W dniu otwarcia wystawy zaplanowano seminarium naukowe nt. najnowszych osiągnięć w dziedzinie rozwoju polskich konstrukcji BSL, ich możliwości i wyposażenia (Panel I) oraz uwarunkowania prawne w zakresie możliwości wykorzystywania przestrzeni powietrznej przez konstruktorów/użytkowników BSL (Panel II).
W seminarium udział wzięli m.in. przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Przedstawiciele PAŻP w swoich wystąpieniach przedstawili w oparciu o obowiązujące przepisy prawne możliwości w zakresie zamawiania przestrzeni powietrznej oraz realizacji lotów BSL. Dodatkowo omówiono procedurę zamawiania opracowaną w PAŻP na bazie doświadczeń wynikających z kontaktów z producentami i użytkownikami BSL.
Podkreślono w szczególności:
1) kwestie dotyczące wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne powinny zostać objęte osobnym rozporządzeniem, zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 126 ust. 5 ustawy Prawo lotnicze,
2) Polska Agencja Żeglugi Powietrznej realizuje zadania ustawowe w zakresie zapewnienia służb żeglugi powietrznej dla wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej a priorytetem w tych działaniach jest bezpieczeństwo w ruchu lotniczym,
3) Kwestie wymagające uregulowań w celu pełnego zabezpieczenia lotów BSP (UAV):
– klasyfikacja BSP,
– certyfikacja (zdatność do lotu),
– zarządzanie ciągłą zdatnością do lotu,
– aspekty częstotliwościowe (harmonizacja widma częstotliwości fal radiowych),
– jednolite procedury zarządzania ruchem powietrznym (ATM) dla BSP
i załogowych statków powietrznych,
– Wprowadzenie zasad adekwatnych do rodzaju BSP (ciężar, wyposażenie, tryby pracy, zasięg, …)
– licencjonowanie, kwalifikacje pilotów-operatorów.
W trakcie swojego wystąpienia przedstawiciel ULC potwierdził, że ze względu na ogromne zainteresowanie użytkowników BSL oraz kilkukrotne monitowanie przez PAŻP potrzeby regulacji przepisów do tego typu działalności lotniczej, w ULC powołano zespół, którego celem będzie przygotowanie dokumentów wykonawczych do ustawy Prawo Lotniczego w zakresie lotów BSL. Pierwsza regulacja, dotycząca art. 33 ustawy ma się ukazać w najbliższym czasie (w przeciągu miesiąca) i dotyczyć będzie lotów BSL o wadze do 25 kg. Zapewnił on również, że trwają prace nad projektem rozporządzenia, dotyczącym art. 126 ust.5 ustawy Prawo Lotnicze.
Prezentacje:
Drugi Przegląd Bezzałogowych Systemów Latających; Zagadnienia prawno – formalne oraz wymagania przepisów ATM/CNS
Wykonywanie lotów przez BSL w polskiej przestrzeni powietrznej