Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 6 lipca

Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 6 lipca

Prezentujemy tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL. W kolejnym tygodniu kolejnego i częściowego wznowienia międzynarodowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze, choć już nieco mniejsze, spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 27. tygodniu  przekroczona została liczba 1000 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej cztery razy (środa – 1014, piątek – 1001, sobota – 1009, niedziela – 1043).

Zaznaczamy, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

27. tydzień 2020 r. od 29 czerwca do 5 lipca br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 29 czerwca do 5 lipca br. (liczba operacji):

  • Bydgoszcz – EPBY – 23 (96 w 2019 r.) spadek o 76 proc.
  • Gdańsk – EPGD –396 (989 w 2019 r.) spadek o 59 proc.
  • Katowice – EPKT – 328 (1053 w 2019 r.) spadek o 68 proc.
  • Kraków – EPKK – 439 (1292 w 2019 r.) spadek o 66 proc.
  • Lublin – EPLB – 28 (62 w 2019 r.) spadek o 54 proc.
  • Łódź – EPLL – 41 (65 w 2019 r.) spadek o 36 proc.
  • Modlin – EPMO –  139 (415 w 2019 r.) spadek o 66 proc.
  • Olsztyn-Szymany – EPSY – 27 (37 w 2019 r.) spadek o 27 proc.
  • Poznań – EPPO – 192 (564 w 2019 r.) spadek o 65 proc.
  • Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
  • Rzeszów – EPRZ – 79 (168 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Szczecin – EPSC – 72 (112 w 2019 r.) spadek o 35 proc.
  • Warszawa – EPWA – 1017 (4038 w 2019 r.) spadek o 74 proc.
  • Wrocław – EPWR – 223 (702 w 2019 r.) spadek o 68 proc.
  • Zielona Góra – EPZG – 24 (26 w 2019 r.) wzrost o 8 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 29 czerwca do 5 lipca br.:

  • 3028 (9619 w 2019 r.) spadek o 68 proc. (wzrost operacji 26. vs 27. tydzień o 81 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 29 czerwca do 5 lipca br.:

  • 6317 (23996 w 2019 r.) spadek o 73 proc. (wzrost operacji 26. vs 27. tydzień o 47 proc.)

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 5 lipca br.

  • Loty w sieci Network Managera: 11861, co stanowi spadek o 65,2 proc. (22 130 lotów mniej)

27. tydzień 2020 r. od 29 czerwca do 5 lipca br.

  • Średnia tygodniowa lotów 11552 tj. spadek -67 proc. (117 095 lotów mniej),
  • Poniedziałek (29.6) był najmniej pracowitym dniem z 9203 lotami,
  • Linia Ryanair obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 831 lotów dziennie,
  • Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 2 889 058 lotów mniej,
  • 13953 loty 3 lipca br., po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 13 tys. lotów w ciągu dnia,
  • Do końca czerwca br. ruch między Europą a USA spadł o 65 proc.

Linie lotnicze

Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 5 lipca easyJet zanotował 79,9 proc. spadek operacji, British Airways (IAG) – 84 proc., Lufthansa -74 proc., KLM -68 proc., Air France -67 proc. oraz Ryanair -52,7 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 5 lipca br. wyniosły: El Al Israel Airlines -98,5 proc., TUI -86 proc., Aer Lingus -85 proc., TAP -82 proc., Norwegian Air Shuttle -82 proc., Brussels Airlines -77 proc., Finnair -76 proc., Air Nostrum -74 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -68 proc., SAS -66 proc., Turkish Airlines -57 proc., Wizz Air -29 proc. oraz Wideroe -16 proc.

Lotniska

Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn City -94 proc., Londyn Gatwick -93 proc., Manchester -85 proc., Barcelona -78 proc., Madryt -77 proc., Paryż Orly -76 proc., Monachium – 75 proc., Londyn Heathrow -74 proc., Dublin -72 proc., Warszawa -69 proc.,  Paryż CDG -68 proc., Amsterdam -66 proc., Wiedeń -65 proc., Stambuł (IST+SAW) -61 proc. oraz Mediolan Malpensa -55 proc.