Planowane zmiany elementów przestrzeni powietrznej na poziomie strategicznym, korekta granic poziomych FIS, korekta granic poziomych rejonów nastawiania wysokościomierzy, wprowadzenie strefy TMZ w granicach poziomych tożsamych z RMZ Warszawa, modernizacja systemu IWB, loty nad miastami czy modelowanie meteorologiczne dla lotnictwa, to tylko część z tematów omówionych podczas Konferencji General Aviation, zorganizowanej przez Dział Informacji Powietrznej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Aktywność i systematyczny wzrost cechuje lotnictwo ogólne w naszym regionie. I to pomimo niezwykle trudnego czasu jaki spotyka całą branżę lotniczą. Liczę na to, że takie spotkania będą na stałe wpisane w nasze działania, będą organizowane częściej, a wnioski po nich zwiększą świadomość i bezpieczeństwo operacji General Aviation – powiedziała Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej otwierając doroczne spotkanie poświęcone lotnictwu General Aviation (GA). Do siedziby PAŻP przybyło w środę 28 lutego blisko stu przedstawicieli branży lotniczej GA, by posłuchać i porozmawiać o planowanych zmianach w przestrzeni powietrznej.
Prezes PAŻP podkreśliła, że GA jest rodzajem lotnictwa, w którym każdy pilot marzący o wykonywaniu zawodowo pracy pilota w swojej karierze musi przejść. Dodała także, że w związku z tym, że General Aviation odnotowuje średni wzrost z roku na rok o około 2-3 proc. operacji, niezbędna jest intensyfikacja prac nad dalszą profesjonalizacją obsługi tego rodzaju ruchu.
W dyskusjach moderowanych przez Marka Winiarskiego, kierownika Działu Informacji Powietrznej w PAŻP, wzięli udział m.in. przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego, PAŻP, Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowego Instytutu Badawczego, Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej oraz Skybro Aero.
Podsumowano również miniony rok: w całym 2023 r., w porównaniu do 2022 r. liczba wszystkich obsłużonych operacji lotniczych VFR wzrosła o 0,2 proc. do poziomu 275,2 tys. operacji. Największe wzrosty zanotowały sektory FIS Kraków oraz FIS Gdańsk. Na plusie był FIS Warszawa, spadek ruchu GA zanotowano tylko w sektorze FIS Poznań. Więcej na ten temat w podsumowaniu ruchu lotniczego General Aviation za 2023 r.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zarządza polską przestrzenią powietrzną zgodnie z zasadami FUA (ang. Flexible Use of Airspace – FUA elastyczne użytkowanie przestrzeni powietrznej) uwzględniając potrzeby wszystkich użytkowników tej przestrzeni. General Aviation stanowi istotną i zróżnicowaną grupę użytkowników przestrzeni powietrznej, począwszy od pilotów motolotni, szybowców, samolotów aż po użytkowników państwowych statków powietrznych.