Ułatwienia dostępu

Serwisy PANSA:

Czwarta Międzynarodowa Konferencja Lotnisko 2011

Siódemka panelistów podczas IV Międzynarodowej Konferencji Lotnisko 2011 omówiła perspektywy rozwoju infrastruktury polskich portów lotniczych. Konieczność rozbudowy sieci portów lotniczych jest zdeterminowana prognozowanym wzrostem ruchu pasażerskiego w Polsce. – W perspektywie kolejnych 20-30 lat, ruch wzrośnie z ok. 20 mln do 60 mln – powiedział minister Tadeusz Jarmuziewicz.



Najszybciej, bo w kwietniu 2012 roku, uruchomione zostanie nowe lotnisko w Modlinie.

Już rok później planujemy obsłużyć 2 mln pasażerów, a docelowo pełną zdolność uzyskamy w 2016 roku, obsługując 5 mln pasażerów – powiedział Marcin Danił, wiceprezes zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

Marian Sławiński, dyrektor operacyjno-techniczny Portu Lotniczego Lublin S.A. zapowiedział, że działalność operacyjną lotnisko w Lublinie rozpocznie w I kwartale 2013 roku. Lotnisko widzi swoją niszę rynkową w obsłudze przewozów towarowych.

Jako nieliczni w kraju mamy dosłownie rzut beretem do linii kolejowej. Prowadzimy rozmowy w sprawie jej połączenia z lotniskiem – powiedział dyrektor Marian Sławiński.



Krzysztof Banaszek – Prezes PAŻP przedstawił zebranym prognozy Eurocontrol, optymistycznie zakładające wzrost polskiego rynku lotniczego w 2011 roku o ponad 6 procent.

W ubiegłym roku znacząco zmniejszyliśmy średnie opóźnienie przypadające na operację lotniczą do około minuty. O wielkości tego sukcesu świadczy to, że został on osiągnięty przy rosnącym ruchu lotniczym – podkreślił Krzysztof Banaszek.



Prezes PAŻP przedstawiając statystyki ruchu lotniczego w latach 2005 – 2010, zwrócił uwagę zebranych na nieco słabszą dynamikę wzrostu ruchu lotniczego rozpoczynającego się lub kończącego w Polsce od ruchu tranzytowego. Godnym zauważenia jest zjawisko wzrostu współczynnika wypełnienia samolotów. Średnia liczba pasażerów przypadająca na jedną operację wzrosła o około 7 procent.

Również i to zjawisko miało wpływ na to, że liczba obsłużonych w ubiegłym roku operacji lotniczych jest w dalszym ciągu niższa od poziomu z 2008 roku.



Uczestnicy konferencji mogli się również zapoznać z raportami benchmarkowymi sporządzanymi przez Eurocontrol. Porównanie PAŻP do innych europejskich instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej wypadło dobrze, zarówno pod względem wskaźnika finansowej efektywności kosztowej, jak i pod względem kosztów zatrudnienia kontrolera czy produktywności kontrolerów.



Prezes PAŻP odnosząc się do słów przedmówców zwrócił uwagę na koszty funkcjonowania lotnisk, a w szczególności nowych portów lotniczych. – Lotnisko czynne 24 godziny na dobę, generuje również koszty przez 24 godziny, w tym kontroli ruchu lotniczego – podkreślił Prezes PAŻP. Sposobem na uniknięcie wysokich kosztów inwestycji w naziemne pomoce nawigacyjne może być wdrożenie procedur żeglugi powietrznej opartych na GNSS (Global Navigation Satellite System) do polskiego systemu prawnego oraz do codziennej praktyki.

14 i 15 marca 2011 r. w południowej Polsce odbędą się loty testowe z wykorzystaniem procedur oraz systemu EGNOS z użyciem samolotu Piper PA-34 Seneca II (Royal Star) wyposażonego w certyfikowany odbiornik Garmin GNS430W – powiedział Krzysztof Banaszek.



Prezentacja z konferencji (autor: K.Banaszek)

Facebook
X
LinkedIn
Email
Drukuj

Szukaj...