Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prezentuje raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym w polskiej przestrzeni powietrznej w 2023 r. w porównaniu do 2022 oraz do 2019 r. Raport przygotowany został w oparciu o dane własne oraz Eurocontrol.
Zebrane dane pokazują, że cały ruch lotniczy rok do roku wzrósł, natomiast w porównaniu do okresu sprzed pandemii koronawirusa nadal notujemy spadki, które obecnie spowodowane są głównie przez działania wojenne w Ukrainie i obniżony ruch tranzytowy. Natomiast na polskich lotniskach pojawiły się spore wzrosty, nawet względem 2019 r. Przy okazji poniższego raportu zapraszamy także do zapoznania się z podsumowaniami ruchu lotniczego General Aviation w 2023 r. oraz bezzałogowych statków powietrznych w 2023 r.
Zaznaczamy, że prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez uwzględnienia ruchu OAT i General Aviation.
Największą liczbę operacji w polskiej przestrzeni powietrznej odnotowaliśmy w III kwartale ubiegłego roku: w lipcu (72,5 tys.), sierpniu (71 tys.), we wrześniu (67,9 tys.). We wspomnianych miesiącach obsłużono 31 proc. całego ruchu lotniczego w 2023 r. Najmniej operacji obsłużono w I kwartale 2023 r.: w lutym (38,8 tys.), w styczniu (42,3 tys.) oraz marcu (46,6 tys.).
Największe spadki, w porównaniu do 2019 r., pojawiły się: w grudniu (-37 proc.), styczniu (-33 proc.), lutym (-31 proc.) oraz marcu (-27 proc.). Natomiast w porównaniu do 2022 r. zanotowano głównie dwucyfrowe wzrosty, a jedynym miesiącem ze spadkiem był styczeń (-3 proc.)
W całym 2023 roku liczba wszystkich operacji lotniczych IFR (vs. 2019) spadła o 26 proc. do poziomu 687,4 tys. operacji, a rok do roku (2023 vs. 2022) liczba wzrosła o 12 proc. z 615 tys. do 687,4 tys. operacji.
W przypadku lotnisk największe spadki (vs. 2019) zanotowano na czterech lotniskach: w Warszawie (-14,7 proc.), Szczecinie (-10,7 proc.), Lublinie (-4,1 proc.) oraz niewielki w Bydgoszczy ( -0,6 proc.), a największy wzrost: w Szymanach (1144,3 proc.), Radomiu (615 proc.) Rzeszowie (76 proc.), oraz Łodzi (24 proc.). Porównując dane z 2023 r. do 2022 r. wynika, że ruch na wszystkich polskich lotniskach był na plusie, a największe wzrosty ruchu lotniczego zanotowały porty lotnicze w Radomiu (100 proc./otwarcie lotniska po remoncie), Szymanach (47,5 proc.), Łodzi (32,2 proc.), Bydgoszczy (27,9 proc.) oraz we Wrocławiu (18,8 proc.), a jedyne straty w ruchu lotniczym odnotowano tylko w Lublinie (-8,1 proc.).
Całkowita liczba operacji na polskich lotniskach (2023 vs. 2023) wzrosła o 11 proc. z 381,6 tys. do 423,4 tys. operacji. Porównując te same dane do 2019 r. zanotowała spadek tylko o 4,2 proc.
W przypadku lotów tranzytowych zanotowaliśmy spory spadek. W 2019 r. było to 482 828 lotów, które stanowiły aż 52,2 proc. całego ruchu lotniczego nad Polską, a w 2023 r. liczba ta wyniosła 264 020 loty, czyli 38,4 proc. obsługiwanego ruchu.
