Logo Niepodległa
Logo PANSA
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Airspace Strategy for Poland POLFRA O Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej
Warsztaty

Drony ASM1
Strona projektu - Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym


Logo CEF

Najnowsze Informacje

2019.07.16, 14:55

Uzgadnianie lokalizacji przeszkód lotniczych tymczasowych i ruchomych (dźwigów)

zdj

Ustawą z dnia 14 grudnia 2018 o zmianie ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 235) wprowadzone zostały m.in. przepisy obligujące do uzgadniania z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej lokalizacji obiektów stałych o charakterze czasowym lub obiektów ruchomych przekraczających wysokość wyznaczoną przez powierzchnie ograniczające przeszkody w rejonach lotnisk.

Zgodnie z art. 87 ust. 4 Prawa lotniczego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183 z późn. zm.) wszystkie obiekty stałe o charakterze tymczasowym oraz ruchome (generalnie dźwigi) stanowiące w świetle odrębnych przepisów przeszkody lotnicze (czyli przebijające powierzchnie ograniczające przeszkody wyznaczone dla lotnisk w Polsce), muszą – przed ich posadowieniem – być uzgodnione przez zarządzającego danym lotniskiem oraz instytucję zapewniającą służbę ruchu lotniczego – o ile taka służba funkcjonuje na danym lotnisku.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest instytucją zapewniającą służby ruchu lotniczego na 15 lotniskach w Polsce, w związku z tym posadowienie przeszkód lotniczych stałych o charakterze tymczasowym oraz ruchomych w rejonach tych lotnisk (w granicach powierzchni ograniczających przeszkody dla tych lotnisk) podlega uzgodnieniu z PAŻP.

Dotyczy to następujących lotnisk:

1. BYDGOSZCZ (EPBY)
2. GDAŃSK im. LECHA WAŁĘSY (EPGD)
3. KRAKÓW/BALICE (EPKK)
4. KATOWICE-Pyrzowice (EPKT)
5. LUBLIN (EPLB)
6. ŁÓDŹ-LUBLINEK (EPLL)
7. WARSZAWA/MODLIN (EPMO)
8. POZNAŃ/ŁAWICA (EPPO)
9. RADOM-SADKÓW (EPRA)
10. RZESZÓW-JASIONKA (EPRZ)
11. SZCZECIN-GOLENIÓW (EPSC)
12. OLSZTYN-MAZURY (EPSY)
13. CHOPINA w WARSZAWIE (EPWA)
14. WROCŁAW-STRACHOWICE (EPWR)
15. ZIELONA GÓRA/BABIMOST (EPZG)

Wnioski o uzgodnienie obiektów stałych o charakterze czasowym lub obiektów ruchomych przekraczających swą wysokością wysokość wyznaczoną przez powierzchnie ograniczające przeszkody w rejonach innych lotnisk niż wymienione powyżej, jako bezpodstawne, nie będą przez PAŻP rozpatrywane.

Wnioski o uzgodnienie posadowienia przeszkód lotniczych stałych o charakterze tymczasowym oraz ruchomych (generalnie dźwigów) w rejonach lotnisk wymienionych powyżej należy kierować na adres:

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
ul. Wieżowa 8
02-147 Warszawa

Wniosek powinien zawierać dane i informacje niezbędne do prawidłowego i terminowego jej rozpatrzenia, to jest:

1) określenie danych wnioskodawcy planującego posadowienie przeszkód lotniczych stałych o charakterze tymczasowym oraz ruchomych w rejonach lotnisk, jego adres, numer telefonu, numer faksu;

2) określenie rodzaju obiektu, w szczególności: dźwig stacjonarny lub samochodowy itp.;

3) planowaną lokalizację obiektu, określoną za pomocą współrzędnych geograficznych według Światowego Systemu Geodezyjnego WGS-84, z dokładnością do 1/10 sekundy w formacie: DD°MM’SS.S”N, DDD°MM’SS.S”E;

4) mapę w dowolnej skali, z zaznaczeniem lokalizacji planowanego obiektu;

5) wysokość maksymalną obiektu powyżej poziomu terenu, z dokładnością co najmniej do pół metra;

6) wysokość wzniesienia terenu w miejscu planowanego posadowienia obiektu, w odniesieniu do poziomu morza, z dokładnością do co najmniej pół metra;

7) przewidywany termin posadowienia obiektu oraz jego likwidacji (planowany czas pracy).

W celu utrzymania właściwej jakości i poprawności danych uzgadnianych obiektów zarówno współrzędne geograficzne WGS-84 (lokalizacja pozioma) jak i wysokości obiektu oraz rzędna terenu (wartości pionowe) powinny być potwierdzone przez uprawnionego geodetę.

W celu niezakłóconej realizacji posadawiania obiektów tymczasowych w rejonach lotnisk informacje wymienione powyżej powinny być dostarczone do PAŻP z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem. W przypadku, gdy rozpatrzenie wniosku będzie wymagało dodatkowych informacji, wnioskodawca zostanie poinformowany o konieczności uzupełnienia złożonego wniosku.

Uzgodnienie uzyskane od PAŻP nie zwalnia wnioskującego od uzyskania niezależnego uzgodnienia od zarządzającego lotniskiem – zgodnie z zapisami art. 87 ust. 4 ustawy Prawo Lotnicze z dnia 3 lipca 2002 r.

Wniosek o uzgodnienie




powrót