pazp,itec,media1

PAŻP wdraża system m.in. wcześniejszego ostrzegania przed kolizją w powietrzu

  • Polska jako pierwsza w Europie wdraża najnowszą generację systemu bezpieczeństwa na polskim i europejskim niebie. Kontrolerzy Ruchu Lotniczego rozpoczynają jego testy.
  • System iTec v3 to w pełni cyfrowa kontrola przemieszczania się statków powietrznych, nieporównywanie bardziej precyzyjna od dotychczas stosowanych systemów.
  • iTec v3 na początku wdrożony zostanie w Poznaniu, a docelowo będą z niego korzystać służby żeglugi powietrznej największych europejskich krajów.
  • Dzięki współpracy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz hiszpańskiego producenta systemów lotniczych INDRA, Polska stała się europejskim liderem wdrażania innowacyjnych zmian w ruchu lotniczym.

Cyfryzacja przestrzeni powietrznej pozwala na szybsze i dokładniejsze przetwarzanie takich danych jak trajektoria lotu statków powietrznych, co oznacza, że kontroler jest w stanie nie tylko śledzić jego bieżące położenie, ale i widzieć, w jakim punkcie znajdzie się za precyzyjnie określony czas. Z kolei nowatorski monitor interakcji pomiędzy statkami powietrznymi, zaalarmuje wcześniej, niż dotychczas stosowany tzw. system krótkoterminowego ostrzegania przed kolizją (ang. STCA – Short Term Conflict Alert), gdy pojawi się potencjalne zagrożenie.

iTEC v3 ma zastąpić używany od 12 lat w Polsce system PEGASUS_21, który swoim zasięgiem obejmuje tylko przestrzeń powietrzną nad polskim terytorium oraz nad obszarami Morza Bałtyckiego, gdzie zgodnie z umowami międzynarodowymi, kontrolę sprawują Polacy. Przez ponad dekadę, natężenie ruchu lotniczego, a więc i operacji lotniczych obsługiwanych przez kontrolerów w Polsce, wzrosło z 552 tys. w 2009 roku, do 912 tys. w 2019 roku*.

– Wdrażamy najnowszą generację iTEC jako pierwsi w Europie i staniemy się tym samym platformą umożliwiającą dalszy rozwój systemu dla innych europejskich. W Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Poznaniu będziemy kontynuować prace badawczo-rozwojowe mające na celu udoskonalenie finalnej wersji systemu – poinformował Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Nowoczesny system ATM stanowi fundament do wdrożenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (ang. SES – Single European Sky). Odpowiada na zalecenia Komisji Europejskiej, będące reakcją na dynamicznie rosnący ruch lotniczy w przestrzeni powietrznej Starego Kontynentu. Celem unijnej instytucji było zwiększenie przepustowości transgranicznego ruchu i równoczesne podwyższenie standardów bezpieczeństwa, poprzez szybki przepływ informacji i funkcjonowanie wirtualnych centrów kontroli, które mogłyby prowadzić nadzór nad dowolnym fragmentem przestrzeni powietrznej Europy niezależnie od lokalizacji geograficznej. Kontrola poprzez system iTEC v3 pozwala również zadbać o punktualność i wydajność operacji lotniczych, zmniejsza emisję zanieczyszczeń i redukuje koszty.

Projekt ten stanowi duży technologiczny krok naprzód dzięki pierwszemu wdrożeniu iTEC OneSky i sprawi, że PAŻP stanie się jednym z wiodących dostawców usług lotniczych w kontekście nowej strategii Single European Sky – powiedział Javier Ruano, dyrektor ds. programów ATM w firmie Indra.

To właśnie Wielkopolska będzie pierwszym puntem na mapie Polski, gdzie zostanie uruchomiony system kontroli ruchu lotniczego nowej generacji. iTEC v3 będzie wdrażany w Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Wysogotowie, w pobliżu lotniska Poznań-Ławica. Tam, powstanie infrastruktura systemu, a poznański ośrodek ma także pełnić rolę zapasową dla warszawskiego Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym, by w razie potrzeby móc przejąć obsługę operacji lotniczych również od innych regionalnych ośrodków regionalnych KRL.

* ostatni miarodajny rok przed wybuchem pandemii koronawirusa na świecie.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on print
Drukuj
Zmiana rozmiaru czcionki
Kontrast