Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczęła kluczowy etap prac nad wdrożeniem najnowocześniejszego w Europie systemu zarządzania ruchem lotniczym – iTEC v3. Eksperci PAŻP i hiszpańskiej firmy INDRA Sistemas S.A. oraz kontrolerzy ruchu lotniczego pracują w ramach hubu innowacyjnego nad specyfikacją systemu, o którym już dziś wiadomo, że będzie rewolucją w dotychczasowym zarządzaniu europejską przestrzenią powietrzną.
Zgodnie z planem etap ten potrwa trzy lata, a efektem wspólnych prac i warsztatów będzie wypracowanie jednolitych standardów, procedur i dokumentacji, będących podstawą przyszłego systemu iTEC v3.
Najnowsza i rozwojowa wersja iTEC v3 ma być uruchomiona operacyjnie do roku 2024. Wdrożenie systemu w Poznaniu pozwoli na dalszy rozwój zdigitalizowanych rozwiązań dla służb ruchu lotniczego i zbudowanie struktur cyfrowej przestrzeni powietrznej w Europie. Dzięki temu, w ręce służb żeglugi powietrznej trafi wydajne narzędzie, wspierające ich w pełnieniu codziennej służby. iTEC znacząco przyspieszy proces przetwarzania danych lotniczych, a ujednolicenie infrastruktury systemu pozwoli na bliską współpracę z partnerami w Europie.
– iTEC to fundament cyfrowego nieba w Europie. Wdrażamy najnowszą generację iTEC jako pierwsi i czekamy na naszych partnerów z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Norwegii i Litwy. iTEC przeniesie instytucje żeglugi powietrznej do nowej ery cyfrowego, zwirtualizowanego zarządzania ruchem lotniczym i pozwoli czerpać ze wszystkich korzyści, jakie niosą ze sobą nowoczesne rozwiązania. Wdrożenie iTEC będzie kamieniem milowym dla Polski i całej Europy. Jako PAŻP nie tylko zainaugurujemy proces implementacji iTEC v3, ale też staniemy się platformą umożliwiającą jego dalszy rozwój. W Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Poznaniu będziemy kontynuować prace badawczo-rozwojowe mające na celu udoskonalenie finalnej wersji systemu – powiedział Janusz Janiszewski, prezes PAŻP.
W myśl wartej 36 milionów euro umowy pomiędzy PAŻP a Indrą, operacyjny system zarządzania ruchem lotniczym iTEC zostanie wdrożony w Ośrodku Kontroli Ruchu Lotniczego w pobliżu lotniska Poznań-Ławica. Kompleks PAŻP ma także pełnić rolę zapasową dla warszawskiego Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym. Będzie przystosowany do tego, by w razie potrzeby móc przejąć obsługę operacji lotniczych również od innych ośrodków regionalnych PAŻP.
iTEC wpisuje się w nowoczesną, cyfrową wizję przyszłości europejskiego nieba. System uwzględnia standardy Komisji Europejskiej i rozwiązania wynikające z koncepcji Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, w tym wymogi programu SESAR.
iTEC v3 powstaje w oparciu o rozwiązania wirtualne i chmurowe. Wykorzystuje cyfrowe, zautomatyzowane narzędzia przetwarzania danych lotniczych. Wdrożenie tych technologii przyspieszy postęp i umożliwi rozwój wydajnego, transgranicznego systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Szybki przepływ informacji i wirtualne centra umożliwią nadzorowanie przestrzeni powietrznej na drugim końcu kontynentu przez każdego z partnerów iTEC.
System iTEC przetwarza dane dotyczące trajektorii statków powietrznych, opierając kalkulacje na czterech wymiarach. Pozwala to kontrolerom na precyzyjne śledzenie pozycji samolotów i śmigłowców, a także optymalne zarządzanie ruchem w zależności od bieżącej sytuacji operacyjnej. Dzięki temu poprawia się punktualność i wydajność operacji lotniczych, zmniejsza ilość emitowanych zanieczyszczeń oraz zredukowane zostają koszty operacyjne.
Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Poznaniu będzie pierwszą lokalizacją, w której zostanie wdrożona najnowsza generacja rozwiązania: iTEC v3. PAŻP stanie się tym samym wiodącym partnerem konsorcjum iTEC, który w ciągu kilku lat uruchomi operacyjnie iTEC w najnowocześniejszej odsłonie. iTEC umożliwi PAŻP płynne przejście z aktualnie używanego systemu zarządzania ruchem lotniczym – PEGASUS_21, także dostarczonym przez firmę Indra.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wiedzie prym wśród instytucji środkowo-europejskich we wdrażaniu rozwiązań Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. PAŻP modyfikuje rozwiązania technologiczne wykorzystywane przez służby żeglugi powietrznej dbając o to, by prowadzone inwestycje umożliwiały pełnienie służby w sposób bezpieczny i nieprzerwany.
PAŻP i Indra mają przeszło dwudziestoletnią historię bliskiej i dobrej współpracy. Dzięki systematycznemu wprowadzaniu usprawnień w używanych systemach zarządzania ruchem lotniczym, Agencja zapewnia użytkownikom polskiego nieba pewność i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie.
Powstanie iTEC było możliwe dzięki współpracy największych podmiotów w europejskiej branży zarządzania ruchem lotniczym. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozwija iTEC z firmą Indra oraz z sześcioma głównymi dostawcami służb żeglugi powietrznej w Europie: DFS (Niemcy), ENAIRE (Hiszpania), NATS (Wielka Brytania), LVNL (Holandia), Oro Navigacija (Litwa), AVINOR (Norwegia).