Ułatwienia dostępu

SESAR 3 Joint Undertaking

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej bierze udział w kolejnej edycji europejskiego programu badawczo-rozwojowego SESAR stanowiącego komponent technologiczny inicjatywy Single European Sky.

SESAR 3 Joint Undertaking (SESAR 3 JU) został oficjalnie rozpoczęty 14 grudnia 2021 roku i działa w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jego główne cele to redukcja opóźnień w ruchu lotniczym, ograniczenie kosztów wykonywanych lotów, wzrost przepustowości lotnisk i przestrzeni powietrznej oraz redukcja negatywnego wpływu lotnictwa na środowisko. W ramach SESAR 3 JU zrzeszone są największe instytucje zarządzające ruchem lotniczym w Europie wraz z konsorcjum podmiotów zarządzających największymi portami lotniczymi w Europie, producentami zautomatyzowanych systemów naziemnych jak i wyposażenia pokładowego oraz Komisją Europejską i Europejską Organizacją ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej EUROCONTROL.

PAŻP w programie SESAR

Program SESAR powstał w 2004 roku w celu zdefiniowania, opracowania i wdrożenia elementów niezbędnych do poprawy efektywności zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz budowy inteligentnego systemu transportu lotniczego w Europie.

SESAR 3 JU to współfinansowana przez Unię Europejską najnowsza edycja programu uruchamiana w miejsce dotychczasowego SESAR 2020. W ramach zaplanowanego na lata 2021-2031 SESAR 3 JU kontynuowane będą prace badawczo-rozwojowe bazujące zarówno na dotychczasowych osiągnięciach jak i uwzględniające nowe potrzeby w rozwoju przemysłu lotniczego. Celem będzie opracowanie i dostarczenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych w kluczowych dla ATM obszarach i w ten sposób przyspieszenie drogi ku uczynieniu europejskiego lotnictwa neutralnym klimatycznie.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej dołączyła do programu SESAR w 2010 roku i od tamtej pory jest aktywnie zaangażowana w kilkadziesiąt projektów i inicjatyw. Przy wsparciu m.in. Politechniki Warszawskiej, Politechniki Rzeszowskiej, Uniwersytetu Warszawskiego oraz licznych podmiotów przemysłowych PAŻP pracuje we wszystkich czterech kluczowych obszarach (Key Features) europejskiego ATM Master Plan, tj.:

  • High Performing Airports – wysoko wydajne lotniska,
  • Enabling Aviation Infrastructure – infrastruktura lotnicza,
  • Advanced Air Traffic Services – zaawansowane usługi zarządzania ruchem lotniczym,
  • Optimised ATM Network Services – zoptymalizowane sieci zarządzania ruchem lotniczym.

Celem poszczególnych projektów R&D, realizowanych m.in., przez PAŻP, jest opracowanie jakościowo innowacyjnych i zunifikowanych rozwiązań infrastrukturalno-systemowych dla systemu ATM w Europie.

Zakłada się, że produkcja oraz wdrożenie do użytku operacyjnego nowoczesnej infrastruktury ATM, składającej się z interoperacyjnych technologii gwarantujących wysoką skuteczność działania transportu lotniczego w Europie nastąpi do ok. 2030 roku.

Jedynym członkiem stowarzyszonym SESAR JU reprezentującym Polskę jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

(więcej: http://www.sesarju.eu/)

Szukaj...