Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 20 lipca

Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 20 lipca

Prezentujemy tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL. W kolejnym tygodniu kolejnego i częściowego wznowienia międzynarodowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze, choć już nieco mniejsze, spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 29. tygodniu przekroczona została liczba 1000 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej pięć razy (środa – 1122, czwartek – 1142, piątek – 1294, sobota – 1178, niedziela – 1180). W 29. tygodniu po raz pierwszy od połowy marca br. została przekroczona liczba 1200 operacji jednego dnia.

Zaznaczamy, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

29. tydzień 2020 r. od 13 do 19 lipca br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 13 do 19 lipca br. (liczba operacji):

  • Bydgoszcz – EPBY – 35 (99 w 2019 r.) spadek o 64 proc.
  • Gdańsk – EPGD – 478 (963 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Katowice – EPKT – 470 (1030 w 2019 r.) spadek o 58 proc.
  • Kraków – EPKK – 559 (1294 w 2019 r.) spadek o 57 proc.
  • Lublin – EPLB – 34 (50 w 2019 r.) spadek o 32 proc.
  • Łódź – EPLL – 33 (63 w 2019 r.) spadek o 47 proc.
  • Modlin – EPMO – 163 (397 w 2019 r.) spadek o 58 proc.
  • Olsztyn-Szymany – EPSY – 26 (35 w 2019 r.) spadek o 25 proc.
  • Poznań – EPPO – 270 (531 w 2019 r.) spadek o 49 proc.
  • Radom – EPRA – 1 (1 w 2019 r.)
  • Rzeszów – EPRZ – 87 (182 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Szczecin – EPSC – 73 (142 w 2019 r.) spadek o 48 proc.
  • Warszawa – EPWA – 1570 (3949 w 2019 r.) spadek o 60 proc.
  • Wrocław – EPWR – 335 (685 w 2019 r.) spadek o 51 proc.
  • Zielona Góra – EPZG – 28 (25 w 2019 r.) wzrost o 12 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 13 do 19 lipca br:

  • 4161 (9456 w 2019 r.) spadek o 55 proc. (wzrost operacji 28. vs 29. tydzień o 16 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 13 do 19 lipca br:

  • 7042 (23839 w 2019 r.) spadek o 67 proc. (wzrost operacji 28. vs 29. tydzień o 12 proc.)

Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni 29. tygodniu 2020 (procentowo):

  • Wizz Air – 15,4 proc.
  • PLL LOT – 15,2 proc.
  • Ryanair – 11 proc.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 19 lipca br.

  • Loty w sieci Network Managera: 13805, co stanowi spadek o 59,4 proc. (20180 lotów mniej)

29. tydzień 2020 r. od 13 do 19 lipca br.

  • Średnia tygodniowa lotów 13995 tj. spadek -60,4 proc. (101 279 lotów mniej),
  • Sobota (18.7) była najmniej pracowitym dniem z 13297 lotami,
  • Linia Ryanair obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 1071 lotów dziennie,
  • Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 3 135 029 lotów mniej,
  • 15818 lotów 17 lipca br., po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 15 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
  • Do połowy lipca br. ruch między Europą a USA spadł o 63 proc.

Linie lotnicze

Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 19 lipca easyJet zanotował 72 proc. spadek operacji, British Airways (IAG) – 71 proc., Lufthansa -71 proc., KLM -66 proc., Air France -56 proc., a Ryanair -50 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 5 lipca br. wyniosły: El Al Israel Airlines -98 proc., Aer Lingus -85 proc., TAP -80 proc., TUI -76 proc., Norwegian Air Shuttle -82 proc., Brussels Airlines -77 proc., Finnair -73 proc., Air Nostrum – 61 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -52 proc., SAS -62 proc., Turkish Airlines -57 proc., Wizz Air -25 proc. oraz Wideroe -13 proc.

Lotniska

Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn City -93 proc., Londyn Gatwick -87 proc., Manchester -74 proc., Paryż Orly -71 proc., Dublin -69 proc., Monachium – 67 proc., Barcelona -65 proc., Madryt -65 proc., Londyn Heathrow -63 proc., Warszawa -59 proc., Paryż CDG -58 proc., Amsterdam -58 proc., Wiedeń -64 proc., Stambuł (IST+SAW) -62 proc. oraz Mediolan Malpensa -49 proc.