Ułatwienia dostępu
Zanim utworzysz pierwszą misję utwórz i uzupełnij swój profil w systemie PansaUTM o posiadane uprawnienia (numer Operatora BSP nadany przez ULC oraz uprawnienia wydane przez ULC zgodnie z przepisami unijnymi lub indywidualną zgodę Prezesa ULC).
Podczas tworzenia profilu uzupełnij dokumenty zgodnie z poniższym schematem:
Nazwa w PansaUTM | Nazwa zasobu w PansaUTM | Co należy podać / dodać do zasobów |
Dane Operatora BSP | UAS_OPERATOR_ID |
|
Dane Pilota | UAS_PILOT_ID |
|
Dane BSP |
|
Pamiętaj o wprowadzaniu poprawnych ID certyfikatów, zgodnych z rzeczywistością dat ważności i załączeniu zdjęć lub zrzutów ekranowych, które jednoznacznie pokazują, że to są Twoje uprawnienia lub przesłane do Ciebie dokumenty!
Uzupełnij profil o posiadane bezzałogowe statki powietrzne. Pamiętaj o podaniu numeru seryjnego, załączeniu jego zdjęcia oraz wprowadzeniu danych technicznych.
Zanim przejdziesz dalej upewnij się, że przesłałeś do weryfikacji w CAA wszystkie posiadane w profilu pilota certyfikaty (CERTYFIKATY -> EDYTUJ -> WERYFIKUJ W CAA) oraz wprowadzone do systemu drony (DRONY-> EDYTUJ -> WERYFIKUJ W CAA).
Nazwa (wpisz dowolną, wybraną przez siebie nazwę)
Typ (wybierz typ lotu który zamierzasz wykonać z uwzględnieniem posiadanych uprawnień i dopuszczeń do NSTS):
Wybierz VLOS dla lotów VLOS w kategorii otwartej lub szczególnej lub BVLOS dla lotów BVLOS w kategorii szczególnej.
Określ jak najbardziej precyzyjny czas trwania misji- nie może być on dłuższy niż 1 dzień; Złóż plan misji min. 24 godziny (jeden dzień roboczy) przed planowanymi lotami VLOS w kategorii otwartej i szczególnej oraz min. 3 dni robocze (72 godziny) wcześniej w przypadku lotów BVLOS w kategorii szczególnej.
Uzupełnij dane ew. obserwatorów. Jeśli chcesz wykonać loty nad terenem lotniska, załącz pisemną zgodę Zarządzającego danym Portem Lotniczym. Jeśli planujesz loty BVLOS w DRA-R MCTR 2KM załącz zgodę zarządzającego lotniskiem wojskowym.
Narysuj swoją misję. Pamiętaj, że maksymalna wysokość lotów w kategorii otwartej i szczególnej, gdy loty są wykonywane w oparciu o NSTS to 120 m AGL.
Loty należy planować tak, aby spełniały one wymogi określone w poszczególnych podkategoriach kategorii otwartej, art. 22 Rozporządzenia EU 2019/947 (okres przejściowy) lub były zgodne z wymogami dotyczącymi zachowania odległości od ludzi oraz zabudowań zapisanymi w odpowiednim NSTS lub Zezwoleniu na operację ULC w przypadku lotów w kategorii szczególnej. Zaplanuj maksymalnie 3 rejony lotu w ramach jednego planu lotu.
Krok | Kategoria otwarta | Kategoria szczególna |
1. Nazwa i typ misji | VLOS | VLOS/BVLOS |
2. Czas trwania | Zaplanuj lot na min. 24 godziny wcześniej | Zaplanuj lot: VLOS min. 24 godziny wcześniej BVLOS min. 3 dni wcześniej |
3. Informacje dodatkowe | np.: „Wykonuję loty w kategorii otwartej w oparciu przepisy przejściowe art. 22 rozporządzenia (UE) 2019/947” | np. dla BLOS: „Lot zgodnie z NSTS-05 dla operatora POLabc1234de56fgh, tel. nr 123 123 123. Rejon lotu: 52°11’11″N 020°11’11” 500M. Loty w godzinach 8-16” |
4. Kategoria lotu | Otwarta | Dla VLOS: Szczególna lub certyfikowana Dla BVLOS: Szczególna NSTS/STS Szczególna zezwolenie ULC Szczególna LUC |
5. Statki powietrzne | sprawdź czy zgodny z kategorią | Sprawdź, czy zgodny z zapisami w danym NSTS lub Zezwoleniem na operację ULC |
6. Obserwatorzy i załączniki | załącz potwierdzenie przyjęcia przez ULC informacji o wykonywaniu lotów zgodnie z NSTS lub zgodę ULC | |
7. Edytor graficzny misji | maks. 120 m AGL | maks. 120 m AGL jeśli wykonywany w ramach NSTS |
Misję w systemie PansaUTM planuje zawsze pilot posiadający telefon z dostępem do aplikacji Check-In i numerem zarejestrowanym w PansaUTM. Wpisuje w swoim profilu wszystkie drony, którymi zamierza wykonywać loty. Kilku pilotów może mieć wpisane w swoich profilach te same drony należące do jednego operatora.
WAŻNE! Jeżeli pilot wykonuje lot dla innego operatora niż on sam (czyli dla osoby lub podmiotu, które mają inny numer operatora niż ten wydany na nazwisko pilota i wprowadzony do PansaUTM) to w takim przypadku do KAŻDEGO składanego planu misji pilot ma załączyć zrzut ekranu z profilu operatora, dla którego wykonuje lot, widniejącego na stronie ULC (drony.ulc.gov.pl). Tym samym przedstawia PAŻP informacje o zaakceptowanych przez ULC oświadczeniach o operacjach NSTS.
Jeśli loty mają być wykonywane w kategorii szczególnej na podstawie Zezwolenia na operację, Pilot załącza w planie misji Zezwolenie na operację ULC, którą uzyskał Operator.
W sytuacjach krytycznych, jak np. konieczność natychmiastowego lądowania, powyższa procedura daje możliwość kontaktu Służb Ruchu Lotniczego bezpośrednio z Pilotem.
Robiąc Check-In Pilot wpisuje w aplikacji internetowej Check-In, w polu UAS official ID numer Operatora, dla którego wykonuje loty.
UWAGA: PAŻP zastrzega sobie prawo do niewydania zgody na loty:
Przed wykorzystaniem systemu PansaUTM zapoznaj się z podręcznikiem użytkownika modułu dFPL PansaUTM (utm.pansa.pl) – POBIERZ PLIK