Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 7 września

Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 7 września

Prezentujemy tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 36. tygodniu przekroczona została liczba 1050 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej każdego dnia przy średniej tygodniowej 1183 loty (vs. 3077 w 2019 r.).

Zaznaczamy, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

36. tydzień 2020 r. od 31 sierpnia do 6 września br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 31 sierpnia do 6 września br. (liczba operacji):

  • Bydgoszcz – EPBY – 53 (100 w 2019 r.) spadek o 47 proc.
  • Gdańsk – EPGD – 586 (993 w 2019 r.) spadek o 40 proc.
  • Katowice – EPKT – 512 (1030 w 2019 r.) spadek o 50 proc.
  • Kraków – EPKK – 672 (1378 w 2019 r.) spadek o 51 proc.
  • Lublin – EPLB – 50 (73 w 2019 r.) spadek o 31 proc.
  • Łódź – EPLL – 69 (78 w 2019 r.) spadek o 11 proc.
  • Modlin – EPMO –  222 (349 w 2019 r.) spadek o 36 proc.
  • Olsztyn-Szymany – EPSY – 27 (35 w 2019 r.) spadek 22 proc.
  • Poznań – EPPO – 240 (583 w 2019 r.) spadek o 58 proc.
  • Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
  • Rzeszów – EPRZ – 94 (151 w 2019 r.) spadek o 37 proc.
  • Szczecin – EPSC – 88 (127 w 2019 r.) spadek o 30 proc.
  • Warszawa – EPWA – 1902 (4146 w 2019 r.) spadek o 54 proc.
  • Wrocław – EPWR – 338 (709 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
  • Zielona Góra – EPZG – 22 (27 w 2019 r.) spadek o 18 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 31 sierpnia do 6 września br.:

  • 4873 (9830 w 2019 r.) spadek o 50 proc. (spadek operacji 35. (5144) vs 36. tydzień o 5,2 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 31 sierpnia do 6 września br.:

  • 8286 (21549 w 2019 r.) spadek o 61 proc. (spadek operacji 35. (8413) vs 36. tydzień o 1,5 proc.)

Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni 36. tygodniu 2020 (procentowo):

  • PLL LOT – 16,4 proc.
  • Wizz Air – 14,1 proc.
  • Ryanair – 11,5 proc.

Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 42 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 3480 lotów w polskiej przestrzeni.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 6 września br.

  • Loty w sieci Network Managera: 16421, co stanowi spadek o 52,1 proc. (17599 lotów mniej)

36. tydzień 2020 r. od 31 sierpnia do 6 września br.:

  • Średnia tygodniowa 16768 lotów dziennie,
  • 117 382 loty w 36. tygodniu, średnia rejsów zaczyna spadać i wynosi około 16,7 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
  • Wtorek (1.9) był najmniej pracowitym dniem z 15964 lotami,
  • Linia Ryanair obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 1400 lotów dziennie,
  • Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 3 798 569 lotów mniej,
  • Do 6 września br. ruch między Europą a USA spadł o 63 proc.

Linie lotnicze

Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 6 września British Airways zanotował 66 proc. spadek operacji,  Lufthansa -64 proc., easyJet 52 proc., Ryanair -39 proc., Air France -38 proc. a KLM -31 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 6 września wyniosły: El Al Israel Airlines -97 proc., Norwegian Air Shuttle -79 proc.,  Aer Lingus -79 proc., Brussels Airlines -78 proc., Finnair -72 proc.,  TUI -69 proc., TAP -62 proc., SAS -61 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -55 proc., Air Nostrum – 52 proc., Turkish Airlines -52 proc.,  Wizz Air -19 proc. oraz Wideroe -14 proc.

Lotniska

Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn City -90 proc., Londyn Gatwick -67 proc., Mediolan Malpensa -64 proc., Barcelona -63 proc., Manchester -62 proc., Dublin -62 proc., Madryt -62 proc., Monachium – 61 proc., Londyn Heathrow -59 proc., Paryż CDG -57 proc., Stambuł (IST+SAW) -57 proc., Warszawa -53 proc., Wiedeń -51 proc., Paryż Orly -42 proc. oraz Amsterdam -41 proc.