Ułatwienia dostępu
W każdej przestrzeni powietrznej funkcjonują tzw. struktury przestrzeni powietrznej czyli różnego rodzaju strefy, które zabezpieczają loty lub działania wymagające segregacji od ruchu lotniczego. Nie inaczej jest w Polsce. Początkowo, gdy w przestrzeni powietrznej pojawiły się drony (a więc systemy bezzałogowych statków powietrznych, w skrócie SBSP), zasady lotów obowiązujące dla lotnictwa załogowego w poszczególnych strefach objęły także lotnictwo bezzałogowe czyli wspomniane drony. Z czasem, gdy liczba lotów dronów dynamicznie wzrastała, zauważono, że nie jest możliwe stosowanie tych samych struktur przestrzeni powietrznej, a więc też tych samych zasad wykonywania lotów w danej strefie dla lotnictwa załogowego i bezzałogowego. Stąd też dla lotnictwa bezzałogowego wydzielone zostały strefy geograficzne.
Zgodnie z Rozporządzeniem Wykonawczym Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r., strefa geograficzna dla systemów bezzałogowych statków powietrznych oznacza część przestrzeni powietrznej wyznaczoną przez właściwy organ, która ułatwia, ogranicza lub wyklucza operacje z użyciem bezzałogowych systemów powietrznych, aby wyeliminować zagrożenia związane z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych, ochroną lub środowiskiem wynikające z operacji z użyciem tych systemów.
Zapis o strefach geograficznych znalazł się także w Ustawie Prawo lotnicze, w art. 119 ust. 1a. oraz art. 156h, a także w Ustawie o PAŻP, w art. 3a ust.1, która wskazuje Polską Agencję Żeglugi Powietrznej jako organ właściwy do wyznaczania stref geograficznych z własnej inicjatywy oraz na wniosek podmiotów uprawnionych.
Wizualizacja stref geograficznych w DroneMap.
Wytyczne nr 4/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 21 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, określają następujące rodzaje stref geograficznych wyznaczanych przez Agencję:
UWAGA! Strefy geograficzne są obowiązujące tylko i wyłącznie dla operacji wykonywanych przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych (SBSP).
Informacja o strefach w danej lokalizacji prezentowana w w aplikacji DroneTower.
Strefy geograficzne są odpowiednikiem obowiązujących w załogowym lotnictwie elementów przestrzeni powietrznej (CTR, MCTR, ATZ, TRA, TSA, R, P, D itd.) opublikowanych w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska) i określają zasady wykonywania w nich operacji SBSP.
Strefy geograficzne uwzględniają również rejony ograniczenia lotów wprowadzane dla załogowego lotnictwa w formie depesz NOTAM.
Powyższe ograniczenia i elementy przestrzeni powietrznej widoczne są dla pilotów SBSP w systemie PansaUTM oraz w aplikacji mobilnej DroneTower.
Tak wygląda graficzna prezentacja użytkowania polskiej przestrzeni powietrznej dla lotnictwa załogowego. Wyświetlane są na niej rezerwacje na elementy przestrzeni powietrznej jakie obowiązują danego dnia, w danym czasie i w danym przedziale wysokości. (airspace.pansa.pl/map).
Agencja jest uprawniona do dokonywania zmian w wyznaczonych strefach geograficznych, dotyczących w szczególności określenia nowych granic strefy geograficznej, warunków wykonywania operacji w strefie geograficznej lub okresu jej obowiązywania.
Operacje z użyciem SBSP wykonuje się zgodnie z zasadami określonymi dla danej strefy oraz po poinformowaniu służb PAŻP o zamiarze wykonania lotu, czyli wykonaniu zgłoszenia lotu w aplikacji mobilnej DroneTower. W niektórych przypadkach konieczne jest uprzednie złożenie planu lotu w systemie PansaUTM oraz jego zatwierdzenie przez PAŻP. Sytuacja taka dotyczy stref geograficznych DRA-R wokół lotnisk kontrolowanych (CTR).
Dotychczasowe zasady lotów w skonwertowanych elementach przestrzeni powietrznej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 121 ust. 5 Ustawy Prawo Lotnicze przedstawia poniższa tabela.
Zasady z czasem mogą ulegać zmianie, ponieważ zgodnie z treścią art. 156b ust. 3 Ustawy Prawo Lotnicze podmioty, dla których ustanowiono dany element struktury przestrzeni powietrznej mogą wnioskować do PAŻP o ustalenie warunków wykonywania operacji z użyciem SBSP.
Przed każdym lotem pilot BSP może sprawdzić w aplikacji mobilnej DroneTower lub na stronie DroneMap jakie strefy geograficzne występują w dowolnym miejscu w Polsce oraz dowiedzieć się o obowiązujących w nich ograniczeniach, które ma obowiązek przestrzegać.
W przypadku lotu w strefach geograficznych w wielu wypadkach lot będzie możliwy dopiero po uzyskaniu zgody zarządzającego daną strefa.
W strefach DRA-R, znajdujących się w kontrolowanych strefach lotnisk komunikacyjnych (CTR) wymagane jest uzyskanie zgody PAŻP (poza wyjątkami przedstawionymi w tabeli powyżej) przez złożenia planu lotu w PansaUTM na min. 24 godziny przed planowanymi lotami.
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. (wersja skonsolidowana z dnia 4 kwietnia 2022 r. ) w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. (wersja skonsolidowana z dnia 9 sierpnia 2020 r.) w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich;
Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 z 2024 r. poz. 731 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 31 i 179).
Ustawa z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1272 oraz z 2025 r. poz. 179)
Wytyczne nr 7/2024 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
Wytyczne nr 4/2025 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 21 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
ul. Wieżowa 8
02-147 Warszawa
Informacje ogólne o firmie:
e-mail: info@pansa.pl