Ułatwienia dostępu

Serwisy PANSA:

Loty BVLOS

Plany misji BVLOS w krótkim opisie powinny zawierać:
  • Informację o krajowym scenariuszu (NSTS-0X) według, którego są wykonywane loty lub informację, że loty są wykonywane zgodnie z zezwoleniem na operację wydanym przez Prezesa ULC, które powinno być załączone do planu misji. 
  • Współrzędne oraz promień okręgu, w którym zawiera się zaznaczony w planie misji rejon lotu, zapisane w układzie WGS-84 oraz formacie XX°XX’XX”N XXX°XX’XX”E (stopnie, minuty, sekundy). Promień proszę podawać w metrach: np. 52°11’11″N 020°11’11″E 500M 
    UWAGA! W przypadku skomplikowanych rejonów lotu np. loty wzdłuż trasy, należy wysłać na adres drony@pansa.pl plik KML z wyznaczonym rejonem lotów, a podczas planowania misji należy poinformować, że rejon misji został dostarczony w formie pliku KML.
  • Zawsze numer operatora, dla którego wykonywany jest lot. Jeżeli numer operatora jest inny niż ten wydany na Twoje nazwisko (i wprowadzony do PansaUTM) to w takim przypadku do KAŻDEGO składanego planu misji BVLOS pilot ma załączyć zrzut ekranu z profilu operatora, dla którego wykonuje lot, widniejącego na stronie ULC (drony.ulc.gov.pl).
    Proszę pamiętać, że ma być widoczny nr operatora oraz – jeśli lot wykonywany jest w oparciu o krajowy scenariusz standardowy NSTS – powinny być podświetlone na zielono kafelki potwierdzające odbiór przez ULC i kompletności oświadczenia Operatora BSP o zgodności operacji z krajowym scenariuszem standardowym. 
  • Zawsze numer telefonu kontaktowego do operatora systemu bezzałogowego statku
    powietrznego wykonującego operację;
  •  Jeśli loty trwają kilka dni proszę podać w opisie ramy czasowe, w których faktycznie będą się one odbywać. W inny wypadku opublikowane przez PAŻP ostrzeżenie nawigacyjne DRA-I będzie informować o możliwej aktywności non stop. 
  • Misje BVLOS w przestrzeni kontrolowanej CTR należy składać na każdy dzień z osobna. 

Przykład: Lot zgodnie z NSTS-05 dla operatora POLabc1234de56fgh, tel. nr 123 123 123. Rejon lotu: 52°11’11″N 020°11’11” 500M. Loty w godzinach 8-16.

Zasady składania misji BVLOS w PansaUTM
Misje BVLOS w przestrzeni niekontrolowanej klasy G
  1. Plan misji musi zostać wysłany do akceptacji w systemie PansaUTM z wyprzedzeniem maksymalnie 7 dni kalendarzowych, ale nie później niż na 3 dni robocze przed planowaną datą rozpoczęcia operacji.
  2. Plan misji może zostać złożony na okres nie dłuższy niż 1 miesiąc.
Misje BVLOS w przestrzeni kontrolowanej poza 6 km od granicy lotniska do wysokości 100 m AGL
  1. Plan misji musi zostać wysłany do akceptacji w systemie PansaUTM z wyprzedzeniem maksymalnie 7 dni kalendarzowych, ale nie później niż na 3 dni robocze przed planowaną datą rozpoczęcia operacji.
  2. Plan misji może zostać złożony na okres nie dłuższy niż 3 dni.
  3. W przypadku planowania lotów na czas dłuższy niż 3 dni należy złożyć kolejny plan lotu wg punktu 1 i 2.
Misje BVLOS w przestrzeni kontrolowanej do 6 km od granicy lotniska w całym dopuszczalnym zakresie wysokości oraz poza 6 km od granicy lotniska do wysokości większej niż 100 m AGL
  1. Plan misji musi zostać wysłany do akceptacji w systemie PansaUTM z wyprzedzeniem maksymalnie 7 dni kalendarzowych, ale nie później niż na 3 dni robocze przed planowaną datą rozpoczęcia operacji.
  2. Plan misji może zostać złożony na okres nie dłuższy niż 1 doba, czyli na każdy dzień pilot składa osobny plan lotu.

