Bilet lotniczy – ile to kosztuje?

Sprawdźmy i rozwińmy jednocześnie te wyliczenia.


Do arkusza kalkulacyjnego podstawiamy dwie trasy.

Dłuższą o hipotetycznej odległość przelotu wynoszącej w zaokrągleniu 900 km (Rzeszów – Szczecin) i krótsza (Warszawa – Szczecin) o odległość przelotu wynoszącej około 450 km.

Analizowane trasy pokonają cztery różne samoloty z podobnym wypełnieniem pasażerami.

Na pokład A320-20 weszło 180 pasażerów, 767-30ER leci 247 pasażerów, E195 ma na pokładzie 112 pasażerów a 737- 800 podróżuje 159 osób.


Dwie trasy, cztery samoloty, a wynik podobny.










Udział PAŻP w koszcie jednego biletu waha się od kilku do kilkunastu zł w zależności od odległości, masy samolotu i jego wypełnienia. To dość niska cena zarówno odnosząc to do cen innych europejskich agencji żeglugi powietrznych, jak i do wagi, znaczenia usługi.


Porównując ceny za usługi świadczone przez PAŻP do cen innych europejskich agencji żeglugi powietrznych warto skorzystać z narzędzia pomiaru efektywności działania, jakim jest wskaźnik finansowej efektywności kosztowej, oznaczający stosunek kosztów świadczenia usług ATM/CNS do zagregowanych godzin lotu.

W roku 2011 wskaźnik efektywności kosztowej wyniósł dla PAŻP 299 EUR. Średnio w Europie wskaźnik ten wyniósł 419 EUR.




Wskaźnik finansowej efektywności kosztowej, w EUR, Europa (2010), Polska 2010 i 2011.






Spośród 37 instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej zrzeszonych w Eurocontrol tylko sześć ma lepszą finansową efektywność kosztową!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Drukuj
Zmiana rozmiaru czcionki
Kontrast