Serwisy PANSA:

Spotkanie PAŻP ze Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych

Branża lotnicza zaczyna powoli wychodzić na prostą po pandemii COVID-19. Podmioty lotnicze, od agencji żeglugi powietrznej, przez linie lotnicze, porty lotnicze oraz firmy działające wokół lotnictwa, notują w tym roku spore wzrosty, ale jednocześnie pojawiają się nowe problemy i wyzwania z tym związane. We wtorek (16 maja) przedstawiciele Związku Regionalnych Portów Lotniczych, na czele z nowym zarządem Związku: prezesem Radosławem Włoszkiem (Port Lotniczy Kraków) oraz wiceprezesami Adamem Hamryszczakiem (Port Lotniczy Rzeszów) i Andrzejem Hawrylukiem (Port Lotniczy Lublin) spotkali się w siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z kierownictwem Agencji: prezes Anitą Oleksiak oraz wiceprezesami Maciejem Rodakiem i Wiktorem Pilarczykiem.

Chciałabym serdecznie powitać ZRPL wraz z nowym zarządem, na czele z nowo wybranym prezesem Radosławem Włoszkiem. Wracamy do naszych corocznych spotkań PAŻP-ZRPL jakie miały miejsce także w poprzednich latach. Zawsze nasza współpraca układała się bardzo dobrze i chcemy, aby ta relacja pomiędzy PAŻP a portami zawsze taka była. Jako Agencja chcemy być wiarygodnym partnerem – powiedziała Anita Oleksiak, prezes PAŻP.

W agendzie spotkania znalazły się cztery bloki tematyczne. W pierwszym bloku spotkania poruszono temat Strategii PAŻP 2023+ na tle relacji z Portami Lotniczymi, której głównym celem jest rozwój organizacyjny PAŻP, zapewnienie ciągłości działania służb, rozwój systemów zarządzania ruchem lotniczym, doskonalenie operacyjne oraz optymalizacja przestrzeni trasowej i terminalowej dla potrzeb użytkowników w FIR Warszawa, a także infrastruktury CNS i obiektowej. W tej części zaprezentowano także główne filary współpracy regionalnych portów lotniczych z PAŻP oraz prognozy ruchu lotniczego na lata 2024-2029 opublikowane przez EUROCONTROL, które wskazują na szybko odradzający się ruch lotniczy.

W drugiej części, która wywołała największe zainteresowanie i ożywioną dyskusję, zaprezentowano zagadnienia o znaczeniu fundamentalnym: rewizja planów skuteczności działania na lata 2025-2029 (RP4) oraz jej operacyjne, techniczne i finansowe konsekwencje.

Najwięcej pytań ze strony przedstawicieli ZRPL padło właśnie o zasady i terminy ustalania stawek za nawigację terminalową Terminal Navigation Charges (TNC) oraz same zasady wydzielania stref TNC dla poszczególnych lotnisk na terenie Polski. Przedstawiciele ZRPL dopytywali o ilości stref TNC w innych krajach oraz możliwości zmian w tym zakresie na terenie RP. Na te kwestie szczegółowych wyjaśnień udzielała Katarzyna Mętrak-Wacięga, kierownik Działu Analiz i Monitoringu PSD, która także zachęcała przedstawicieli ZRPL do udziału w konsultacjach dotyczących przyszłych stref i stawek TNC.

Kolejnym ważnym tematem były szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego. Kierownictwo PAŻP wyjaśniło brak szkoleń w czasach pandemii, a także podkreśliło intensyfikację działań w zakresie szkolenia oraz pozyskania kursantów na kolejne szkolenia. Agencja przedstawiła statystyki z aktualną liczbą kontrolerów wieżowych (KRL TWR) oraz planowane przyrost w danych lotniskach.

Przedstawiciele regionalnych portów lotniczych zapoznali się również z informacją na temat wdrożenia Performance Based Navigation (PBN) i sieci Minimum Operations Network (MON). Krzysztof Ziemlicki, kierownik Ośrodka Wsparcia i Rozwoju CNS oraz wiceprzewodniczący zespołu ds. PBN wskazywał, że podstawowym sensorem nawigacyjnym dla wszystkich faz lotu statku powietrznego będzie GNSS z wyjątkiem IAP (Instrumental Approach) CAT II/III, a sieć naziemnych pomocy radionawigacyjnych pełnić będzie rolę contingency/reversion na wypadek utraty sygnału GNSS. Warto także dodać, że implementacja PBN stwarza również potrzeby PAŻP względem lotnisk. Od portów funkcjonujących w systemie ILS CAT I wymaga się deklaracji dostosowania infrastruktury lotniskowej i wdrożenia operacji CAT II przed 6 czerwca 2030 r. Brak takiej deklaracji, a następnie realizacji dostosowania infrastruktury lotniskowej do wymagań kategorii ILS CAT II/III, skutkować może wycofaniem ILS/DME (CAT I) wraz zakończeniem planowanego okresu eksploatacji technicznej.

PAŻP pozostaje w stałym i bieżącym kontakcie z zarządzającymi lotniskami oraz użytkownikami przestrzeni powietrznej, którego celem jest koordynacja wspólnych działań (również inwestycyjnych) oraz prowadzenie akcji informacyjnej.

W ostatniej części spotkania zaprezentowano produkt, który może być przedmiotem zainteresowania regionalnych portów lotniczych. Jest nim System Automatycznego Monitorowania Przeszkód Lotniczych i Ewidencji (SAMPLE).

Przeszkody lotnicze stwarzają poważne i oczywiste zagrożenia dla bezpieczeństwa operacji lotniczych, zwłaszcza w pobliżu lotnisk i muszą być bardzo dokładnie monitorowane. Zarządzający lotniskami, ULC i PAŻP muszą spełniać liczne przepisy dotyczące zarządzania przeszkodami lotniczymi (np. załączniki 14 i 15 ICAO). System SAMPLE to innowacyjne podejście do wykrywania i zarządzania informacją o przeszkodach lotniczych. Sama idea takiego systemu, wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji jak również metod i sposobów detekcji przeszkód lotniczych jest czymś nowym i nie spotykanym w dotychczasowych narzędziach informatycznych – powiedział Tomasz Kłosowicz, kierownik Dział Rozwoju Biznesu PAŻP.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Drukuj

Szukaj...

animal hardcore porn you porm com big titty teen fucked tamil aunty xxx photo kink o rama where does ava addams live poonam dhillo hot guys who love to swallow cum cartoon vore porn how old is tt from cheer marie osmond nude adult videos for women hotel room xxx video culo rico xxx