Data | Informacje o projekcie |
---|---|
czerwiec 2022 | Uruchomiono Wirtualny spacer prezentujący zadania realizowane w ramach projektu “Budujemy nowoczesną infrastrukturę lotniczą w Polsce. Nowe inwestycje w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020”. |
maj 2022 | Zorganizowano konferencję online dotyczącą I bloku tematycznego “Nowoczesne systemy technologiczne”. |
grudzień 2021 | Rozpoczęcie realizacji działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących projektu |
kwiecień 2020 | Złożono jedenasty wniosek o płatność. Instytucja Pośrednicząca prowadzi jego ocenę merytoryczną |
styczeń 2020 | Złożono dziesiąty wniosek o płatność. Wniosek został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą, a do wypłaty przekazano 2,3 mln PLN. |
grudzień 2019 | Złożono dziewiąty wniosek o płatność. Wniosek został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą, a do wypłaty przekazano 10,3 mln PLN. |
listopad 2019 | Najwyższa i najnowocześniejsza wieża kontroli ruchu lotniczego oddana do użytku operacyjnego Zakończył się trwający od października proces operacyjnego uruchamiania wieży kontroli ruchu lotniczego zlokalizowanej w Porcie Lotniczym Katowice-Pyrzowice. Nowo wdrożona inwestycja znacząco wpłynie na bezpieczeństwo i poprawę płynności ruchu lotniczego, a przez ciekawą bryłę ma szansą stać się jedną z wizytówek całego regionu. Sala kontrolerów wyposażona jest w nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo i obsługę większego ruchu w przestrzeni powietrznej, min. w elektroniczne paski postępu lotu, przetwarzające dane lotniskowe oraz usługę umożliwiającą szybszą elektroniczną komunikację z załogami statków powietrznych. |
wrzesień 2019 | Złożono ósmy wniosek o płatność. Wniosek został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą, a do wypłaty przekazano PLN. |
lipiec 2019 | 4 lipca zawarto aneks nr 1 do umowy o dofinansowanie POIS.03.01.00-00-0027/16-01 projektu “Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym- etap II” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w ramach działania 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T oś priorytetowa: III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego. Dzięki zwiększeniu kosztu całkowitego projektu oraz przyznanego dofinansowania, możliwe stało się rozszerzenie zakresu projektu o kilkanaście nowych inwestycji w infrastrukturę i systemy CNS, co w jeszcze lepszym stopniu przyczyni się do realizacji celu projektu. |
czerwiec 2019 | Złożono siódmy wniosek o płatność. Wniosek został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą, a do wypłaty przekazano 2,0 mln PLN. |
maj 2019 | Nowe radary PAŻP strzegą porządku na polskim niebie 23 maja 2019 roku zostały wdrożone operacyjnie cztery wtórne radary dozorowania MSSR (Monopulse Secondary Surveillance Radar) Mode S zlokalizowane w okolicach Szczecinka (SCM), Tarnobrzegu (TAM), Łomży (LOM), Rzeszowa (RSM). Są to nowoczesne, dwukanałowe urządzenia o zasięgu do 200NM, dostarczające rozszerzoną wtórną informację radiolokacyjną Mode S. Będą one wykorzystywane do prowadzenia radarowej kontroli obszaru polskiej przestrzeni powietrznej. Łączny koszt realizacji tych czterech inwestycji to 37,55 mln PLN netto, z czego dofinansowanie UE w ramach projektu wynosi 26,1 mln PLN netto Wdrożenie nastąpiło po kontroli Urzędu Lotnictwa Cywilnego i uzyskaniu wpisu do Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych. |
marzec 2019 | Złożono szósty wniosek o płatność. Wniosek został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą, a do wypłaty przekazano 17,1 mln PLN. |
grudzień 2018 | Zakończyła się budowa czterech radarów (radar w Stobiernej koło Rzeszowa, radar wtórny południe – wschód w Dąbrowicy, system radiolokacyjny północ – wschód w Mściwujach i radar wtórny MSSR północ – zachód w Skotnikach). Będą one wykorzystywane do prowadzenia radarowej kontroli obszaru polskiej przestrzeni powietrznej. Łączny koszt realizacji tych czterech inwestycji to 37,55 mln PLN netto, z czego dofinansowanie UE w ramach projektu wynosi 26,1 mln PLN netto. Od strony technicznej radary są gotowe do użytku. Obecnie trwa szkolenie personelu, przygotowywane są procedury dla służb technicznych i operacyjnych PAŻP. Kolejnym krokiem będzie pozyskanie wpisu do prowadzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych, po którym nastąpi uruchomienie operacyjne radarów. Złożono piąty wniosek o płatność. Wniosek został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą, a do wypłaty przekazano 6,21 mln PLN. |
wrzesień 2018 | Złożono czwarty wniosek płatność. Wniosek został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą, a do wypłaty przekazano 5,51 mln PLN. |
czerwiec 2018 | Złożono trzeci wniosek o płatność. Wniosek został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą, a do wypłaty przekazano 1,32 mln PLN. |
marzec 2018 | Złożono drugi wniosek o płatność. Wniosek został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą, a do wypłaty przekazano 25,25 mln PLN. |
grudzień 2017 | Złożono pierwszy wniosek o płatność obejmujący wydatki związane z realizacją projektu od rozpoczęcia jego realizacji rzeczowej do końca października 2017. Wniosek został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą, a do wypłaty przekazano 18,36 mln PLN. |
wrzesień 2016 | 28 września w siedzibie PAŻP zawarto umowę o dofinansowanie POIS.03.01.00-00-0027/16-00 projektu „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym- etap II” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 w ramach działania 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T oś priorytetowa: III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego. |
styczeń 2014 | Rozpoczęcie realizacji zadań inwestycyjnych w ramach projektu. |
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to