
Tel.: + 48 (22) 574 57 06
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to