Siódemka panelistów podczas IV Międzynarodowej Konferencji Lotnisko 2011 omówiła perspektywy rozwoju infrastruktury polskich portów lotniczych. Konieczność rozbudowy sieci portów lotniczych jest zdeterminowana prognozowanym wzrostem ruchu pasażerskiego w Polsce. – W perspektywie kolejnych 20-30 lat, ruch wzrośnie z ok. 20 mln do 60 mln – powiedział minister Tadeusz Jarmuziewicz.
Najszybciej, bo w kwietniu 2012 roku, uruchomione zostanie nowe lotnisko w Modlinie.
– Już rok później planujemy obsłużyć 2 mln pasażerów, a docelowo pełną zdolność uzyskamy w 2016 roku, obsługując 5 mln pasażerów – powiedział Marcin Danił, wiceprezes zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.
Marian Sławiński, dyrektor operacyjno-techniczny Portu Lotniczego Lublin S.A. zapowiedział, że działalność operacyjną lotnisko w Lublinie rozpocznie w I kwartale 2013 roku. Lotnisko widzi swoją niszę rynkową w obsłudze przewozów towarowych.
– Jako nieliczni w kraju mamy dosłownie rzut beretem do linii kolejowej. Prowadzimy rozmowy w sprawie jej połączenia z lotniskiem – powiedział dyrektor Marian Sławiński.
Krzysztof Banaszek – Prezes PAŻP przedstawił zebranym prognozy Eurocontrol, optymistycznie zakładające wzrost polskiego rynku lotniczego w 2011 roku o ponad 6 procent.
– W ubiegłym roku znacząco zmniejszyliśmy średnie opóźnienie przypadające na operację lotniczą do około minuty. O wielkości tego sukcesu świadczy to, że został on osiągnięty przy rosnącym ruchu lotniczym – podkreślił Krzysztof Banaszek.
Prezes PAŻP przedstawiając statystyki ruchu lotniczego w latach 2005 – 2010, zwrócił uwagę zebranych na nieco słabszą dynamikę wzrostu ruchu lotniczego rozpoczynającego się lub kończącego w Polsce od ruchu tranzytowego. Godnym zauważenia jest zjawisko wzrostu współczynnika wypełnienia samolotów. Średnia liczba pasażerów przypadająca na jedną operację wzrosła o około 7 procent.
Również i to zjawisko miało wpływ na to, że liczba obsłużonych w ubiegłym roku operacji lotniczych jest w dalszym ciągu niższa od poziomu z 2008 roku.
Uczestnicy konferencji mogli się również zapoznać z raportami benchmarkowymi sporządzanymi przez Eurocontrol. Porównanie PAŻP do innych europejskich instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej wypadło dobrze, zarówno pod względem wskaźnika finansowej efektywności kosztowej, jak i pod względem kosztów zatrudnienia kontrolera czy produktywności kontrolerów.
Prezes PAŻP odnosząc się do słów przedmówców zwrócił uwagę na koszty funkcjonowania lotnisk, a w szczególności nowych portów lotniczych. – Lotnisko czynne 24 godziny na dobę, generuje również koszty przez 24 godziny, w tym kontroli ruchu lotniczego – podkreślił Prezes PAŻP. Sposobem na uniknięcie wysokich kosztów inwestycji w naziemne pomoce nawigacyjne może być wdrożenie procedur żeglugi powietrznej opartych na GNSS (Global Navigation Satellite System) do polskiego systemu prawnego oraz do codziennej praktyki.
– 14 i 15 marca 2011 r. w południowej Polsce odbędą się loty testowe z wykorzystaniem procedur oraz systemu EGNOS z użyciem samolotu Piper PA-34 Seneca II (Royal Star) wyposażonego w certyfikowany odbiornik Garmin GNS430W – powiedział Krzysztof Banaszek.
Prezentacja z konferencji (autor: K.Banaszek)