Operacje w kategorii “otwartej” (OPEN) umożliwiają wykonywanie lotów niskiego ryzyka. Można zaliczyć do nich loty VLOS wykonywane zarówno w celach „komercyjnych” jak i „rekreacyjnych”. Obowiązkiem natomiast jest dokonanie rejestracji Operatora drona wyposażonego w kamerę i/lub cięższego niż 250 g na stronie drony.ulc.gov.pl, posiadanie odpowiednich kompetencji (np. zaznajomienie się z instrukcją obsługi czy posiadanie certyfikatu ukończenia darmowego szkolenia) oraz zgłaszanie każdego lotu w darmowej, mobilnej aplikacji DroneRadar stanowiącej integralną część systemu koordynacji lotów dronów PansaUTM.
Operacje w kategorii “otwartej” mogą być wykonywane wyłącznie w zasięgu widoczności wzrokowej pilota lub stojącego obok pilota obserwatora do wysokości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi, dronami o masie nie przekraczającej 25 kg.
Kategoria “otwarta” dzieli się na trzy podkategorie: A1, A2 i A3, w oparciu o ograniczenia operacyjne i wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych oraz drony:
„Zgromadzenia osób”: zgromadzenia, w którym zagęszczenie osób uniemożliwia im przemieszczanie się
Drony, którymi można wykonywać operacje w kategorii “otwartej” , muszą spełniać następujące warunki:
Pozostałe wymogi kategorii “otwartej” można znaleźć w artykule 4 rozporządzenia Komisji Europejskiej (UE) 2019/947 oraz Wytycznych nr 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 czerwca 2021 r.
Operatora bezzałogowego statku powietrznego (BSP) można by porównać do linii lotniczych, które mają wiele samolotów, ale same nimi nie latają. Robią to dla nich piloci, którzy podczas kursów i szkoleń nabywają wymaganych do latania danym samolotem uprawnień. W środowisku bezzałogowego lotnictwa jest bardzo podobnie.
Europejskie przepisy dotyczące dronów wprowadziły obowiązek rejestracji operatorów, czyli osób fizycznych lub prawnych (np. firm, instytucji publicznych), które „zamierzają eksploatować co najmniej jeden system bezzałogowego statku powietrznego”.
Oznacza to, że obowiązek rejestracji operatora nas nie dotyczy kiedy zamierzamy latać:
Po dokonaniu bezpłatnej rejestracji na stronie https://drony.ulc.gov.pl/ otrzymuje się Potwierdzenie rejestracji operatora z nadanym unikalnym numerem identyfikacyjnym. Ten numer należy umieścić na każdym dronie dla którego wymagana jest rejestracja.
WAŻNE! Operator wcale nie musi latać dronem. Może być np. jedynie jego właścicielem. Oprócz obowiązku rejestracji ciążą również na nim obowiązki operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego opisane w sekcji UAS.OPEN.050 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947.
Na każdym dronie, który nie jest zabawką, a ma kamerę powinien znaleźć się numer operatora, dla którego lata pilot.
Aby samodzielnie latać dronem trzeba mieć ukończone 16 lat i posiadać odpowiednie kompetencje.
Zaliczenie szkolenia i zdanie egzaminu uprawniającego do wykonywania lotów w podkategorii A1 lub A3 nie oznacza jednak, że mam zupełną dowolność w lataniu dronem. Przykładowo lekkim dronem (<250 g) będziemy mogli przelatywać nad osobami postronnymi, czego w normlanych warunkach nie wolno nam robić dronem o wadze leżącej w przedziale 250-500 g.
Jeżeli chcemy latać w kategorii “otwartej” dronem cięższym niż 500 g to loty muszą odbywać się zgodnie z warunkami określonymi dla podkategorii A3. Oznacza to wykonywanie lotów w odległości 150 m w poziomie od terenów zabudowanych, przemysłowych lub rekreacyjnych oraz loty, które nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych.
Zdobycie kompetencji uprawniających do latania w podkategorii A2, w okresie przejściowym, umożliwia użytkownikom BSP o masie 0,5-2 kg na wykonywanie lotów na specjalnych zasadach wynikających z Art. 22 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947. Zgodnie z jego treścią BSP o wadze mniejszej niż 2 kg może być użytkowany w taki sposób, by podczas lotu zachowywać odległość minimum 50 metrów w poziomie od osób postronnych. Szczegóły przedstawia tabela zaprezentowana powyżej.
Kategoria “otwarta” powstała z myślą o lotów niskiego ryzyka. Oznacza to, że wiążą się z nią ograniczenia. Najważniejsze z nich to:
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. (wersja skonsolidowana z dnia 4 kwietnia 2022 r. ) w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. (wersja skonsolidowana z dnia 9 sierpnia 2020 r.) w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich;
WYTYCZNE NR 7 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 9 czerwca 2021 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
WYTYCZNE NR 24 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych.
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to