Ułatwienia dostępu

Serwisy PANSA:

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa/Modlin – wobec aktualnych wyzwań w lotnictwie cywilnym

Proces modernizacji polskich lotnisk rozkręca się na dobre. Dzięki płynącym z Unii Europejskiej i pochodzącym z rządowych funduszy środków, porty lotnicze w Polsce stały się bezpiecznymi, nowoczesnymi i ciekawymi architektonicznie obiektami, z których każdego roku korzysta coraz więcej pasażerów linii lotniczych. Lotniska i PAŻP muszą jednak cały czas inwestować w rozwój, z uwagi na zmiany technologiczne, a także w związku z coraz większym ruchem lotniczym w Polsce. Dlatego lotnisko w Modlinie planuje m.in. rozbudować terminal, co byłoby odpowiedzią na prognozowany wzrost ruchu z portu lotniczego.



– Jesteśmy gotowi do obsłużenia rocznie, nawet o 25 procent więcej pasażerów. Lotnisko może działać niemal przez całą dobę, gdyż nie obowiązują tu zakazy związane z ciszą nocną. Nasze lotnisko nie osiągnęło jeszcze pełnej przepustowości, ale by odpowiedzieć na oczekiwania rynku planujemy wiele inwestycji. Mam nadzieję, że w ciągu kilku lat do portu będzie doprowadzona linia kolejowa, co poprawi dostępność dla podróżnych. W planach jest też rozbudowa terminalu i hotel, który miałby stanąć w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. – zapewnia Leszek Chorzewski, p.o. Prezesa Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa/Modlin.



Wszystko po to, aby Port stał się skutecznym wsparciem dla notującego z każdym rokiem wzrost odprawianych podróżnych warszawskiego lotniska Chopina. Według planów, z Portu w Modlinie miałyby latać samoloty także innych linii.



Obecnie z Modlina latają w ponad 50 kierunkach samoloty przewoźnika Ryanair. Lotnisko, które powstało 5 lat temu, było nastawione na tanie linie i przewoźników czarterowych. Do dziś odprawiono tam prawie 10 milionów pasażerów.



Niemal każdy polski port lotniczy korzysta już z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Lotnictwo nie tylko wykorzystuje najnowocześniejsze trendy techniczne ale również kreuje ich rozwój. Przykładem mogą być projekty PAŻP realizowane w ramach europejskiej inicjatywy SESAR 2020 czyli wspólnego kształtowania rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo i rozwój systemów zarządzania ruchem lotniczym w Europie.



– PAŻP musi modernizować infrastrukturę lotniczą – ponieważ wymaga ona stałego ulepszania, wprowadzania coraz bardzie zaawansowanych rozwiązań technologicznych i systemów. Do 2020 roku zamierzamy wydać blisko 1 mld złotych na nowe systemy zarządzania ruchem lotniczym, utrzymanie systemów dozorowania i radiokomunikacji, realizujemy inwestycje w portach lotniczych takiej jak budowa i podwyższanie kategorii systemów ILS, wieże kontroli lotniska, na których pracują kontrolerzy ruchu lotniczego – mówi Janusz Niedziela, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.



Lotniska regionalne, takie jak to w Modlinie są motorem rozwoju dla otoczenia, zapewniają miejsca pracy w nowoczesnych gałęziach gospodarki i przyczyniają się do dostępności transportowej i biznesowej regionu, co z kolei znacząco przyczyni się do poprawy zamożności jego mieszkańców.



Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje, że w 2030 roku w Polsce obsługiwanych będzie ok. 60 mln pasażerów rocznie, z czego ponad 2/3 na lotniskach regionalnych. Wynik ten jednak może być osiągnięty kilka lat wcześniej. Aktualną przepustowość wszystkich polskich portów szacuje się na ok. 57 mln pasażerów rocznie (25 mln pax Lotnisko Chopina, 32 mln porty regionalne). Według prognoz ULC wynik ten ma zostać osiągnięty w 2029 roku, jednak realnie może to być już nawet ok. 4-5 lat wcześniej.

Facebook
X
LinkedIn
Email
Drukuj

Szukaj...