Ostatni dzień Światowego Kongresu ATM w Madrycie zakończyły pokazy dronowe na lotnisku cywilno-wojskowym Cuatro Vientos, które zostało założone w 1911 r. i jest jednocześnie najstarszym lotniskiem w Hiszpanii. Swoje produkty i rozwiązania technologiczne związane z branżą, zaprezentowało kilkanaście firm i instytucji. W ciągu 5 godzin pokazów, uczestnicy Kongresu mogli m.in. poznać możliwości bezzałogowych statków powietrznych wykorzystywanych przez hiszpańską policję.
Wcześniej w pawilonie Expodronica, odbywały się ostatnie spotkania i rozmowy, wśród nich prezentacje polskiego systemu koordynacji lotów dronów. O PansaUTM mówili eksperci Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, w punkcie ekspozycyjnym produktu. Tam też doszło do kolejnego, w ostatnich dniach, spotkania z przedstawicielami hiszpańskiej firmy technologicznej Indra, będącej światowym liderem innowacyjnych produktów i rozwiązań wdrażanych m.in. w lotnictwie. PAŻP współpracuje z hiszpańskimi ekspertami od kilkunastu lat – obecnie pracują nad systemem zarządzania przestrzenią powietrzną nowej generacji.
Oparty na sztucznej inteligencji system iTEC v3 odpowiada na zalecenia Komisji Europejskiej utworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Dzięki cyfryzacji przestrzeni powietrznej, możliwe będzie zarządzanie danymi w chmurze, czy wyznaczane optymalne trajektorie lotów, zobrazowanych w 4D. To ważne rozwiązania w czasach, gdy konieczne jest zwiększenie wydajności i rozwój sieci ruchu lotniczego, zminimalizowanie opóźnień oraz redukcja emisji CO2, co w znaczący sposób wpłynie na środowisko.
Ekologia i działania środowiska lotniczego na jej rzecz, była szeroko omawiana podczas porannego panelu dyskusyjnego. Prezes PAŻP, Janusz Janiszewski, który reprezentował podczas dyskusji CANSO, organizację zrzeszającą 35 ANSP, powiedział, że zero emisji do 2050 roku jest możliwe i wskazał na nowe technologie, jako sposób na zrealizowanie tego celu. To między innymi zastosowanie systemu iTEC, nad którym pracują polscy i hiszpańscy eksperci, ale również m.in. zastosowanie Free Route Airspace, czyli możliwości przelotu najkrótszą drogą, zamiast korytarzy powietrznych. Po jego zastosowaniu w Polsce, udało się zmniejszyć liczbę przebytych mil powietrznych o 6,6 mln, co wpłynęło na redukcję emisji CO2 o 80 tysięcy ton.
– CANSO w pełni popiera cele klimatyczne Unii Europejskiej – podkreślił prezes PAŻP i dodał, że ANSP już wdrażają narzędzia, które pomogą zrealizować cele inicjatywy Destination 2050.