Około 50. tysięcy kontrolerów ruchu lotniczego na świecie obchodzi dziś swoje święto. W Polsce na wieżach i przy wskaźnikach radarowych pracuje ponad 600 osób. Każdego dnia kontrolerzy w Polsce czuwają nad bezpieczeństwem kilkuset tysięcy pasażerów i nawigują 2-3 tysiąca samolotów na dobę. To jeden z najbardziej stresujących zawodów, ale też jeden z najpiękniejszych, dających ogrom satysfakcji i poczucie dobrze spełnionej służby.
Aby zostać kontrolerem ruchu lotniczego trzeba mieć odpowiednie predyspozycje i świetną znajomość języka angielskiego. Oprócz odporności na stres i odpowiedzialności, ta praca wymaga wyobraźni przestrzennej, umiejętności szybkiego podejmowania trafnych decyzji, działania w zespole, niezawodnej pamięci i… nienagannej dykcji.
W Polsce szkolenie kontrolerów trwa niespełna dwa lata – to najkrócej w porównaniu z innymi europejskimi państwami. W tym czasie, kandydaci poznają procedury, ćwiczą na symulatorach, udoskonalają język angielski i po każdym z etapów, zdają egzaminy. Później pracują nie tylko w wieży kontroli ruchu lotniczego na lotniskach, gdzie dbają o bezpieczeństwo samolotów startujących i lądujących oraz poruszających się po drogach kołowania, ale również w centrum operacyjnym, które jest sercem PAŻP. Tam znajdują się stanowiska kontroli zbliżania, gdzie dba się m.in. o odpowiednią separację statków powietrznych podchodzących do lądowania lub znajdujących się w fazie wznoszenia oraz stanowiska kontroli obszaru, gdzie kontrolerzy dbają o bezpieczeństwo samolotów przelatujących nad Polską. Nie można zapominać o personelu Służby Informacji Powietrznej FIS (Flight Information Service) – te osoby dbają o operacje lotnicze wykonywane w niekontrolowanej przestrzeni powietrznej. Rocznie pomagają przeszło 200 tys. załóg lotnictwa ogólnego, w bezpiecznym dotarciu z punktu A do B.
Dziś na stanowiskach operacyjnych kontrolerzy mają do dyspozycji nowoczesny sprzęt i są wspierani przez nowe technologie. Wszystko po to, by podróżowanie drogą powietrzną było bezpieczne. Najważniejsze są jednak procedury. Pierwsze lotnicze zasady zostały uzgodnione po I Wojnie Światowej, w 1919 roku, podczas międzynarodowej konferencji poświęconej przestrzeni powietrznej. Jej uczestnicy przyjęli wówczas Konwencję urządzającą żeglugę powietrzną, a świat dostrzegł potrzebę uregulowania lotnictwa międzynarodowego. 10 państw ratyfikowało prawo lotnicze 100 lat temu.
Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego został ustanowiony na pamiątkę powstania w 1961 roku Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Kontrolerów Ruchu Lotniczego IFATCA (International Federation of Air Traffic Controllers). W Polsce święto obchodzone jest od 2008 roku.
Tego dnia pamiętamy również o wszystkich pracownikach Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, których wsparcie ma wpływ na kontrolę ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej.
Przypominamy także, że prowadzimy do 28.11.2022 r. nabór na kurs na kontrolera ruchu lotniczego.
Aplikować można pod tym adresem. Więcej szczegółów o rekrutacji i kursie na pansa.pl/kariera oraz pansa.pl/kariera/kurs-na-krl/.