Drony są bardzo popularnym prezentem mikołajkowym, również dla dzieci. Już teraz chcielibyśmy zwrócić uwagę wszystkim, którzy planują zakup bezzałogowego statku powietrznego pod choinkę, że dron to nie zabawka, i podlega przepisom prawa lotniczego – mówi Piotr Samson, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Bezzałogowe statki powietrzne, potocznie nazywane „dronami” cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie. W Polsce również obserwujemy wzrost zainteresowania tymi urządzeniami, szczególnie wśród osób latających w celach rekreacyjnych. Niestety większość tych osób nie posiada podstawowej wiedzy lotniczej, a „dron”, mimo iż wygląda niepozornie i bardziej przypomina „zabawkę” niż statek powietrzny, podlega przepisom prawa lotniczego i może stanowić zagrożenie dla ruchu lotniczego. Co więcej, za złamanie tych przepisów przewidziane są sankcje karne, w tym nawet kara pozbawienia wolności.
Przygotowując spot PAŻP postanowiła przybliżyć wszystkie najważniejsze zasady bezpiecznego użytkowania dronów, zwłaszcza w leżących bezpośrednio w obszarze odpowiedzialności Agencji strefach kontrolowanych lotnisk. PAŻP i partnerom akcji zależy na podkreśleniu najważniejszych zasad bezpiecznego użytkowania dronów w polskiej przestrzeni powietrznej – mówi Janusz Niedziela, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Twórcy spotu przypominają, że są miejsca i strefy, w których bez odpowiedniej zgody loty dronami są zakazane. Do takich miejsc należą między innymi tereny wojskowe, parki narodowe, miejsca imprez na wolnym powietrzu, lotniska aeroklubowe, wojskowe, sportowe i komunikacyjne. Zwraca się uwagę na rozróżnienie między lotami rekreacyjnymi, a wykonywanymi w celach zarobkowych.
Latając komercyjnie wymagane jest dodatkowo świadectwo kwalifikacji, posiadanie ubezpieczenia OC, odpowiednie oznaczenie drona oraz kamizelka wyróżniająca operatora. Warto również pamiętać o prawie do prywatności, ochronie wizerunku oraz danych osobowych.
Niezależnie od charakteru lotu, operator zawsze powinien dbać o bezpieczeństwo innych uczestników ruchu lotniczego oraz osób na ziemi. To on ponosi odpowiedzialność za ewentualne szkody powstałe w wyniku swojego lotu