Misje niezachowujące wymaganego terminu lub z opisem zawierającym błędy będą odrzucane z przyczyn formalnych bez rozpatrywania merytorycznego.

Misje BVLOS w rejonach opublikowanych w AIP Polska​
  1. Plan misji musi zostać wysłany do akceptacji w systemie PansaUTM nie później niż nie na 1 dzień roboczy przed datą rozpoczęcia operacji.
  2. Rejon planowanych lotów nie może być większy niż rejon opublikowany w AIP Polska.
  3. Plan misji może składać jedynie pilot wykonujący loty za wiedzą zarządzającego rejonem opublikowanym w AIP Polska. 
  4. W krótkim opisie misji musi znaleźć się numer telefonu zgodny z tym, który znajduje się w opisie rejonu BVLOS opublikowanym w AIP Polska.
  5. Podczas wykonywania operacji ten numer telefonu musi być aktywny i ma umożliwiać służbom PAŻP bezpośredni kontakt z latającymi pilotami w rejonie lotów BVLOS opublikowanym w AIP Polska.
Misje BVLOS na podstawie zezwolenia Prezesa ULC
  1. Plan misji musi zostać wysłany do akceptacji w systemie PansaUTM nie później niż 3 dni robocze przed planowaną datą rozpoczęcia lotów.
  2. Rejon planowanych lotów nie może być większy niż rejon opisany w zezwoleniu na operacje wydanym przez Prezesa ULC.
  3. Plan misji może składać jedynie pilot wymieniony w zezwoleniu na operacje wydanym przez Prezesa ULC. 
  4. W krótkim opisie misji musi znaleźć się numer zezwolenia na operacje wydanego przez Prezesa ULC, a jego treść w formie pliku PDF musi zostać załączona do planu misji.
  5. Równocześnie do składnia planu misji należy przesłać na adres drony@pansa.pl plik w formacie KML przedstawiający rejon lotu, na który zostało wydane zezwolenie Prezesa ULC. 

UWAGA! 

1. Planując misję należy w edytorze graficznym precyzyjnie narysować rejon lotów BVLOS.

2. Wyznaczona na potrzeby misji BVLOS strefa geograficzna DRA-I nie jest wydzieloną przestrzenią wyłącznie dla Twojej operacji! Zawsze należy mieć na uwadze, że istnieje możliwość pojawienia się innego statku powietrznego.

Strefy geograficzne DRA-I UASxxx informujące o lotach BVLOS są publikowane tylko dla pilotów BSP i nie są widziane przez lotnictwo załogowe! 

3. Strefa DRA-I UASxxx wyznaczona jako ostrzeżenie nawigacyjne (strefa w kolorze niebieskim) dla innych operatorów BSP nie jest równoznaczna z rejonem lotów, w którym zaplanowana jest operacja BVLOS (rejon misji oznaczony kolorem amarantowym w PansaUTM). 

4.  Loty BVLOS zaplanowane w strefach geograficznych takich jak np. DRA-R ATZ, DRA-R wyznaczonych dla parków narodowych (w granicach parku), DRA-R TRA itp, mogą odbywać się wyłącznie za zgodą zarządzającego strefą, w której będzie odbywał się lot.

5. Misje BVLOS nie mogą być wyznaczane w rejon częstych i niespodziewanych startów i lądowań śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oznaczonych strefami DRA-I LPR/HEMS.

W przypadku braku aktywności strefy (np. DRA-R TRA) poza obszarem CTR lot może być wykonany na zasadach przestrzeni niekontrolowanej (brak konieczności uzyskania zgody Zarządzającego).

Szukaj...