Polska Agencja Żeglugi Powietrznej to najważniejsza instytucja odpowiedzialna za prawidłowe działanie około 150 naziemnych urządzeń zabezpieczenia ruchu lotniczego oraz walidację instrumentalnych procedur lotniczych w Polsce. Działająca od 1963 roku Inspekcja Lotnicza PAŻP oferuje następujące usługi:
Inspekcja Lotnicza PAŻP dokonuje wdrożeniowych, okresowych, doraźnych i kategoryzujących kontroli i pomiarów infrastruktury CNS: systemów lądowania według wskazań przyrządów (ILS CAT I, II, III), radiolatarni ogólnokierunkowych (VOR i DVOR) i bezkierunkowych (NDB), radiodalmierzy (DME), nawigacyjnych systemów świetlnych (systemów świateł podejścia ALS i systemów świateł dróg startowych), precyzyjnych wskaźników ścieżki schodzenia (PAPI) i radarów kontroli ruchu lotniczego.
Inspekcja Lotnicza PAŻP spełnia bardzo ważną rolę bowiem nadzór urządzeń radionawigacyjnych w znacznej większości zarządzanych przez PAŻP i systemów świetlnych zarządzanych przez porty lotnicze i aerokluby, prowadzony z ziemi nie daje stuprocentowej gwarancji, że sygnały radiowe i świetlne odbierane przez urządzenia pokładowe statków powietrznych są prawidłowe i mieszczą się w żądanych tolerancjach.
Inspekcja Lotnicza PAŻP jako jedyna w Polsce sprawdza nowo powstające i już istniejące instrumentalne procedury lotu – konwencjonalne oraz nawigacji obszarowej (RNAV) oparte o radiodalmierz DME-DME i systemy globalnej nawigacji satelitarnej (GNSS). W związku z postępującym wdrożeniem w Europie naziemnych systemów wspomagających (GBAS) służących do wspomagania precyzyjnego lądowania statków powietrznych w oparciu o technologie satelitarne, świadczone będą także usługi inspekcji lotniczej tego typu systemów i walidacji związanych z nimi procedur lotu.
Szczególne znaczenie mają loty walidacyjne instrumentalnych procedur lotu nawigacji obszarowej (RNAV LPV). W praktyce okazuje się, że ewentualne błędy na poziomie FAS DATA BLOCK mogą być wykryte przed finalnym opublikowaniem procedury lotu, podczas przygotowania do lotu walidacyjnego lub podczas jego wykonywania w oparciu o testową bazę danych w Flight Management System (FMS). Testowa baza danych jest dedykowaną bazą procedur lotu dostarczaną przez producenta awioniki na zamówienie Inspekcji Lotniczej PAŻP.
Inspekcja Lotnicza PAŻP świadczy usługi zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO), m.in. DOC ICAO 8071 załącznik 10 i 14 oraz DOC ICAO 9906 oraz przepisami Ministerstwa Infrastruktury i Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Wszystkie kontrole z powietrza kończą się wydaniem stosownych protokołów zawierających ocenę pracy urządzeń nawigacyjnych lub poprawność procedur lotniczych wraz z ewentualnymi uwagami i zaleceniami operacyjnymi.
Inspekcja Lotnicza PAŻP świadczy swoje usługi także poza granicami Polski m. in. na Litwie, w Mołdawii i na Cyprze, w ramach długookresowych i okazjonalnych misji.
Inspekcja Lotnicza PAŻP wykorzystuje samolot kontrolno-pomiarowy typu Beechcraft King Air 350i, zwany „Papugą”, który wyposażony jest w analizujący w czasie rzeczywistym system AD-AFIS-130 niemieckiej firmy Aerodata , światowego lidera w dziedzinie projektowania i produkcji urządzeń kontrolno-pomiarowych. Usługi Inspekcji Lotniczej PAŻP świadczone są przez doświadczoną kadrę inspektorów pomiarowych, pilotów, mechaników lotniczych i personelu wspierającego, posiadających wieloletnie doświadczenie w pracy w PAŻP oraz innych instytucjach lotniczych.
– Nasza praca to nie tylko weryfikacja poprawnej pracy świetlnych i radiowych lotniczych urządzeń naziemnych. Dzięki doświadczeniu naszych inspektorów pomiarowych, pilotów, mechaników lotniczych i personelu wspierającego, potrafimy uprzedzająco doradzić naszym klientom – zarządzającym lotniskami, potrzebę zmiany czy wymiany urządzeń – Jacek Staroszczyk, Specjalista ds. promocji rozwoju biznesu, 12-letnie doświadczenie pracy w PAŻP.
– Odkąd sięgam pamięcią, praca naszych świetlnych systemów podejścia, świateł drogi startowej, czy wskaźników ścieżki podejścia precyzyjnego PAPI, była i jest weryfikowana przez samolot kontrolno-pomiarowy PAŻP. Najstarsze polskie lotnisko wysoko ocenia pracę inspekcji lotniczej PAŻP – Mariusz Wiatrowski, Prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica Sp. z o.o.
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to