Decyzją z dnia 7 grudnia 2007 r. Komisja Europejska zatwierdziła Program Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Jest to jeden z programów operacyjnych służących do osiągnięcia celów NSRO przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wielkość środków unijnych zaangażowanych w realizację programu wynosi ponad 28 miliardów euro, co stanowi ok. 42 proc. całości środków polityki spójności w Polsce (zgodnie z wersją POIiŚ 3.0 z 21 grudnia 2011 r.). W ramach programu realizuje się duże inwestycje infrastrukturalne w zakresie ochrony środowiska, transportu, energetyki, kultury i dziedzictwa narodowego, ochrony zdrowia oraz szkolnictwa wyższego.
Wartość całkowita programu: 37,7 mld euro
Wkład unijny: 28,3 mld euro
Wkład krajowy: 9,4 mld euro
Podział środków UE dostępnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pomiędzy poszczególne sektory przedstawia się następująco:
transport – 19,6 mld euro
środowisko – 5,1 mld euro
energetyka – 1,7 mld euro
szkolnictwo wyższe – 586,5 mln euro
kultura – 533,6 mln euro
zdrowie – 395,5 mln euro
pomoc techniczna – 581,3 mln euro
W ramach programu realizowanych jest 15 priorytetów. Jednym z największych jest Priorytet VI „Drogowa i lotnicza sieć TEN-T”. Na jego realizację przeznaczono 10 596,3 mln. Głównym celem POIiŚ jest „podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy jednoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej”. „Poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączeń międzyregionalnych poprzez rozwój […] lotniczej sieci TEN-T”. ten będzie realizowany poprzez dwa cele szczegółowe, w tym:
„poprawę płynności i bezpieczeństwa ruchu, nośności i jakości dróg sieci TEN-T w ruchu tranzytowym, połączeniach między dużymi miastami kraju, w tym głównymi ośrodkami Polski wschodniej, oraz przejazdów przez miasta”,
„zwiększenie przepustowości portów lotniczych znajdujących się w sieci TEN-T i przepustowości polskiej przestrzeni powietrznej oraz zapewnienie wysokiego standardu świadczonych usług.
Działania podejmowane w ramach Projektu oraz jego rezultaty wpłyną znacząco na realizację celów osi priorytetowej VI, a tym przyczynią się do osiągnięcia celów programu operacyjnego. Zakres projektu jest w pełni spójny z typami projektów wskazanych w ramach POIiŚ.
Produkty realizacji Projektu z „Katalogu wskaźników obowiązkowych” dla działania 6.3:
liczba przebudowanych lotnisk – 8 szt.;
przyrost liczby sektorów możliwych do otwarcia w FIR Warszawa – wartość w roku docelowym (od 2015 r.) – minimum 12 sektorów
przyrost ilości dróg startowych lotnisk ze zmodernizowanym systemem pozwalającym na precyzyjne lądowanie (system lądowania według wskazań przyrządów) – wartość w roku docelowym 9