Uprzejmie informujemy, że w nocy z 21 grudnia 2023 r. w godz. 21:15 – 21:30 czasu lokalnego będą przeprowadzane planowe prace konserwacyjne infrastruktury teleinformatycznej PAŻP. W tym czasie mogą wystąpić problemy z systemem PansaUTM.
1. W przypadku problemów z dostępem do aplikacji Check-In loty należy zgłosić wysyłając maila na adres utm@pansa.pl zawierającego następujące informacje:
- imię i nazwisko pilota
- numer telefonu
- lokalizację lotów wyrażoną we współrzędnych geograficznych w formacie WGS-84
- okrąg o promieniu XXX m (odpowiadający realnemu rejonowi lotów VLOS lub zaplanowanemu rejonowi BVLOS)
- wysokość lotu w m AGL
- masę startową BSP
- deklarowanego czasu rozpoczęcia / zakończenia lotów (maksymalnie 24 godziny).
Informujemy, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych przetwarzanych w celu zarejestrowania informacji o zamiarze wykonania lotu bezzałogowym statkiem powietrznym w celu zapewnienia bezpiecznej, ciągłej, płynnej i efektywnej żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Treść klauzuli informacyjnej oraz szczegóły dotyczące ochrony Pani/Pana danych osobowych dostępne są na tutaj: https://www.pansa.pl/ochrona-danych-osobowych/
2. W przypadku braku dostępu do mapy stref geograficznych piloci BSP informacje o strukturach przestrzeni powietrznej pozyskują ze strony https://airspace.pansa.pl/. Zobrazowane ma mapie statyczne i dynamiczne struktury przestrzeni powietrznej odpowiadają strefą geograficznym zgodnie z tabelą konwersji struktury przestrzeni powietrznej na strefy geograficzne dostępną na stronie: https://www.pansa.pl/strefy-geograficzne/#zasady.
UWAGA! Mapy mają charakter informacyjny i nie zwalniają użytkowników z obowiązku zapoznania się z wszystkimi dostępnymi depeszami NOTAM/AUP/UUP. Aby uzyskać najnowsze informacje zadzwoń do AMC Polska +48 22 574 5733-35.
3. Piloci, którzy mają zatwierdzone plany lotu w CTR, aby uzyskać zgodę na start, proszeni są o stosowanie się do aktualnej procedury koordynacji lotów, czyli bezpośredni kontakt telefoniczny z daną wieżą według schematu opisanego poniżej.
Loty VLOS lub BVLOS
- Pilot BSP w razie wymaganej zgody na operację od TWR jest zobowiązany do wykonania telefonu 10 minut przed startem w celu jej uzyskania, podając:
-
- imię i nazwisko;
- callsign utworzony w systemie PansaUTM;
- numer telefonu;
- rejon RPA, w którym się znajdujemy oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR].;
- wysokość lotu nie wyższą niż podana w planie misji;
- planowany czas lotu mieszczący się w czasie zaplanowanym w misji.
- Po zakończeniu lotu (jeśli nie zostało to uzgodnione inaczej) Pilot BSP jest zobowiązany zadzwonić na TWR i poinformować o zakończeniu operacji BSP podając:
-
- imię i nazwisko;
- callsign utworzony w systemie PansaUTM;
- rejon RPA, w którym wykonywany był lot oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR].
- W przypadku utraty kontroli nad dronem Pilot BSP bezzwłocznie wykona telefon na TWR podając:
-
- przybliżony czas do rozładowania baterii;
- ostatnią znaną prędkość oraz wysokość lotu;
- kierunek lotu.
Numery TWR:
- EPWA – (22) 574 55 62;
- EPMO – (22) 574 55 19;
- EPKK – (22) 574 75 68;
- EPPO – (22) 574 73 61;
- EPGD – (22) 574 74 62;
- EPKT – (22) 574 78 61;
- EPWR – (22) 574 48 61;
- EPRZ – (22) 574 76 71;
- EPLB – (22) 574 77 40;
- EPSC – (22) 574 79 33;
- EPZG – (22) 574 77 05;
- EPBY – (22) 574 71 45;
- EPLL – (22) 574 72 62;
- EPSY – (22) 574 79 85;
- EPRA – (22) 574 79 76.
Zasady lotów w CTR w kat. otwartej
Zasady lotów w CTR w kat. szczególnej
Dla przypomnienia – operacje, które nie wymagają koordynacji telefonicznej z TWR:
- loty w odległości 1-6 km od lotniska do wysokości 30 m AGL dronami o masie do 900 g
- loty w odległości powyżej 6 km od lotniska do wysokości 100 m AGL dronami do 25 kg
- loty do 50 m w zielonych rejonach RPA wyłącznie z zaakceptowanym planem misji!
Telefoniczne zgłaszanie operacji BSP do FIS
Przypominamy, że telefonicznego zgłoszenia lotów do personelu FIS dokonujemy wyłącznie w poniższych przypadkach.
- Loty BSP VLOS w strefach RMZ lub ADIZ – tam gdzie nie występują strefy TRA zarządzane przez Straż Graniczną (rejon Mierzei Wiślanej)
- Loty BSP BVLOS w przestrzeni klasy G, w strefach RMZ lub ADIZ – tam gdzie nie występują strefy TRA zarządzane przez Straż Graniczną (rejon Mierzei Wiślanej)
1.Pilot BSP kontaktuje się telefonicznie z personelem FIS i przekazuje informacje o planowanym rozpoczęciu lotu VLOS lub BVLOS, podając:
-
- imię i nazwisko;
- numer telefonu;
- miejsce wykonywania lotu – pobliska miejscowość oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR].
- wysokość lotu;
- planowany czas lotu.
2.Po zakończeniu lotu (jeśli nie zostało to uzgodnione inaczej) pilot BSP kontaktuje się telefonicznie z personelem FIS, podając:
-
- imię i nazwisko;
- miejsce wykonywania lotu – pobliska miejscowość oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR]..
W przypadku utraty kontroli nad dronem pilot BSP bezzwłocznie wykonuje telefon na FIS podając:
-
- przybliżony czas do rozładowania baterii;
- ostatnią znaną prędkość oraz wysokość lotu;
- kierunek lotu.
Numery FIS
- FIS Warszawa – (22) 574-55-85;
- FIS Gdańsk – (22) 574-74-85;
- FIS Kraków – (22) 574-75-85;
- FIS Poznań – (22) 574-73-85.
Za wszelkie utrudnienia serdecznie przepraszamy i pozostajemy do Państwa dyspozycji.
Z poważaniem,
Dział Koordynacji Operacji Bezzałogowych Statków Powietrznych