We wrocławskim porcie lotniczym przez 7 dni czerwca 2011 roku obsłużono 508 startów i lądowań a w tym roku obsłużono ich 781. W skali tygodnia wzrost jest imponujący 53 procent. Jeśli spojrzymy na same dni meczowe to można mówić o efekcie EURO 2012 – wzrost ruchu o 100 procent!
Poniżej przedstawiamy pierwsze dane nt. zanotowanego poziomu ruchu lotniczego na polskich lotniskach w pierwszych dniach EURO 2012 łącznie z dwoma dniami poprzedzającymi. Dane przedstawione zostały w porównaniu do tych samych dni 2011 roku. W przedstawionych statystykach ujęty został ruch IFR (opracowanie PAŻP na podstawie danych EUROCONTROL).
Dane Lotniska Chopina, z racji dużej liczby operacji obsługiwanych na co dzień, nie są aż tak imponujące jak statystyki lotnisk: gdańskiego, wrocławskiego i poznańskiego. Mecz Polska – Grecja był przyczyną niewielkiego wzrostu ruchu (ledwie o 27 operacje lotnicze). Nieporównywalnie większy ruch wygenerował mecz naszej reprezentacji z reprezentacją Federacji Rosyjskiej. Warszawski port lotniczy w czasie Euro 2012 obsłużył ruch lotniczy większy jedynie o 13 procent niż w adekwatnym okresie 2011 roku.
Znaczne dzienne i godzinowe wzrosty liczby obsługiwanych operacji startu i lądowania w dni meczowe są równoważone mniejszymi wzrostami w pozostałe dni tygodnia, co w efekcie daje uprzednio przewidziane przez PAŻP tygodniowe wzrosty. Należy podkreślić, że na żadnym z lotnisk nie zostały przekroczone zakładane przepustowości a ruch lotniczy został sprawnie obsłużony przez PAŻP zarówno dzięki wydajnej i efektywnej pracy personelu jak też wykorzystaniu wyposażenia i rozważań organizacyjnych.
Logistyka w czasie turnieju EURO 2012 odbywającego się w ośmiu miastach w dwóch krajach jest istotnym elementem powodzenia całego przedsięwzięcia i oceny krajów gospodarzy przez tysiące kibiców. Doświadczenia poprzednich EURO wskazują, że przeważająca część kibiców zagranicznych przybędzie do Polski i na Ukrainę transportem lotniczym. Po pierwszych dniach EURO 2012 można powiedzieć, że zmodernizowana i rozbudowana infrastruktura lotnisk w miastach -gospodarzach oraz reorganizacja polskiej przestrzeni powietrznej zwiększyły możliwości operacyjne tej gałęzi transportu w stopniu wystarczającym do płynnej i efektywnej obsługi nawet takiego ruchu lotniczego.
Zarówno lotniska jak i służby PAŻP są dobrze przygotowane do obsługi tego wzmożonego ruchu, choć burzowe popołudnia utrudniają działanie służb operacyjnych i powodują utrudnienia w dolotach samolotów. Zwiększone godzinowe przepustowości, maksymalne dopuszczalne liczby operacji lotniczych (startów i lądowań), wystarczyły do obsługi ruchu związanego z meczami EURO 2012 nawet w dniach meczowych.
Wielkość spiętrzenia ruchu lotniczego związanego z pierwszymi meczami mistrzostw – jeśli się je zestawi z statystycznym obrazem tygodniowego ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – nie budzi obaw o nasze przygotowanie do obsługi ruchu tej skali.
PAŻP obsługuje tygodniowo ok. 7700 przelotów samolotów, które nad Polską podążają do innych lotnisk na świecie. Tygodniowo na polskich lotniskach, PAŻP umożliwia ok. 4700 międzynarodowych startów i lądowań oraz 1400 krajowych operacji lotniczych. Liczby te wskazują, że tygodniowo obsługiwanych jest ok. 14000 operacji a dziennie w Polsce obsługiwanych jest ponad 2 tysiące operacji. W rekordowe dni jest to nawet 2, 5 tysiąca operacji.
Informacje dotyczące wpływu EURO2012 na prace PAŻP i organizacją przestrzeni powietrznej znajdują się pod adresem: https://www.pansa.pl/euro2012