Zanim utworzysz pierwszą misję utwórz i uzupełnij swój profil w systemie PansaUTM o posiadane uprawnienia (numer Operatora BSP nadany przez ULC oraz uprawnienia wydane przez ULC zgodnie z przepisami unijnymi lub indywidualną zgodę Prezesa ULC).
Podczas tworzenia profilu uzupełnij dokumenty zgodnie z poniższym schematem:
Nazwa w PansaUTM | Nazwa zasobu w PansaUTM | Co należy podać / dodać do zasobów |
Dane Operatora BSP | UAS_OPERATOR_ID |
|
Dane Pilota | UAS_PILOT_ID |
|
Dane BSP |
|
Pamiętaj o wprowadzaniu poprawnych ID certyfikatów, zgodnych z rzeczywistością dat ważności i załączeniu zdjęć lub zrzutów ekranowych, które jednoznacznie pokazują, że to są Twoje uprawnienia lub przesłane do Ciebie dokumenty!
Uzupełnij profil o posiadane bezzałogowe statki powietrzne. Pamiętaj o podaniu numeru seryjnego, załączeniu jego zdjęcia oraz wprowadzeniu danych technicznych.
Zanim przejdziesz dalej upewnij się, że przesłałeś do weryfikacji w CAA wszystkie posiadane w profilu pilota certyfikaty (CERTYFIKATY -> EDYTUJ -> WERYFIKUJ W CAA) oraz wprowadzone do systemu drony (DRONY-> EDYTUJ -> WERYFIKUJ W CAA).
Nazwa (wpisz dowolną, wybraną przez siebie nazwę)
Typ (wybierz typ lotu który zamierzasz wykonać z uwzględnieniem posiadanych uprawnień i dopuszczeń do NSTS):
Wybierz VLOS dla lotów VLOS w kategorii otwartej lub szczególnej lub BVLOS dla lotów BVLOS w kategorii szczególnej.
Określ jak najbardziej precyzyjny czas trwania misji- nie może być on dłuższy niż 1 dzień; Złóż plan misji min. 24 godziny (jeden dzień roboczy) przed planowanymi lotami VLOS w kategorii otwartej i szczególnej oraz min. 3 dni robocze (72 godziny) wcześniej w przypadku lotów BVLOS w kategorii szczególnej.
Uzupełnij dane ew. obserwatorów. Jeśli chcesz wykonać loty nad terenem lotniska, załącz pisemną zgodę Zarządzającego danym Portem Lotniczym. Jeśli planujesz loty BVLOS w DRA-R MCTR załącz zgodę zarządzającego lotniskiem wojskowym.
Narysuj swoją misję. Pamiętaj, że maksymalna wysokość lotów w kategorii otwartej i szczególnej, gdy loty są wykonywane w oparciu o NSTS to 120 m AGL.
Loty należy planować tak, aby spełniały one wymogi określone w poszczególnych podkategoriach kategorii otwartej, art. 22 Rozporządzenia EU 2019/947 (okres przejściowy) lub były zgodne z wymogami dotyczącymi zachowania odległości od ludzi oraz zabudowań zapisanymi w odpowiednim NSTS lub Zezwoleniu na operację ULC w przypadku lotów w kategorii szczególnej. Zaplanuj maksymalnie 3 rejony lotu w ramach jednego planu lotu.
Krok | Kategoria otwarta | Kategoria szczególna |
1. Nazwa i typ misji | VLOS | VLOS/BVLOS |
2. Czas trwania | Zaplanuj lot na min. 24 godziny wcześniej | Zaplanuj lot: VLOS min. 24 godziny wcześniej BVLOS min. 3 dni wcześniej |
3. Informacje dodatkowe | „Wykonuję loty w kategorii otwartej w oparciu przepisy przejściowe art. 22 rozporządzenia (UE) 2019/947” | „Wykonuję loty w kategorii szczególnej w oparciu o NSTS / zgodę ULC / LUC” |
4. Cel lotu | sportowo-rekreacyjny | VLOS: inny niż sportowo-rekreacyjny BVLOS: specjalistyczny / automatyczny / szkoleniowy (podmioty szkoleniowe) / operacyjny (podmioty dopuszczone przez ULC) |
5. Statki powietrzne | sprawdź czy zgodny z kategorią | Sprawdź, czy zgodny z zapisami w danym NSTS lub Zezwoleniem na operację ULC |
6. Obserwatorzy i załączniki | załącz potwierdzenie przyjęcia przez ULC informacji o wykonywaniu lotów zgodnie z NSTS lub zgodę ULC | |
7. Edytor graficzny misji | maks. 120 m AGL | maks. 120 m AGL jeśli wykonywany w ramach NSTS |
Misję w systemie PansaUTM planuje zawsze pilot posiadający telefon z aplikacją DroneRadar i numerem zarejestrowanym w PansaUTM. Wpisuje w swoim profilu wszystkie drony, którymi zamierza wykonywać loty. Kilku pilotów może mieć wpisane w swoich profilach te same drony należące do jednego operatora.
WAŻNE! Jeżeli pilot wykonuje lot dla innego operatora niż on sam (czyli dla osoby lub podmiotu, które mają inny numer operatora niż ten wydany na nazwisko pilota i wprowadzony do PansaUTM) to w takim przypadku do KAŻDEGO składanego planu misji pilot ma załączyć zrzut ekranu z profilu operatora, dla którego wykonuje lot, widniejącego na stronie ULC (drony.ulc.gov.pl). Tym samym przedstawia PAŻP informacje o zaakceptowanych przez ULC oświadczeniach o operacjach NSTS.
Jeśli loty mają być wykonywane w kategorii szczególnej na podstawie Zezwolenia na operację, Pilot załącza w planie misji Zezwolenie na operację ULC, którą uzyskał Operator.
W sytuacjach krytycznych, jak np. konieczność natychmiastowego lądowania, powyższa procedura daje możliwość kontaktu Służb Ruchu Lotniczego bezpośrednio z Pilotem.
Robiąc Check-In Pilot wpisuje w aplikacji DroneRadar, w polu UAS official ID numer Operatora, dla którego wykonuje loty.
UWAGA: PAŻP zastrzega sobie prawo do niewydania zgody na loty:
Przed wykorzystaniem systemu PansaUTM zapoznaj się z podręcznikami użytkownika:
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to