Ułatwienia dostępu

Serwisy PANSA:

Komunikat dotyczący pożegnania Papugi

Chcieliśmy, żeby historia Papugi SP – TPA, LET L-410 w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zakończyła się inaczej. Mieliśmy plan pożegnać ją wspólnie z Wami w nadchodzącym tygodniu w Warszawie. Ale ostatnim lotem tej maszyny zostanie oblot ILS/DME w Poznaniu wykonany w pierwszej połowie maja 2021 r. Ze względu na zapisy dyrektywy tzw. Emergency Airworthiness Directive (EAD) nr. 2021-0125-E, Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), która dotyczy silników M601 używanych m.in. w starszych samolotach L-410 Turbolet, zaplanowane ostatnie loty samolotu LET L-410 Turbolet „Papuga” Inspekcji Lotniczej Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej nie odbędą się. Bezpieczeństwo jest podstawą naszej pracy, dlatego samolot ten nie wykona już żadnych lotów inspekcyjnych.

Samoloty Inspekcji Lotniczej PAŻP, ze względu na specyficzne malowanie pieszczotliwie nazywane „Papugą”, są ulubieńcami pracowników Agencji i pasjonatów lotnictwa. Na co dzień „Papugi” wykorzystywane są do kontroli i pomiarów systemów lądowania (ILS CAT I, II, III) oraz pozostałej infrastruktury lotniczej (CNS).

LET-410 Turbolet (SP-TPA) Inspekcji Lotniczej PAŻP – Fot. Piotr Bożyk

Galeria fotografii Turboletów

Wszystkich fanów Papugi przepraszamy za zmianę planów, wszystkich Was – pasjonatów lotnictwa oraz fotografii lotniczej – chcemy jednak zachęcić do wzięcia udziału w naszym konkursie zdjęciowym.

Aby wziąć udział w nim udział należały przesłać w podanym terminie zdjęcia Turboleta PAŻP z całej jego kariery lotniczej w Agencji Ruchu Lotniczego (PPL) oraz w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Przygotujcie nowe i archiwalne zdjęcia, również te w poprzednich wersjach malowania.

Wszystkie nadesłane zdjęcia zostaną umieszczone w galerii na naszym profilu Facebook gdzie rozpocznie się głosowanie i wybór najlepszych zdjęć Turboleta PAŻP. Więcej szczegółów podamy w najbliższych dniach na naszym profilu Facebook.

LET-410 Turbolet (SP-TPA) Inspekcji Lotniczej PAŻP – Fot. Piotr Bożyk

Historia Turboletów w Inspekcji Lotniczej

W drugiej połowie lat osiemdziesiątych XX wieku, z uwagi na zużycie eksploatacyjne, problemy z obsługą techniczną oraz dostępem do części zamiennych i benzyny lotniczej B-70 na lotnisku Okęcie, pojawiła się pilna potrzeba zastąpienia używanych w inspekcji lotniczej „Papug” typu Iljuszyn IŁ-14 nowoczesnymi samolotami z napędem turbośmigłowym. Wybór wtedy padł na samoloty typu LET L-410 Turbolet produkowane w ówczesnej Czechosłowacji. Pierwszą polską firmą, która w 1988 roku zakupiła samoloty L-410 UVP-E Turbolet było Przedsiębiorstwo Usług Lotniczych AEROPOL z Warszawy, mające swoją siedzibę na lotnisku Bemowo. Rok później, w 1989 r., dwa samoloty Turbolet trafiły do inspekcji lotniczej funkcjonującej ówcześnie w strukturze Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, otrzymując znaki rejestracyjne SP-TPA i SP-TPB. Przez wiele lat b

W 2012 r. w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej roku zapadła decyzja o zastąpieniu „Papug” L-410 Turbolet, nowymi samolotami pomiarowymi. Na podjęcie takiej decyzji miało wpływ, między innymi, zużycie eksploatacyjne samolotów, coraz większe problemy z dostępem do części zamiennych do nieprodukowanego już od lat typu samolotu, przekładające się na ich stale rosnące ceny, długie okresy oczekiwania na dostawę, dochodzące nawet do 9 miesięcy oraz niską jakość. Dodatkowo Turbolety, z uwagi na ich stosunkowo ubogie wyposażenie pokładowe i brak systemu zarządzania lotem (Flight Management System), nie były w stanie wykonywać lotów związanych z tzw. walidacją nowoprojektowanych procedur nawigacyjnych np. takich jak SID i STAR.

Po zakupieniu przez PAŻP pierwszego nowoczesnego turbośmigłowego samolotu pomiarowego typu Beechcraft B-350i Super King Air, w 2016 roku sprzedany został pierwszy z Turboletów o znakach SP-TPB. Samolot zakupiła czeska firma Aeroservis, rejestrując go na znakach OK-TPB. Więcej o historii Inspekcji Lotniczej oraz samolotów jakie dla niej latały można przeczytać w ostatnich trzech numerach SafeSky.

LET-410 Turbolet (SP-TPA) Inspekcji Lotniczej PAŻP – Fot. Piotr Bożyk

Inspekcja lotnicza

Inspekcja Lotnicza PAŻP istnieje od 1963 r. a do jej zadań należy: inspekcja lotniskowych urządzeń naziemnych oraz walidacja instrumentalnych procedur lotu. Flota Inspekcji Lotniczej PAŻP składa się obecnie z dwóch samolotów: L-410 UVP-E 15 „Turbolet” oraz Beechcraft King Air 350i.

Facebook
X
LinkedIn
Email
Drukuj

Szukaj...