Poniżej ruch na lotniskach od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. (lista ułożona według liczby operacji):
Lotnisko |
Suma | Suma | Suma | Suma | Suma | Zmiana |
Zmiana |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 vs 2019 | 2023 vs 2022 | |
Warszawa – EPWA | 194 160 | 79 844 | 97 096 | 144 420 | 165 510 | -14,7 proc. | 14,6 proc. |
Kraków – EPKK | 63 337 | 27 087 | 33 997 | 57 295 | 65 844 | 3,9 proc. | 14,9 proc. |
Gdańsk – EPGD | 45 104 | 21 607 | 26 108 | 40 798 | 45 408 | 0,6 proc. | 11,3 proc. |
Katowice – EPKT | 37 807 | 17 318 | 25 066 | 36 655 | 41 394 | 9,4 proc. | 12,9 proc. |
Wrocław – EPWR | 31 213 | 13 661 | 17 859 | 26 312 | 31 277 | 0,2 proc. | 18,8 proc. |
Poznań – EPPO | 23 097 | 10 833 | 14 211 | 22 570 | 25 335 | 9,6 proc. | 12,2 proc. |
Modlin – EPMO | 19 827 | 8 614 | 13 468 | 21 227 | 21 534 | 8,6 proc. | 1,4 proc. |
Rzeszów – EPRZ | 8 654 | 4 011 | 4 395 | 14 440 | 15 242 | 76,1 proc. | 5,5 proc. |
Łódź – EPLL | 3 759 | 2 345 | 3 147 | 3 537 | 4 677 | 24,4 proc. | 32,2 proc. |
Szczecin – EPSC | 6 009 | 3 236 | 3 312 | 5 045 | 5 365 | -10,7 proc. | 6,3 proc. |
Bydgoszcz – EPBY | 4 429 | 2 109 | 2 179 | 3438 | 4 399 | -0,6 proc. | 27,9 proc. |
Lublin – EPLB | 3 303 | 1 684 | 1 887 | 3 445 | 3 166 | -4,1 proc. | -8,1 proc. |
Zielona Góra – EPZG | 1135 | 1 030 | 714 | 1 039 | 1 190 | 4,8 proc. | 14,5 proc. |
Szymany – EPSY | 167 | 1 023 | 960 | 1 408 | 2 078 | 1144,3 proc. | 47,5 proc. |
Radom – EPRA | 148 | 1 | 0 | 0 | 1 059 | 615,5 proc. | 100 proc. |
RAZEM | 442 149 | 194 403 | 244 399 | 381 629 | 423 478 | -4,2 proc. |
11 proc. |
FIR EPWW | 924 977 | 389 033 | 454 562 | 615 095 | 687 498 | -26 proc. | 12 proc. |
Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w 2023 r.:
423 478 (442 149 w 2019 r.) spadek o 4,2 proc. / 423 478 (381 629 w 2022 r.) wzrost o 11 proc.
Lotniska z największymi spadkami w 2023 r. (vs. 2019):
- Warszawa – -14,7 proc.;
- Szczecin – -10 proc.;
- Lublin– -4,1 proc.;
Lotniska z największymi wzrostami w 2023 r. (vs. 2022):
- Radom – 100 proc.;
- Szymany – 47,5 proc.;
- Łódź – 32,2 proc.;
Lotniska z największymi wzrostami w 2023 r. (vs. 2019):
- Szymany– 1144,3 proc.;
- Radom – 615,5 proc.;
- Rzeszów – 76,1 proc.;
Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w poszczególnych miesiącach:
Miesiąc | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 vs 2019 | 2023 vs 2022 |
Styczeń | 63 603 | 69 746 | 21 763 | 43 547 | 42 375 | -33 proc. | -3 proc. |
Luty | 56 528 | 60 565 | 17 109 | 37 308 | 38 895 | -31 proc. | 4 proc. |
Marzec | 63 612 | 35 178 | 19 156 | 39 010 | 46 684 | -27 proc. | 20 proc. |
Kwiecień | 68 807 | 9 082 | 23 629 | 42 132 | 53 629 | -22 proc. | 27 proc. |
Maj | 81 801 | 11 539 | 27 304 | 54 353 | 61 772 | -24 proc. | 14 proc. |
Czerwiec | 89 903 | 30 841 | 39 020 | 61 052 | 67 235 | -25 proc. | 10 proc. |
Lipiec | 95 482 | 15 204 | 54 235 | 66 395 | 72 585 | -24 proc. | 9 proc. |
Sierpień | 92 017 | 38 705 | 58 856 | 65 109 | 71 048 | -23 proc. | 9 proc. |
Wrzesień | 88 008 | 34 266 | 55 490 | 61 810 | 67 970 | -23 proc. | 10 proc. |
Październik | 77 336 | 29 752 | 53 927 | 57 039 | 63 726 | -18 proc. | 12 proc. |
Listopad | 65 752 | 22 436 | 49 113 | 42 547 | 48 889 | -26 proc. | 15 proc. |
Grudzień | 80 109 | 29 699 | 52 095 | 42 771 | 50 667 | -37 proc. | 18 proc. |
Ogółem | 924 977 | 389 033 | 454 562 | 615 095 | 687 498 | -26 proc. |
12 proc. |
