Tegoroczny Światowy Kongres ATM w Madrycie był dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej jednym z najważniejszych biznesowych wydarzeń w roku. Prezentowaliśmy tam jedyny certyfikowany i działający w Europie system koordynacji lotów dronów PansaUTM. Zainteresowanie było ogromne, a eksperci PAŻP niemal bez przerwy, pokazywali, jak działa komunikacja użytkowników bezzałogowych statków powietrznych z kontrolerami ruchu lotniczego. W ciągu trzech dni przedstawiciele delegacji PAŻP odbyli 20 spotkań z delegacjami innych ANSP lub firm lotniczych, w tym m.in. z CANSO, Oro Navigacija, ANS CR, skyguide, ENAIRE, ENAV, NATS, DFS Aviation Services, IDS AirNav, Frequentis, Entry Point North, Egis i Airbus.
Promocja najmłodszego produktu PAŻP jest istotna, biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju tej branży. W ciągu jednego roku, liczba zarejestrowanych operacji dronami niemal podwoiła się – według październikowych danych w tym roku to pół miliona lotów, w 2020 roku – było ich 300 tysięcy. Znacznie szybciej rośnie liczba wydanych certyfikatów dla operatorów bezzałogowców. W tym roku jest ich niemal czterokrotnie więcej, niż w poprzednim, ponad 86 tys., w 2020 roku – wydano ich 23 tys. Te i inne dane zaprezentował szerokiej publiczności, prezes PAŻP Janusz Janiszewski, na jednej ze scen w hali wystawienniczej Expodronica Pavilion. Podczas wystąpienia „We are the drone revolution”, tłumaczył zasady działania systemu PansaUTM, w jakim kierunku rozwijamy produkt i jak ważne jest wdrożenie bezzałogowych statków powietrznych do gospodarki, podając konkretne dane opracowane przez Polski Instytut Ekonomiczny. Wynika z nich, że korzyści wynikające z wykorzystania dronów w życiu codziennym, przekroczą w ciągu najbliższych 5 lat ponad 576 miliardów złotych.
O wykorzystaniu tej technologii w gospodarce, mówił też król Hiszpanii Filip VI, który zainaugurował Kongres. W spotkaniu z monarchą wzięło udział wąskie grono zaproszonych przedstawicieli instytucji lotniczych i firm, wśród nich był też szef Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. – Król nakreślił wizję tego, w jaki sposób lotnictwo będzie wracać po pandemicznym kryzysie. To również moment wielkiej integracji, zmiany, odbudowy i przebudowy światowego lotnictwa, gdzie jednym z głównych czynników rozwojowych będzie integracja bezzałogowych statków powietrznych z systemem zarządzania ruchem lotniczym, ale również z naszym codziennym życiem, czyli wejście dronów w biznes i ekonomię każdego kraju – mówił prezes Janusz Janiszewski, po spotkaniu, podkreślając wyjątkowość tego wydarzenia.
Bezzałogowe statki powietrzne są też elementem łączącym świat lotnictwa cywilnego z wojskowym. O tej sprawie rozmawiano podczas panelu dyskusyjnego zorganizowanego przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej o współpracy cywilno-wojskowej. W obecnej sytuacji geopolitycznej, jest ona konieczna, zgodnie stwierdzili zaproszeni do udziału w rozmowie eksperci, reprezentujący zarówno armię, jak i służby kontroli przestrzeni powietrznej – Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych gen. Tomasz Piotrowski, szef litewskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Oro Navigacija, Saulius Batavičius oraz gospodarz wydarzenia, prezes PAŻP, Janusz Janiszewski – nie mają wątpliwości, że wspólne działanie znacząco wpłynie na bezpieczeństwo.
Jednym z najważniejszych momentów dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, podczas tegorocznego Kongresu, był moment podpisania umowy o współpracę przy projekcie iNM. Tym samym, PAŻP stała się jedyną europejską ANSP będącą częścią programu cyfryzacji europejskiej przestrzeni powietrznej i budowy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej nad Starym Kontynentem, zleconego przez EUROCONTROL (Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej). Jego głównym wykonawcą jest firma Indra, światowy lider wśród korporacji zajmującymi się nowymi technologiami i rozwiązaniami m.in. dla branży lotniczej. Eksperci PAŻP będą dzielić się know-how ze specjalistami z Hiszpanii. Umowę w tej sprawie prezes PAŻP, Janusz Janiszewski i Francisco Javier Ruano Contreras, dyrektor programów ATM firmy Indra. W trakcie WAC 2021 zadeklarowaliśmy też dalszą współpracę z INDRA przy innych, już realizowanych projektach (w tym rozwój i wdrożenie systemu iTECv3) oraz wzajemne wsparcie przy rozwijaniu projektów biznesowych.
iNM ma docelowo zastąpić wszystkie dotychczas wykorzystywane systemy operacyjne przez EUROCONTROL, które przy obecnej złożoności zarządzania ruchem lotniczym, stały się przestarzałe. Nowe rozwiązania będą m.in. wykorzystywały sztuczną inteligencję i przetwarzały dane w chmurze.