Ułatwienia dostępu
Operacje w kategorii „otwartej” (OPEN) umożliwiają wykonywanie lotów niskiego ryzyka. Można zaliczyć do nich loty VLOS wykonywane zarówno w celach „komercyjnych” jak i „rekreacyjnych”. Obowiązkiem natomiast jest dokonanie rejestracji Operatora drona wyposażonego w kamerę i/lub cięższego niż 250 g na stronie drony.ulc.gov.pl, posiadanie odpowiednich kompetencji (np. zaznajomienie się z instrukcją obsługi czy posiadanie certyfikatu ukończenia darmowego szkolenia) oraz zgłaszanie każdego lotu na stronie checkin.pansa.pl .
Operacje w kategorii „otwartej” mogą być wykonywane wyłącznie w zasięgu widoczności wzrokowej pilota lub stojącego obok pilota obserwatora do wysokości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi, dronami o masie nie przekraczającej 25 kg.
Kategoria „otwarta” dzieli się na trzy podkategorie: A1, A2 i A3, w oparciu o ograniczenia operacyjne i wymogi, jakim podlegają piloci bezzałogowych statków powietrznych oraz drony:
„Zgromadzenia osób”: zgromadzenia, w którym zagęszczenie osób uniemożliwia im przemieszczanie się
Drony, którymi można wykonywać operacje w kategorii „otwartej” , muszą spełniać następujące warunki:
Pozostałe wymogi kategorii „otwartej” można znaleźć w artykule 4 rozporządzenia Komisji Europejskiej (UE) 2019/947 oraz Wytycznych NR 15 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 1 czerwca 2023 r.
Operatora bezzałogowego statku powietrznego (BSP) można by porównać do linii lotniczych, które mają wiele samolotów, ale same nimi nie latają. Robią to dla nich piloci, którzy podczas kursów i szkoleń nabywają wymaganych do latania danym samolotem uprawnień. W środowisku bezzałogowego lotnictwa jest bardzo podobnie.
Europejskie przepisy dotyczące dronów wprowadziły obowiązek rejestracji operatorów, czyli osób fizycznych lub prawnych (np. firm, instytucji publicznych), które „zamierzają eksploatować co najmniej jeden system bezzałogowego statku powietrznego”.
Oznacza to, że obowiązek rejestracji operatora nas nie dotyczy kiedy zamierzamy latać:
Po dokonaniu bezpłatnej rejestracji na stronie https://drony.ulc.gov.pl/ otrzymuje się Potwierdzenie rejestracji operatora z nadanym unikalnym numerem identyfikacyjnym. Ten numer należy umieścić na każdym dronie dla którego wymagana jest rejestracja.
WAŻNE! Operator wcale nie musi latać dronem. Może być np. jedynie jego właścicielem. Oprócz obowiązku rejestracji ciążą również na nim obowiązki operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego opisane w sekcji UAS.OPEN.050 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947.
Na każdym dronie, który nie jest zabawką, a ma kamerę powinien znaleźć się numer operatora, dla którego lata pilot.
Aby samodzielnie latać dronem trzeba mieć ukończone 16 lat i posiadać odpowiednie kompetencje.
Zaliczenie szkolenia i zdanie egzaminu uprawniającego do wykonywania lotów w podkategorii A1 lub A3 nie oznacza jednak, że mam zupełną dowolność w lataniu dronem. Przykładowo lekkim dronem (<250 g) będziemy mogli przelatywać nad osobami postronnymi, czego w normlanych warunkach nie wolno nam robić dronem o wadze leżącej w przedziale 250-500 g.
Jeżeli chcemy latać w kategorii „otwartej” dronem cięższym niż 500 g to loty muszą odbywać się zgodnie z warunkami określonymi dla podkategorii A3. Oznacza to wykonywanie lotów w odległości 150 m w poziomie od terenów zabudowanych, przemysłowych lub rekreacyjnych oraz loty, które nie będzie stwarzać zagrożenia dla osób postronnych.
Zdobycie kompetencji uprawniających do latania w podkategorii A2, w okresie przejściowym, umożliwia użytkownikom BSP o masie 0,5-2 kg na wykonywanie lotów na specjalnych zasadach wynikających z Art. 22 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947. Zgodnie z jego treścią BSP o wadze mniejszej niż 2 kg może być użytkowany w taki sposób, by podczas lotu zachowywać odległość minimum 50 metrów w poziomie od osób postronnych. Szczegóły przedstawia tabela zaprezentowana powyżej.
Kompetnecje do lotów w kat. A2 upoważniają do latania dronami klasy C2.
Kategoria „otwarta” powstała z myślą o lotów niskiego ryzyka. Oznacza to, że wiążą się z nią ograniczenia. Najważniejsze z nich to:
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. (wersja skonsolidowana z dnia 4 kwietnia 2022 r. ) w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. (wersja skonsolidowana z dnia 9 sierpnia 2020 r.) w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich;
WYTYCZNE NR 15 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie sposobów wykonywania operacji przy użyciu systemów bezzałogowych statków powietrznych w związku z wejściem w życie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych;
WYTYCZNE NR 17 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO z dnia 6 czerwca 2023 r. w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych.