22 kwietnia br. planowane jest wejście w życie reorganizacji rejonu kontrolowanego lotniska (TMA) Poznań. Zmianie tej towarzyszyć będzie utworzenie dodatkowego segmentu wojskowego rejonu kontrolowanego lotniska (MTMA) Powidz oraz zamiana strefy TSA 08 na TRA 11. Wizualizacja tych zmian przedstawiona jest na poniższych mapach.
Celem zmiany jest dostosowanie przestrzeni do nowych procedur i tras dolotowych/odlotowych do/z lotnisk wojskowych w Poznaniu/Krzesinach oraz Powidzu. Wprowadzenie tych procedur planowane jest na maj 2021. Stworzą one jednolitą sieć tras dolotowych do obu lotnisk z uwzględnieniem aktualnych procedur SID i STAR dla lotniska EPPO oraz pozwolą na uporządkowanie przepływu wojskowego i cywilnego ruchu lotniczego w obrębie TMA Poznań i MTMA Powidz. Kolejnym pozytywnym aspektem będzie zwiększenie efektywności operacji lotniczych z lotniska EPKS dla samolotów odrzutowych (F-16). Usprawnienie przepływu ruchu lotniczego przełoży się nie tylko na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, ale także na zmniejszenie uciążliwości tych lotów dla środowiska, w tym ograniczenie hałasu generowanego przez statki powietrzne operujące z tych lotnisk. Należy podkreślić, że wolumen ruchu wojskowego nie zmienił się w związku z obecna sytuacja epidemiologiczną, a nawet odnotowano wzrost ilości operacji wojskowych. Zamiana strefy TSA 08 na TRA 11 jest krokiem w kierunku usprawnienia koordynacji przelotów przez tą strefę.
A. Poszerzenie segmentu D TMA Poznań North (FL95-FL195) w kierunku wschodnim
B. Poszerzenie segmentu G TMA Poznań South (FL95-FL195) w rejonie punktu UVIVI
C. Poszerzenie segmentu C TMA Poznań North (6500ft – FL95) w kierunku północnym
D. Rozciągnięcie segmentu TMA Poznań D (FL95-FL195) nad zachodnią część TMA Bydgoszcz
E. Dodanie segmentu E MTMA Powidz w zakresie wysokości 3500-6500ft AMSL