Dzisiaj wraz z rozpoczęciem Trzeciego Sympozjum iTEC w Madrycie, ogłoszono oficjalne uruchomienie fazy tworzenia nowej generacji systemu kontroli ruchu lotniczego w obecności przedstawicieli Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. System iTEC SkyNex został zaprojektowany, aby zwiększyć wydajność i interoperacyjność, dostarczać dokładniejsze dane, optymalizować trasy lotów i zasoby, a także zmniejszyć opóźnienia i emisję CO₂, jednocześnie znacząco obniżając koszty operacyjne.
Projekt realizowany jest przez iTEC we współpracy z DFS w Niemczech, ENAIRE w Hiszpanii, NATS w Wielkiej Brytanii, LVNL w Holandii, AVINOR w Norwegii, Oro Navigacija na Litwie, PANSA w Polsce i NAV CANADA w Kanadzie za pośrednictwem 27 ośrodków kontroli ruchu lotniczego.
Podczas sympozjum dyrektor iTEC, Marcel Bakker, przedstawił historię przedsięwzięcia i omówił, jak wspólna architektura techniczna umożliwia zredukowanie długu technicznego z ostatnich 20–40 lat, zapewnienie platformy w modelu “platform as a service” (PaaS), gotowość do pracy w chmurze oraz orientację na usługi i otwartość na integrację komponentów innych firm. Bakker wyjaśnił również, jak ważne jest dostosowanie decyzji i działań do interesów partnerów lotniczych ANSP oraz przeanalizował stan współpracy i przyszłe wyzwania.