Serwisy PANSA:

Kolejne stałe trasy BVLOS dla transportowych lotów dronów

Ruszają kolejne regularne loty wykonywane bezzałogowymi statkami powietrznymi. Do stałych długodystansowych tras pomiędzy Warszawą a Sochaczewem oraz Warszawą a Pułtuskiem, dołączają krótsze trasy znajdujące się na terenie Jastrzębia-Zdroju.

 

Regularne loty dronów transportowych będą realizowane przez firmę transportową świadczącą usługi na rzecz systemu opieki zdrowotnej. Systematyczne loty będą odbywać się od 27 maja 2022 r. w godzinach 8:00 – 16:00 czasu lokalnego przy wykorzystaniu statku powietrznego pionowego startu (VTOL) na wysokości 100 m AGL oraz z prędkością 72 km/h (air speed). Operator systemu BSP ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo misji oraz za ustąpienie pierwszeństwa innym użytkownikom przestrzeni. Dron wyposażony jest w ADS-B IN/OUT oraz system kamer umożliwiający obserwację trasy przelotu.

W celu zabezpieczenia lotów, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opublikowała ostrzeżenia nawigacyjne (NOTAM: N2769/22 i D2769/22) oraz strefy geograficzne (DRA-RL 198-204 UAV BVLOS) na podstawie Wytycznych nr 24 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r., w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych, które zostały opublikowane w systemie PansaUTM i zobrazowane w aplikacji mobilnej DronRadar. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo klikając w link. Dodatkowo ww. strefy geograficzne znajdują się na stronie airspace.pansa.pl, w zakładce BVLOS.

Łączna długość tras wynosi ponad 6 km. Granice pionowe stref geograficznych będą zawierały się w zakresie od 60 m AGL do 120 m AGL. Zadeklarowana wysokość lotu BSP wyniesie 100 m AGL. Loty, a tym samym aktywność stref geograficznych DRA-RL 198-204 UAV BVLOS rozpoczynają się dzisiaj.

W związku z tym, zwracamy się z prośbą do użytkowników przestrzeni powietrznej o zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie tras lotów BSP. Pomimo, że trasy zostały poprowadzone z pominięciem lądowisk oraz regionów lotów paralotni/motolotni, warto mieć na uwadze ich przebieg planując swoje loty.

Regularne loty długodystansowe odbywają w kategorii „szczególnej” zgodnie z Rozporządzeniem wykonawczym Komisji Europejskiej (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. (wersja skonsolidowana z dnia 6 czerwca 2020 r.) w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych na podstawie specjalnego zezwolenia na operację wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Całość koordynuje PAŻP, której zadaniem przy uruchamianiu tego typu cyklicznych operacji BSP było m.in. wypracowanie przez personel Służby Informacji Powietrznej (FIS) oraz Dział Koordynacji Operacji Bezzałogowych Statków Powietrznych specjalnych warunków wykonywania lotów, na podstawie których będą one realizowane w sposób bezpieczny. Agencja jest również odpowiedzialna za publikację informacji o lotach w systemach teleinformatycznych.

Współrzędne geograficzne strefy lotów oraz zobrazowanie tras:

  1. 495838N 0183757E
  2. 495804N 0183809E
  3. 495632N 0183501E
  4. 495739N 0183353E
  5. 495756N 0183436E
  6. 495658N 0183510E
  7. 495827N 0183649E
  8. 495838N 0183757E

Wyznaczone strefy geograficzne DRA-RL 198-204 UAV BVLOS:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Drukuj

Szukaj...