Ułatwienia dostępu

Serwisy PANSA:

Nocne prace konserwacyjne PansaUTM w dniu 21 grudnia 2023

Uprzejmie informujemy, że w nocy z 21 grudnia 2023 r. w godz. 21:15 – 21:30 czasu lokalnego będą przeprowadzane planowe prace konserwacyjne infrastruktury teleinformatycznej PAŻP. W tym czasie mogą wystąpić problemy z systemem PansaUTM.

1. W przypadku problemów z dostępem do aplikacji Check-In loty należy zgłosić wysyłając maila na adres utm@pansa.pl zawierającego następujące informacje:

  • imię i nazwisko pilota
  • numer telefonu
  • lokalizację lotów wyrażoną we współrzędnych geograficznych w formacie WGS-84
  • okrąg o promieniu XXX m (odpowiadający realnemu rejonowi lotów VLOS lub zaplanowanemu rejonowi BVLOS)
  • wysokość lotu w m AGL
  • masę startową BSP
  • deklarowanego czasu rozpoczęcia / zakończenia lotów (maksymalnie 24 godziny).

Informujemy, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych przetwarzanych w celu zarejestrowania informacji o zamiarze wykonania lotu bezzałogowym statkiem powietrznym w celu zapewnienia bezpiecznej, ciągłej, płynnej i efektywnej żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Treść klauzuli informacyjnej oraz szczegóły dotyczące ochrony Pani/Pana danych osobowych dostępne są na tutaj: https://www.pansa.pl/ochrona-danych-osobowych/

2. W przypadku braku dostępu do mapy stref geograficznych piloci BSP informacje o strukturach przestrzeni powietrznej pozyskują ze strony https://airspace.pansa.pl/. Zobrazowane ma mapie statyczne i dynamiczne struktury przestrzeni powietrznej odpowiadają strefą geograficznym zgodnie z tabelą konwersji struktury przestrzeni powietrznej na strefy geograficzne dostępną na stronie: https://www.pansa.pl/strefy-geograficzne/#zasady.

UWAGA! Mapy mają charakter informacyjny i nie zwalniają użytkowników z obowiązku zapoznania się z wszystkimi dostępnymi depeszami NOTAM/AUP/UUP. Aby uzyskać najnowsze informacje zadzwoń do AMC Polska +48 22 574 5733-35.

3. Piloci, którzy mają zatwierdzone plany lotu w CTR, aby uzyskać zgodę na start, proszeni są o stosowanie się do aktualnej procedury koordynacji lotów, czyli bezpośredni kontakt telefoniczny z daną wieżą według schematu opisanego poniżej.

Loty VLOS lub BVLOS

  1. Pilot BSP w razie wymaganej zgody na operację od TWR jest zobowiązany do wykonania telefonu 10 minut przed startem w celu jej uzyskania, podając:
    • imię i nazwisko;
    • callsign utworzony w systemie PansaUTM;
    • numer telefonu;
    • rejon RPA, w którym się znajdujemy oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR].;
    • wysokość lotu nie wyższą niż podana w planie misji;
    • planowany czas lotu mieszczący się w czasie zaplanowanym w misji.
  1. Po zakończeniu lotu (jeśli nie zostało to uzgodnione inaczej) Pilot BSP jest zobowiązany zadzwonić na TWR i poinformować o zakończeniu operacji BSP podając:
    • imię i nazwisko;
    • callsign utworzony w systemie PansaUTM;
    • rejon RPA, w którym wykonywany był lot oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR].
  1. W przypadku utraty kontroli nad dronem Pilot BSP bezzwłocznie wykona telefon na TWR podając:
    • przybliżony czas do rozładowania baterii;
    • ostatnią znaną prędkość oraz wysokość lotu;
    • kierunek lotu.

Numery TWR:

  • EPWA – (22) 574 55 62;
  • EPMO – (22) 574 55 19;
  • EPKK – (22) 574 75 68;
  • EPPO – (22) 574 73 61;
  • EPGD – (22) 574 74 62;
  • EPKT – (22) 574 78 61;
  • EPWR – (22) 574 48 61;
  • EPRZ – (22) 574 76 71;
  • EPLB – (22) 574 77 40;
  • EPSC – (22) 574 79 33;
  • EPZG – (22) 574 77 05;
  • EPBY – (22) 574 71 45;
  • EPLL – (22) 574 72 62;
  • EPSY – (22) 574 79 85;
  • EPRA – (22) 574 79 76.
Zasady lotów w CTR w kat. otwartej

Zasady lotów w CTR w kat. szczególnej

Dla przypomnienia – operacje, które nie wymagają koordynacji telefonicznej z TWR:

  • loty w odległości 1-6 km od lotniska do wysokości 30 m AGL dronami o masie do 900 g
  • loty w odległości powyżej 6 km od lotniska do wysokości 100 m AGL dronami do 25 kg
  • loty do 50 m w zielonych rejonach RPA wyłącznie z zaakceptowanym planem misji!

 

Telefoniczne zgłaszanie operacji BSP do FIS

Widok fragmentu strefy DRA-I ADIZ 1 w rejonie Mierzei Wiślanej, w którym nie ma strefy DRA-R TRA zarządzanej przez Straż Graniczna.

Przypominamy, że telefonicznego zgłoszenia lotów do personelu FIS dokonujemy wyłącznie w poniższych przypadkach.

  1. Loty BSP VLOS w strefach RMZ lub ADIZ – tam gdzie nie występują strefy TRA zarządzane przez Straż Graniczną (rejon Mierzei Wiślanej)
  2. Loty BSP BVLOS w przestrzeni klasy G, w strefach RMZ lub ADIZ – tam gdzie nie występują strefy TRA zarządzane przez Straż Graniczną (rejon Mierzei Wiślanej)

1.Pilot BSP kontaktuje się telefonicznie z personelem FIS i przekazuje informacje o planowanym rozpoczęciu lotu VLOS lub BVLOS, podając:

    • imię i nazwisko;
    • numer telefonu;
    • miejsce wykonywania lotu – pobliska miejscowość oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR].
    • wysokość lotu;
    • planowany czas lotu.

2.Po zakończeniu lotu (jeśli nie zostało to uzgodnione inaczej) pilot BSP kontaktuje się telefonicznie z personelem FIS, podając:

    • imię i nazwisko;
    • miejsce wykonywania lotu – pobliska miejscowość oraz wyłącznie w przypadku lotu BVLOS nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR]..

W przypadku utraty kontroli nad dronem pilot BSP bezzwłocznie wykonuje telefon na FIS podając:

    • przybliżony czas do rozładowania baterii;
    • ostatnią znaną prędkość oraz wysokość lotu;
    • kierunek lotu.

Numery FIS

  • FIS Warszawa – (22) 574-55-85;
  • FIS Gdańsk – (22) 574-74-85;
  • FIS Kraków – (22) 574-75-85;
  • FIS Poznań – (22) 574-73-85.

Za wszelkie utrudnienia serdecznie przepraszamy i pozostajemy do Państwa dyspozycji.

Z poważaniem,
Dział Koordynacji Operacji Bezzałogowych Statków Powietrznych

Facebook
X
LinkedIn
Email
Drukuj

Szukaj...