Przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i największego regionalnego lotniska w Polsce podpisali porozumienie w sprawie wdrożenia instrumentalnych procedur lotu w oparciu o system GBAS (Ground Based Augmentation System), wykorzystujący satelitarną technologię wspomagającą system nawigacyjny kontroli ruchu lotniczego na krakowskim lotnisku.
GBAS (Ground Based Augmentation System)
Obecnie system GBAS funkcjonuje na największych lotniskach w Stanach Zjednoczonych (np. w San Francisco), w Europie (np. Frankfurt, Malaga, Brema, Zurych). Przewiduje się, że w przyszłości system GBAS stanie się alternatywą dla obecnie funkcjonujących systemów ILS, jednak w najbliższej przyszłości oba systemu będą działać równolegle, zapewniając szerszy dostęp przewoźników do lotniska.
Nowa technologia (pojedynczy system GBAS) umożliwia nie tylko równoczesne zapewnienie podejść do lądowania porównywalne z ILS na wszystkich kierunkach drogi, przenoszenie operacji lotniczych z określonej drogi startowej na inną bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń, ale przede wszystkim elastyczność w projektowaniu procedur dolotowych na lotnisku. Pośrednio wprowadzenie nowej technologii wpłynie na zmniejszenie zużycia paliwa przez linie lotnicze oraz projektowanie tras nad obszarami mniej zaludnionymi.
W Krakowie z uwagi na planowaną budowę nowej drogi startowej, przy zachowaniu ciągłości funkcjonowania lotniska, system GBAS ułatwi płynne przeniesienie operacji lotniczych z dotychczasowej drogi startowej na nową, ponieważ ten sam system będzie działał również na nowej drodze startowej.
Krakowskie lotnisko wspiera innowacyjne rozwiązania także w zakresie nawigacji lotniczej. System GBAS jest systemem, który w przyszłości z dużym prawdopodobieństwem będzie stanowił podstawową pomoc nawigacyjną dla pilotów. – powiedział Radosław Włoszek prezes Zarządu Kraków Airport. Niemniej jednak na głównym kierunku nowej drogi startowej przewidujemy funkcjonowanie również systemu ILS, który obecnie jest obecnie podstawowym systemem nawigacji lotniczej. – dodał prezes Radosław Włoszek Prezes Zarządu Kraków Airport.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej aktywnie wspiera innowacyjne technologie w polskich portach lotniczych. Wdrożenie systemu oraz procedur operacyjnych opartych o GBAS jest elementem wspierającym rozwój krakowskiego lotniska, jednocześnie umożliwiając zdobywanie cennych doświadczeń przez PAŻP, przy okazji zacieśniając współpracę obu firm. ILS i GBAS będą się uzupełniać, rolą PAŻP jest zapewnić bezpieczną i efektywną ich eksploatację – mówi wiceprezes PAŻP ds. żeglugi powietrznej Robert Bogacki.