Polska Agencja Żeglugi Powietrznej doskonale rozumie zmiany zachodzące dziś w przestrzeni powietrznej. Jedną z nich jest dynamiczny rozwój sektora bezzałogowych statków powietrznych (BSP), popularnie nazywanych dronami. Jednym z celów strategicznych PAŻP jest stworzenie odpowiedniego środowiska dla dalszego rozwoju rynku usług BSP, czyli realizacja europejskiej koncepcji U-space zakładającej bezpieczną i efektywną integrację operacji wykonywanych przez drony z załogowym ruchem lotniczym. Fundamentem i zarazem kluczowym elementem do osiągnięcia tego celu jest system umożliwiający elektroniczną koordynację lotów BSP oraz cyfrowe zarządzanie wnioskami i zgodami na loty w przestrzeni powietrznej.
PansaUTM to cyfrowa koncepcja koordynacji lotów BSP oraz cyfrowego zarządzania wnioskami i zgodami na loty w przestrzeni powietrznej, na którą składają się autorskie rozwiązania operacyjne PAŻP oraz część systemowa, zintegrowana z aplikacją mobilną.
PansaUTM będący źródłem nadrzędnych informacji i danych aeronautycznych, to system ułatwiający proces koordynacji lotów BSP, dostarczając informacji związanych z operatorami, ich uprawnieniami i dronami a w razie konieczności możliwość oceny wniosków na loty BSP. System PansaUTM z funkcjonalnością dFPL (ang. drone Flight Plan), czyli cyfrowych planów lotów BSP pozwala także na elektroniczne tworzenie misji wykonywanych poza zasięgiem wzroku BVLOS (ang. Beyond Visual Line of Sight) i w zasięgu wzroku VLOS (ang. Visual Line of Sight) zgodnie z obowiązującymi przepisami, ukształtowaniem terenu oraz uwzględnieniem aktualnych warunków panujących w powietrzu – zajętości struktur przestrzeni powietrznej, ograniczeń operacyjnych i pogody. Wykreowana misja dla przede wszystkim przestrzeni kontrolowanej jest analizowana przez system, aby na poziomie przed taktycznym wydać cyfrowe zgody na wskazane loty BSP. Proces ten odbywa się w pełni elektronicznie w czasie rzeczywistym, wykrywając potencjalne konflikty w przestrzeni powietrznej na poziomie strategicznym oraz usprawniając planowanie, weryfikację i akceptację misji BSP. Najważniejszym elementem systemu PansaUTM jest interfejs kontroli ruchu lotniczego i wsparcie dla zapewniania bezpiecznych służb żeglugi powietrznej.
System PansaUTM obejmuje również możliwość e-identyfikacji i lokalizacji drona w czasie rzeczywistym, jeśli dysponuje on którąś z wybranych metod trackingu, dynamiczny geo-fencing umożliwiający nakazanie lądowania wybranym operatorom BSP, a także bezpośrednią, dwukierunkową, niewerbalną komunikację na linii służby ruchu lotniczego – operator BSP poprzez tak zwany CDDLC (ang. Controller-Drone Data Link Communication), przyczyniając się do dekonfliktacji na poziomie taktycznym. System PansaUTM zmniejsza obciążenie służb ruchu lotniczego, jednocześnie przygotowując do spodziewanego wzrostu liczby operacji BSP w przyszłości. System został zaprojektowany w celu zapewnienia obecnego poziomu bezpieczeństwa innym użytkownikom przestrzeni powietrznej.
PansaUTM to unikalny system, który przystosowany jest do obsługi przed podmiot zarządzający przestrzenią powietrzną odpowiedzialny za wolumeny kontrolowanej przestrzeni powietrznej. Modułowa architektura systemu PansaUTM pozwala na jego pełne lub częściowe wdrożenie, zgodnie z aktualnymi i przyszłymi wymaganiami i potrzebami użytkowników, a także na dostosowanie ze względu na język oraz zmieniające się regulacje (np. różne prawo krajowe czy wspólne przepisy europejskie i wspierające je usługi U-space U1-U4). Jednocześnie system PansaUTM jest zgodny z istniejącymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych (np. RODO) oraz kompatybilny z istniejącymi rozwiązaniami ATM (ang. Air Traffic Management) wykorzystywanymi przez cywilne i wojskowe podmioty zarządzające przestrzenią powietrzną i załogowym ruchem lotniczym. W ramach PAŻP system PansaUTM zintegrowany jest z systemem PANDORA do wyświetlania informacji lotniczych i systemem CAT do zarządzania strukturami przestrzeni powietrznej w czasie rzeczywistym. System PansaUTM umożliwia także integrację z innymi usługodawcami U-space, np. lokalnych systemów DTM (ang. Drone Traffic Management) poprzez otwarte interfejsy API.
PansaUTM to rozwiązanie bezpieczne, kompletne, elastyczne, spójne i otwarte. System PansaUTM pomyślnie przeszedł proces akredytacji prowadzony przez PAŻP i nadzorowany przez polski Urząd Lotnictwa Cywilnego. W 2020 roku PAŻP wdrożyła operacyjnie system PansaUTM w strefach kontrolowanych lotnisk w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Wrocławiu i Zielonej Górze oraz sektorach informacji powietrznej FIS Gdańsk, Kraków, Olsztyn, Poznań i Warszawa. Oznacza to, iż cała Polska jest w zasięgu usług PansaUTM.
– PansaUTM to narzędzie, które stanowi fundament dla wdrożenia koncepcji U-space oraz nowych przyszłych usług U-space i zastosowań dla dronów. System pozwala sprostać rosnącemu popytowi na usługi wykonywane za pomocą dronów, dzięki jego nowoczesnym funkcjom – zarządzania planami lotów BSP oraz niewerbalnej komunikacji pomiędzy operatorami dronów a zarządzającymi przestrzenią powietrzną. PansaUTM pozwala bezpiecznie zaangażować instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej oraz kontrolerów ruchu lotniczego, dzięki czemu integracja lotnictwa załogowego i bezzałogowego stała się rzeczywistością. Jednocześnie system jest na tyle elastyczny, że będzie mógł ewoluować w ramach wprowadzanych przepisów dotyczących U-space w przyszłości – Mateusz Kotliński, Kierownik Programu U-space, 6 lat doświadczenia w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, 6 lat doświadczenia w PAŻP
Szczegółowe informacje nt. systemu PansaUTM można uzyskać na stronach pansa.pl/pansautm i pansa.pl/u-space
W celu uzyskania informacji operacyjnych prosimy o kontakt z Działem Zarządzania Operacjami BSP: drony@pansa.pl.
W celu uzyskania informacji biznesowej prosimy o kontakt z Działem Rozwoju Biznesu: business@pansa.pl.
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to