dFPL, czyli cyfrowe plany lotów dla bezzałogowych statków powietrznych, to element budowy nowej technologii, która docelowo ma skrócić czas otrzymywania zgody na lot, zdigitalizować procesy dotyczące koordynacji i realizacji lotów przez bezzałogowe statki powietrzne oraz ma integrować środowisko lotnicze i przyczyniać się do podniesienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
Platforma Pansa UTM z funkcjonalnością dFPL umożliwia e-rejestrację i elektroniczne tworzenie misji zgodnie z obowiązującymi przepisami, z uwzględnieniem sytuacji aeronautycznej. Równie ważnym w tym projekcie jest zaangażowanie jednostek administracyjnych, czyli tych których loty dronami będą bezpośrednio dotyczyć, np. organizatorów imprez masowych. W dużym uproszczeniu chodzi o takie zarządzanie ruchem załogowym i bezzałogowym, aby nie tworzyć dodatkowych typowo lotniczych struktur powietrznych a zgodnie ze strategią EASA i KE sprawnie zarządzać, nieustająco rosnącym ruchem poniżej 150m AGL. Testowany system dFPL, w przypadku konieczności uzyskania zgód od wielu instytucji, staje się niejako ambasadorem operatora w procesie uzyskania zgody na lot.
Jako pierwsi do testów nowej platformy, zostali zaproszeni znani Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zawodowi operatorzy, którzy najczęściej latali w przestrzeniach kontrolowanych. Mamy nadzieję, że jeszcze w styczniu 2019r. będziemy mogli przejść do drugiej fazy testów, otwartych dla wszystkich operatorów.
Pragniemy podkreślić, że wdrożenie docelowego projektu Pansa UTM jest wielowymiarowe i wymaga zaangażowania wielu osób oraz instytucji. To nie jest jedynie projekt technologiczny, ale przede wszystkim projekt reorganizacji pracy wielu instytucji i urzędów. Efektem końcowym ma być operacyjne uruchomienie systemu będącego narzędziem do zarządzania, kontroli i integracji bezzałogowego ruchu lotniczego z kontrolowanym ruchem lotniczym.
Poniżej załączamy ilustrację przedstawiającą proces nowego systemu: