Warsztaty zostały zorganizowane we współpracy z firmą Honeywell. Ich celem było zapoznanie przedstawicieli branży lotniczej z rynku polskiego (zarządzających lotniskami, operatorów linii lotniczych, władzy lotniczej, ekspertów z PAŻP z zakresu technologii GNSS, projektowania procedur lotu, zarządzania ruchem lotniczym) z nową technologią nawigacyjną przyszłości – GBAS, której wdrożenie w Polsce wpisywałoby się w szereg programów związanych z rozwojem PBN (Performance Based Navigation) w Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (EATMN), Single European Sky (SES) i innych.
Poza ekspertami PAŻP, w spotkaniu wzięli udział przedstawiciele LOT, WizzAir, RyanAir, Lufthansa, ULC, MPL Kraków, PL Lublin, PL Radom, PL Łódź, PL Katowice, PL Bydgoszcz.
Przedstawiciele Honeywell, bazując na opracowanym przez tę firmę systemie SmarthPath omówili zalety i wady technologii GBAS, możliwości jej wykorzystania w operacjach lądowania CAT. I, a także poziom zaawansowania prac nad osiągnięciem przez ten system zdolności do wsparcia operacji CAT. II/III. Przedstawiciel DFS zapoznał zebranych z doświadczeniami z wdrożenia operacyjnego GBAS w Bremie i we Frankfurcie.
Informacje przekazane przez prezenterów spotkały się z dużym zainteresowaniem zebranych, będą też mogły stanowić podstawę do podjęcia dalszych działań przez podmioty odgrywające kluczową rolę we wdrożeniu tego systemu w Polsce.
Poniżej linki do prezentacji przedstawianych w trakcie Warsztatów GBAS :
Current_Installations_RevA.pdf
EPKK_KRK_Krakow.pdf
GBAS_Approval_Process_Rev4.pdf
GBAS-Seminar_WAW_04NOV15.pdf
Honeywell_SmartPath_GBAS_PANSA_20151102_v.0.pdf
WAW_Warsaw.pdf
System GBAS (Ground Based Augmentation System) należy do grupy systemów wspomagających, poprawiających właściwości satelitarnych konstelacji źródłowych GNSS (satelite core costellations), takich jak GPS, GLONASS, GALILEO.
Firma Honeywell jest producentem systemu GBAS Smart Path, który pozwala na wykonywanie operacji w CAT. I. Warto wiedzieć, że w ramach programu SESAR JU, w Europie, prowadzone są badania mające potwierdzić możliwość tego typu systemów do wsparcia operacji CAT. II/III. Rozwiązań takich można się spodziewać w ciągu kilku najbliższych lat.
Zdecydowaną zaletą GBAS jest to, że jedno urządzenie jest w stanie zabezpieczyć operacje na 26. kierunkach dróg startowych jednocześnie (dla przykładu – ILS tylko na jednej), co w rezultacie powinno prowadzić do obniżenia kosztów zapewnienia osłony nawigacyjnej poszczególnych lotnisk. Dzięki uprzejmości firmy Honeywell, poniżej udostępniono linki do materiałów prezentowanych w trakcie spotkania.
GBAS_Approval_Process_SDA_Rev1.pdf
Honeywell SmartPath GBAS PANSA 20150624 v.0.pdf
GBAS Operational Implementations_Warsaw20150624.pdf
Procedury te uniezależniają nawigację terminalową od naziemnych pomocy nawigacyjnych. W przypadku TMA Poznań „S” krytyczną pomocą był VOR/DME TRZ, której wyłączenia uniemożliwiały prowadzenie nawigacyjne po trasach prawie wszystkich dotychczasowych procedur konwencjonalnych SID i STAR.
Statki powietrzne nie przystosowane do wykonywania lotów opartych o tego typu nawigację, będą wektorowane wzdłuż opublikowanych w AIP Polska tras SID i STAR RNAV1 dla EPWR przez służby ATC do odpowiednich punktów, umożliwiających załogom tych statków rozpoczęcie procedury podejścia do lądowania lub też kontynuację lotu w drodze lotniczej.
Procedury zostały zaprojektowane w oparciu o obszarową specyfikację nawigacyjną RNAV1 zakładającą dokładność nawigacji +/- 1NM przez 95% czasu lotu. Trasy SID i STAR dostosowano do zmodyfikowanej struktury przestrzeni powietrznej oraz istniejących punktów wlotowych i wylotowych, a także nowych punktów w TMA Poznań South. Nieznacznej zmianie uległy granice TMA Poznań South.
Kolejnym lotniskiem dla którego zostaną opublikowane w AIP Polska nowe procedury SID i STAR z zastosowaniem nawigacji obszarowej w specyfikacji RNAV 1 będzie lotnisko im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, zgodnie z AIRAC AMDT 158 wdrożenie operacyjne nastąpi w dniu 08 stycznia 2015 roku. Kolejne etapy obejmują wdrożenie operacyjne tego typu procedur lotu w TMA Kraków (procedury SID i STAR dla lotnisk Kraków/Balice i Katowice/Pyrzowice. oraz Łódź/Lublinek (z planowaną datą AIRAC AMDT 159 na dzień 05 luty 2015r) i w dalszej perspektywie Radom.
Z powodu braku służby radarowej w TMA Łódź procedury SID i STAR wymagają zastosowania specyfikacji nawigacyjnej RNP1. Oznacza to, że monitorowanie poprawności i ciągłości oraz dokładności sygnału nawigacyjnego jest dostępne na pokładzie statku powietrznego wraz z systemem alarmowania załogi w przypadku utraty zdolności do utrzymanie wymaganej dokładności nawigacji.
Dla statków powietrznych niezdolnych do operacji RNP1 pozostaną operacyjnie dostępne konwencjonalne trasy dolotowe do pomocy nawigacyjnej DVOR/DME LOZ. Dodatkowo zmianie ulegną granice TMA Łódź.
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to