Raport o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 1 i 2 kwietnia br.

Raport o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 1 i 2 kwietnia br.

Prezentujemy dwa dobowe raporty dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacone o dane europejskie z EUROCONTROL. W kolejnych dniach obowiązywania czasowego wstrzymania międzynarodowych i krajowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach.

Zaznaczamy, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

31 marca

  • Wtorek 02.04.2019 – 2527 operacji
  • Wtorek 31.03.2020 – 283 operacje (spadek o 88 proc.)

Poniżej ruch na lotniskach w dniu 31 marca br. (liczba operacji):

  • Bydgoszcz – EPBY – 0 (10 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
  • Gdańsk – EPGD – 10 (119 w 2019 r.) spadek o 92 proc.
  • Kraków – EPKK – 8 (159 w 2019 r.) spadek o 95 proc.
  • Katowice – EPKT – 11 (81 w 2019 r.) spadek o 86 proc.
  • Lublin – EPLB – 0 (6 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
  • Łódź – EPLL– 0 (15 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
  • Modlin – EPMO – 3 (61 w 2019 r.) spadek o 95 proc.
  • Olsztyn-Szymany – EPSY – 1 (4 w 2019 r.) spadek o 75 proc.
  • Poznań – EPPO – 7 (64 w 2019 r.) spadek o 89 proc.
  • Radom – EPRA – 0 (3 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
  • Rzeszów – EPRZ – 3 (22 w 2019 r.) spadek o 86 proc.
  • Szczecin – EPSC – 2 (20 w 2019 r.) spadek o 90 proc.
  • Warszawa – EPWA – 53 (539 w 2019 r.) spadek o 90 proc.
  • Wrocław – EPWR – 5 (70 w 2019 r.) spadek o 93 proc.
  • Zielona Góra – EPZG – 0 (2 w 2019 r.) spadek o 100 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w dniu 31 marca br.:

  • 103 operacje (1175 w 2019 r.) spadek o 91 proc.

1 kwietnia

  • Środa 03.04.2019 – 2509 operacji
  • Środa 01.04.2020 – 361 operacji (spadek o 85 proc.)

Poniżej ruch na lotniskach w dniu 1 kwietnia br. (liczba operacji):

  • Bydgoszcz – EPBY – 1 (14 w 2019 r.) spadek o 93 proc.
  • Gdańsk – EPGD – 15 (131 w 2019 r.) spadek o 89 proc.
  • Kraków – EPKK – 7 (155 w 2019 r.) spadek o 95 proc.
  • Katowice – EPKT – 12 (87 w 2019 r.) spadek o 86 proc.
  • Lublin – EPLB – 0 (12 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
  • Łódź – EPLL– 1 (15 w 2019 r.) spadek o 93 proc.
  • Modlin – EPMO – 6 (45 w 2019 r.) spadek o 87 proc.
  • Olsztyn-Szymany – EPSY – 1 (0 w 2019 r.)
  • Poznań – EPPO – 6 (54 w 2019 r.) spadek o 89 proc.
  • Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
  • Rzeszów – EPRZ – 0 (22 w 2019 r.) spadek o 86 proc.
  • Szczecin – EPSC – 0 (15 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
  • Warszawa – EPWA – 53 (541 w 2019 r.) spadek o 90 proc.
  • Wrocław – EPWR – 8 (80 w 2019 r.) spadek o 90 proc.
  • Zielona Góra – EPZG – 0 (4 w 2019 r.) spadek o 100 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w dniu 1 kwietnia br.:

  • 110 operacji (1175 w 2019 r.) spadek o 91 proc.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 31 marca br.

  • Loty w sieci Network Managera: 4 203, co stanowi spadek o 86,1 proc. (25 948 mniej lotów)

Marzec 2020 vs. marzec 2019:

  • Średni ruch w marcu 2020 r. wyniósł 16 128 lotów dziennie, w porównaniu do 27 362 lotów w marcu 2019 r., co stanowi spadek o 41,1 proc.,

  • Średni spadek za marzec znajduje odzwierciedlenie w redukcjach lotów w wielu krajów europejskich. Dla największych rynków lotniczych w marcu 2020 r . spadki wyniosły: Włochy -66 proc., Francja -43 proc., Hiszpania -42 proc., Niemcy -42 proc., Wielka Brytania -37proc. i Holandia -36 proc.,
  • Rynek All-Cargo wzrósł o 29 proc. w dniu 29 marca w porównaniu do analogicznego dnia w 2019 r., podczas gdy rynek linii niskokosztowych spadł o 96 proc., a “tradycyjnych” przewoźników o 90 proc.

Zgodnie z danymi w niedzielę 29 marca 2020 r. wykonano 517 lotów „All Cargo”, co stanowi wzrost o 5 proc. w porównaniu z 491 w analogicznym dniu ubiegłego roku. Tego samego dnia wykonano zaledwie 1929 operacji rozkładowych, o 23 830 (-92 proc.) mniej niż w ubiegłym roku, 947 lotów czarterowych / biznesowych, co stanowi spadek o 53 proc. w porównaniu do 2014 w 2019 r.

Sytuacja w Europie na dzień 1 kwietnia br.

  • Loty w sieci Network Managera: 4 405, co stanowi -85,7 proc. (26 375 mniej lotów)

Segmentacja rynku (dane do 30 marca):

  • Zgodnie z danymi, w poniedziałek 30 marca 2020 r. odbyło się 802 tzw. lotów “All Cargo”, co stanowi spadek o 7 proc. w porównaniu z 867 w analogicznym dniu ubiegłego roku. Tego samego dnia wykonano zaledwie 1 863 rozkładowych operacje, co stanowi spadek o 93 proc. w porównaniu z 25 608 lotami w zeszłym roku; i 1258 lotów czarterowych/biznesowych, co stanowi spadek o 51 proc. w porównaniu do 2549 w 2019 r.
  • Zazwyczaj cały ruch cargo stanowi około 3 proc. całkowitego ruchu, podczas gdy obecnie stanowi prawie 20 proc. całkowitego ruchu.

Linie lotnicze

  • Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 1 kwietnia easyJet nie prowadził swojej działalności, Ryanair zanotował -95 proc. spadku operacji (119 lotów), Lufthansa -94 proc. (223 loty), Air France-KLM -95 proc. (114 lotów), a IAG – 94 proc. (158 lotów),

  • W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 1 kwietnia wyniosły: TAP -99 proc., TUI -97 proc., Norwegian Air Shuttle -92 proc., Turkish Airlines -90 proc., Finnair -91 proc., Wizz Air -91 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -90 proc., SAS -88 proc. i Aer Lingus -85 proc.


Lotniska

  • Praktycznie wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz około 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn Gatwick -98 proc., Paryż Orly -98 proc., Manchester -96 proc., Barcelona -93 proc., Wiedeń -93 proc., Monachium – 93 proc., Madryt -92 proc., Stambuł -89 proc., Amsterdam -89 proc., Mediolan Malpensa -89 proc., Dublin -89 proc., Paryż CDG -87 proc. i Londyn Heathrow -86 proc.