A-CDM pozytywnie wpływa na redukcję opóźnień, ograniczanie hałasu i mniejsze zużycie paliwa, przekładając się na wymierne korzyści dla podmiotów zarządzających przestrzenią powietrzną, portów lotniczych, przewoźników i podmiotów z nimi współpracujących.
Opracowany wspólnie z Portem Lotniczym im. Fryderyka Chopina w Warszawie system A-CDM TERMINUS to system CDM rozwijany przez PAŻP jako podmiot zarządzający przestrzenią powietrzną, który jest (cyber)bezpiecznym i modułowym rozwiązaniem także dla pozostałych zaangażowanych partnerów. Architektura generatora TERMINUS pozwala na jego pełne wdrożenie jako systemu A-CDM lub częściowe wdrożenie w formie systemu Advanced ATC Tower, zgodnie z aktualnymi i przyszłymi wymaganiami i potrzebami użytkowników, a także dostosowanie do funkcjonowania na lotniskach o dowolnej konfiguracji pola manewrowego. Jednocześnie system A-CDM TERMINUS jest kompatybilny z istniejącymi rozwiązaniami ATM (ang. Air Traffic Management) wykorzystywanymi przez cywilne podmioty zarządzające przestrzenią powietrzną i ruchem lotniczym (np. systemem elektronicznych pasków postępu lotu EFES, systemem AMAN do zarządzania dolotami statków powietrznych w kontroli zbliżania, systemem PANDORA do wyświetlania informacji lotniczych, czy systemem CAT do zarządzania strukturami przestrzeni powietrznej w czasie rzeczywistym).
System A-CDM TERMINUS to rozwiązanie bezpieczne, kompletne, elastyczne, spójne i otwarte, które zostało wdrożone w największym w Polsce Porcie Lotniczym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Znaczenie sprawnego zaawansowanego systemu wspólnego podejmowania decyzji (A-CDM) rośnie szczególnie na tych lotniskach, gdzie obsługiwany ruch zbliża się do granic przepustowości.
(Grzegorz Koślacz, Specjalista ds. projektów ATM, 25-letnie doświadczenie pracy w PAŻP)