Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 13 lipca

Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 13 lipca

Prezentujemy tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL. W kolejnym tygodniu kolejnego i częściowego wznowienia międzynarodowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze, choć już nieco mniejsze, spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 28. tygodniu  przekroczona została liczba 1000 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej cztery razy, a średnia dzienna liczba operacji wyniosła 1006 (vs. 3405 operacji w 2019).

Zaznaczamy, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

28. tydzień 2020 r. od 6 do 12 lipca br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 6 do 12 lipca br. (liczba operacji):

  • Bydgoszcz – EPBY – 33 (105 w 2019 r.) spadek o 68 proc.
  • Gdańsk – EPGD – 456 (950 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Katowice – EPKT – 421 (1009 w 2019 r.) spadek o 58 proc.
  • Kraków – EPKK – 541 (1279 w 2019 r.) spadek o 57 proc.
  • Lublin – EPLB – 36 (65 w 2019 r.) spadek o 44 proc.
  • Łódź – EPLL – 33 (69 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Modlin – EPMO –  154 (413 w 2019 r.) spadek o 62 proc.
  • Olsztyn-Szymany – EPSY – 26 (33 w 2019 r.) spadek o 21 proc.
  • Poznań – EPPO – 230 (525 w 2019 r.) spadek o 65 proc.
  • Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
  • Rzeszów – EPRZ – 75 (188 w 2019 r.) spadek o 60 proc.
  • Szczecin – EPSC – 67 (103 w 2019 r.) spadek o 34 proc.
  • Warszawa – EPWA – 1153 (4061 w 2019 r.) spadek o 71 proc.
  • Wrocław – EPWR – 311 (698 w 2019 r.) spadek o 55 proc.
  • Zielona Góra – EPZG – 32 (26 w 2019 r.) wzrost o 23 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 6 do 12 lipca br.:

  • 3580 (9524 w 2019 r.) spadek o 62 proc. (wzrost operacji 27. vs 28. tydzień o 18 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 6 do 12 lipca br.:

  • 7042 (23839 w 2019 r.) spadek o 70 proc. (wzrost operacji 27. vs 28. tydzień o 11 proc.)

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 12 lipca br.

  • Loty w sieci Network Managera: 11918, co stanowi spadek o 63,7 proc. (20913 lotów mniej)

28. tydzień 2020 r. od 6 do 12 lipca br.

  • Średnia tygodniowa lotów 12935 tj. spadek -63 proc. (121 399 lotów mniej),
  • Niedziela (12.7) była najmniej pracowitym dniem z 11918 lotami,
  • Linia Ryanair obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 1045 lotów dziennie,
  • Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 3 034 029 lotów mniej,
  • 14596 lotów 10 lipca br., po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 14 tys. lotów w ciągu dnia,
  • Do połowy lipca br. ruch między Europą a USA spadł o 64 proc.

Linie lotnicze

Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 12 lipca easyJet zanotował 78 proc. spadek operacji, British Airways (IAG) – 80 proc., Lufthansa -74 proc., KLM -67 proc., Air France -65 proc., a Ryanair -51 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 5 lipca br. wyniosły: El Al Israel Airlines -99 proc., Aer Lingus -85 proc., TAP -80 proc., TUI -80 proc., Norwegian Air Shuttle -81 proc., Brussels Airlines -75 proc., Finnair -77 proc., Air Nostrum -73 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -68 proc.,   SAS -66 proc., Turkish Airlines -57 proc., Wizz Air -25 proc. oraz Wideroe -14 proc.

Lotniska

Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn City -93 proc., Londyn Gatwick -92 proc., Manchester -83 proc., Barcelona -73 proc., Madryt -75 proc., Paryż Orly -74 proc., Monachium – 73 proc., Londyn Heathrow -72 proc., Dublin -72 proc., Warszawa -69 proc.,  Paryż CDG -68 proc., Amsterdam -64 proc., Wiedeń -65 proc., Stambuł (IST+SAW) -62 proc. oraz Mediolan Malpensa -54 proc.