Miesiące z największą liczbą operacji w 2023 r.:
- Lipiec – 72 585;
- Sierpień – 71 048;
- Wrzesień – 67 970;
Miesiące z największymi wzrostami w 2023 (vs. 2022):
- Kwiecień – 27 proc.;
- Marzec– 20 proc.;
- Grudzień – 18 proc.;
Miesiące z największymi spadkami w 2023 (vs. 2019):
- Grudzień– -37 proc.;
- Styczeń – -33 proc.;
- Luty – -31 proc.;
Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w 2023 r.:
- 687 498 (924 977 w 2019 r.) spadek o 26 proc. / 687 498 (615 095 w 2020 r.) wzrost o 12 proc. rdr
Poniżej ruch w rejonach kontrolowanych lotnisk (węzłów lotnisk) – TMA/APP* w latach 2011 – 2023:
Rok | APP Warszawa | APP Kraków | APP Poznań | APP Gdańsk | SUMA | Zmiana roczna |
2011 | 146 643 | 72 878 | 29 681 | 34 245 | 283 447 | – |
2012 | 152 651 | 79 807 | 59 549 | 43 938 | 335 945 | 18,5 proc. |
2013 | 151 379 | 76 705 | 53 841 | 40 842 | 322 767 | -3,9 proc. |
2014 | 157 085 | 75 017 | 53 154 | 44 990 | 330 246 | 2,3 proc. |
2015 | 163 511 | 78 957 | 53 073 | 46 693 | 342 234 | 3,6 proc. |
2016 | 178 119 | 86 588 | 54 657 | 45 034 | 364 398 | 6,5 proc. |
2017 | 194 510 | 95 141 | 59 765 | 47 924 | 397 340 | 9,0 proc. |
2018 | 211 237 | 108 439 | 73 775 | 51 076 | 444 527 | 11,9 proc. |
2019 | 217 812 | 115 890 | 70 419 | 51 835 | 455 956 | 2,6 proc. |
2020 | 93 676 | 51 413 | 35 549 | 26 261 | 206 899 | -54,6 proc. |
2021 | 118 307 | 67 424 | 41 817 | 30 082 | 257 630 | 24,5 proc. |
2022 | 171 159 | 112 119 | 61 564 | 46 585 | 391 427 | 51,9 proc. |
2023 | 191 726 | 123 709 | 68 207 | 50 208 | 433 850 | 10,8 proc. |
*Rejon kontrolowany lotniska lub węzła lotnisk obejmuje część obszaru kontrolowanego ustanowionego zwykle u zbiegu dróg lotniczych w pobliżu jednego lotniska lub kilku (węzła) lotnisk. Granice poziome TMA wyznacza się tak, aby obejmowały przestrzeń wystarczającą dla pomieszczenia torów lotów IFR, którym zamierza zapewnić się odpowiednie rodzaje służb kontroli ruchu lotniczego, biorąc pod uwagę możliwości urządzeń nawigacyjnych wykorzystywanych w tym obszarze.
Liczba operacji lotniczych ACC TWR APP w latach 2019-2023, zawierający dane operacji lotniczych TWR, łącznie z operacjami typu: low pass, touch and go, over flight:
Lotnisko | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2020 vs 2019 | 2023 vs 2019 |
Bydgoszcz | 26 675 | 21 952 | 14 077 | 13 898 | 18 240 | -18 proc. | -32 proc. |
Gdańsk | 49 857 | 27 233 | 30 794 | 45 873 | 50 695 | -45 proc. | 2 proc. |
Katowice | 41 214 | 21 353 | 28 578 | 40 336 | 45 730 | -48 proc. | 11 proc. |
Kraków | 69 296 | 34 280 | 40 237 | 63 794 | 71 258 | -51 proc. | 3 proc. |
Lublin | 18 775 | 13 592 | 13 475 | 13 364 | 15 099 | -28 proc. | -20 proc. |
Łódź | 37 561 | 35 053 | 32 922 | 31 349 | 29 437 | -7 proc. | -22 proc. |
Modlin | 49 139 | 41 156 | 48 211 | 54 250 | 46 278 | -16 proc. | -6 proc. |
Szymany | 3 592 | 3 349 | 3 222 | 3 001 | 4 931 | -7 proc. | 37 proc. |
Poznań | 41 684 | 30 841 | 31 214 | 46 102 | 44 346 | -26 proc. | 6 proc. |
Rzeszów | 33 011 | 26 382 | 29 716 | 26 658 | 27 873 | -20 proc. | -16 proc. |
Szczecin | 10 956 | 7 567 | 8 178 | 9 429 | 9 254 | -31 proc. | -16 proc. |
Warszawa | 196 501 | 83 639 | 97 929 | 147 088 | 167 296 | -57 proc. | -15 proc. |
Wrocław | 36 609 | 19 531 | 23 073 | 30 816 | 34 811 | -47 proc. | -5 proc. |
Zielona Góra | 1 243 | 1 336 | 1 912 | 3 639 | 3 260 | 7 proc. | 162 proc. |
Ogółem | 616 113 | 367 264 | 403 538 | 529 597 | 568 508 | -40 proc. | -8 proc. |