Ułatwienia dostępu

Serwisy PANSA:

Antonow An-225 wylądował w Warszawie

We wtorek (14 kwietnia) w ramach operacji #CargoDlaPolski na Lotnisku Chopina w Warszawie wylądował Antonow An-225 „Mrija” (Marzenie). Jest to największy obecnie używany i najcięższy w historii lotnictwa samolot. Antonow An-225 przywiózł do Polski niezbędne środki do walki z koronawirusem. Na wypełnionym po brzegi pokładzie znalazło się 7 milionów maseczek typu P2, kilkaset tysięcy kombinezonów ochronnych i kilkaset tysięcy przyłbic. Transport na zlecenie KPRM przygotowały spółki KGHM Polska Miedź i Lotos.

Do tej pory Mriję można było w Polsce podziwiać dwukrotnie: 14 sierpnia 2003 r. na lotnisku Ławica w Poznaniu, gdy dostarczała elementy linii produkcyjnej (bęben korujący) o masie 128 ton dla fabryki zajmującej się produkcją płyt wiórowych w Szczecinku oraz 3 marca 2005 r. na lotnisku w Pyrzowicach skąd zabrała trzy śmigłowce do Algierii.

Warto też dodać, że to pierwsze komercyjne loty tego Antonowa po okresie uziemienia podczas którego ta olbrzymia maszyna przeszła modernizację m.in. zainstalowanie nowego i zaprojektowanego na Ukrainie systemu zarządzania elektryką i sterowania.

Transportowy antonow An-225 jest jednym z największych samolotów w historii i największym samolotem używanym komercyjnie. Po raz pierwszy została oblatana w 1988 r.,a obecnie wykorzystywana przez Antonov Airlines do przewożenia ponadgabarytowych ładunków. Pierwotnie samolot zaprojektowano w celu przenoszenia wahadłowca kosmicznego Buran oraz części rakiety Energia, jednak z uwagi na zaniechanie programu Buran, nie używano go dłużej w tym celu. Mrija napędzana jest sześcioma silnikami ZMKB Ivchenko-Progress D-18, a jej maksymalna masa startowa to 640 ton – ok. dziewięciokrotnie więcej niż boeinga 737 czy airbusa A320. Samolot ma 84 m długości, a jego rozpiętość skrzydeł to 88,4 m. Sama ładownia ma długość 43,35 m i szerokość 6,4 m przy wysokości 4,4 m. Prędkość przelotowa samolotu to 800 km/h. Maksymalny zasięg to 15,4 tys. km, a przy maksymalnym obciążeniu 4,5 tys. km. Obsługiwany jest przez załogę składającą się z 6 osób.

Zbudowano tylko jeden egzemplarz (budowy drugiego na razie nie zakończono). Mimo że jest to największy obecnie używany samolot, nie jest to największy pod względem wymiarów samolot w historii – był nim amerykański Hughes H-4 Spruce Goose. H-4 miał większą rozpiętość skrzydeł, ale był zdecydowanie krótszy oraz miał mniejszą masę. H-4 wykonał tylko jeden lot, po którym zrezygnowano z jego eksploatacji i rozbudowy.

Zapraszamy do obejrzenia naszej galerii zdjęć z przylotu Antonowa An-225 Mrija:

Facebook
X
LinkedIn
Email
Drukuj

Szukaj...