1 stycznia – Prezes PAŻP Janusz Janiszewski, jako pierwszy Polak w historii, został przewodniczącym Rady Sterującej A6 Alliance – sojuszu największych europejskich instytucji żeglugi powietrznej Czytaj więcej
25 lutego – Setna rocznica powstania kontroli ruchu lotniczego. W 1920 roku na brytyjskim lotnisku w Croydon uruchomiona została pierwsza na świecie wieża kontroli ruchu lotniczego Czytaj więcej
2 marca – Operacyjne uruchomienie PansaUTM – pierwszego w Europie systemu koordynacji lotów bezzałogowych statków powietrznych przeznaczonego dla kontrolerów ruchu lotniczego Czytaj więcej
14 marca – Początek największego w historii kryzysu w lotnictwie cywilnym spowodowanego pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. Zawieszenie cywilnych lotów krajowych oraz międzynarodowych z i do Polski, ruch lotniczy w Polsce spada o ponad 90 procent. Pomimo kryzysu służby kontroli ruchu lotniczego pozostają na stanowiskach Czytaj więcej
Kwiecień– ARCC PAŻP i wojskowe śmigłowce ratownicze zaczynają formalnie wspierać Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w walce z koronawirusem Czytaj więcej
Kwiecień – Historyczny, pierwszy transport dronem próbek medycznych pomiędzy szpitalami w Warszawie. Dron przetransportował próbki do badań na obecność wirusa SARS-CoV-2 Czytaj więcej
14 kwietnia – Największy i najcięższy na świecie samolot Antonov An-225 Mrija ląduje w Warszawie. Dostarczył materiały medyczne do walki z koronawirusem. Czytaj więcej
23 kwietnia – Początek modernizacji struktur polskiej niekontrolowanej przestrzeni powietrznej. Podział sektora FIS Warszawa na część wschodnią i zachodnią zwiększa skuteczność zapewniania służby alarmowej oraz służby informacji powietrznej Czytaj więcej
1 czerwca – Częściowe wznowienie krajowego ruchu lotniczego w Polsce Czytaj więcej
15 czerwca – Odebranie Ośrodka Kontroli Ruchu Lotniczego w sąsiedztwie lotniska Poznań-Ławica, z którego możliwe będzie nadzorowanie ruchu lotniczego w całej Polsce. To pierwszy element powstającego w tym miejscu hubu innowacji lotniczych, a także pierwsza inwestycja PAŻP w infrastrukturę na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego Czytaj więcej
17 czerwca – Częściowe wznowienie międzynarodowego ruchu lotniczego w Polsce Czytaj więcej
30 czerwca – Podpisano pierwszą w historii umowę na dofinansowanie rozwoju branży dronowej w Polsce. Wspólny projekt rozwojowy PAŻP, Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Ministerstwa Infrastruktury jest wart ponad 61,5 mln zł Czytaj więcej
1 lipca – Wystawa PAŻP i A6 Alliance pt. „Sto lat kontroli ruchu lotniczego” otwarta na Lotnisku Chopina w Warszawie Czytaj więcej
30 lipca – System EFES wdrożony do użytku operacyjnego w Krakowie i Katowicach. EFES to cyfrowe centrum informacji dzięki któremu operacje lotnicze są bezpieczniejsze, a kontrolerzy ruchu lotniczego mniej obciążeni pracą Czytaj więcej
Sierpień – Podpisanie umowy pomiędzy PAŻP i hiszpańską firmą Indra Sistemas S.A. na budowę najnowocześniejszego w Europie systemu Zarządzania Ruchem Lotniczym (ATM) nowej generacji: iTEC v3 Czytaj więcej
1-5 września – Należący do PAŻP samolot wyposażony w zaawansowaną technologicznie aparaturę pomiarową, tak zwana Papuga, przeprowadziła loty kontrolno-pomiarowe na Litwie Czytaj więcej
15 października – Koniec papierowych formularzy! Przedtaktyczna zgoda na lot dronem dostępna we wszystkich polskich CTR za pomocą systemu PansaUTM Czytaj więcej
Październik– Loty kontrolno-pomiarowe Papugi PAŻP w Mołdawii i na Cyprze. Czytaj więcej
29 października – Pełne uruchomienie systemu A-CDM (Airport – Collaborative Decision Making) na Lotnisku Chopina w Warszawie Czytaj więcej
8-16 listopada – Należący do PAŻP samolot wyposażony w zaawansowaną technologicznie aparaturę pomiarową, tak zwana Papuga, przeprowadziła loty kontrolno-pomiarowe na Litwie Czytaj więcej
20 listopada – Wspólne oświadczenie użytkowników przestrzeni powietrznej, lotnisk, dostawców służb żeglugi powietrznej i EUROCONTROL Network Manager (NM) dotyczące przyszłości modernizacji i cyfryzacji systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie Czytaj więcej
3 grudnia – Podpisanie przez PAŻP i Politechnikę Poznańską umowy dotyczącej organizacji i prowadzenia magisterskich studiów dualnych na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu. Nowy kierunek to wsparcie rozwoju specjalistycznych działań edukacyjnych oraz budowy zaplecza menadżerskiego i intelektualnego w Polsce Czytaj więcej
11 grudnia – Dyrektor Biura Strategii i Współpracy Międzynarodowej PAŻP Magdalena Kukuła wybrana przewodniczącą Grupy ds. Strategii i Polityki CANSO Europe. To pierwszy raz w historii, gdy Polka będzie koordynować strategiczno-polityczne działania organizacji lotniczej zrzeszającej wszystkie światowe agencje żeglugi powietrznej Czytaj więcej
16 grudnia – Prezes PAŻP Janusz Janiszewski jednogłośnie wybrany na kolejną kadencję na stanowisku przewodniczącego Rady Sterującej A6 Alliance Czytaj więcej
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
ul. Wieżowa 8
02-147 Warszawa
Informacje ogólne o firmie:
e-mail: info@pansa.pl
Tel.: + 48 (22) 574 57 06
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to