Ułatwienia dostępu
Przyszły model świadczenia usług udostępniania danych (inteligentna platforma cyfrowa oparta na ogólnoeuropejskiej warstwie usług danych ATM, dostarczanie zaawansowanych usług opartych na chmurze dla aplikacji ATM/CNS):
Budżet projektu: 171 250 EURO
Dofinansowanie (70%): 119 875 EURO
Okres realizacji projektu: 36 miesięcy (01.09.2023 – 31.08.2026)
Ewolucja obecnej architektury platformy iTEC w celu wsparcia koncepcji wirtualnego centrum, poprzez wykorzystanie najnowocześniejszych technologii cyfrowych, podstawowych zasad architektonicznych i wykorzystanie komercyjnych produktów gotowych (COTS) do obniżyć koszty rozwoju i wdrożenia. Celem jest umożliwienie oddzielenia świadczenia usług ATM od infrastruktury, wykorzystując istniejącą współpracę iTEC za pośrednictwem partnerów i w oparciu o uzgodnioną mapę drogową rozwoju zdolności, aby zapewnić jej pełną zgodność z głównym planem ATM UE. Pakiety prac będą dotyczyć rozwiązania technologicznego Platformy ATC nowej generacji uwzględniającego ewolucję technologiczną aplikacji systemu iTEC umożliwiających cyfrową transformację świadczenia usług ATM. Liderem tego rozwiązania będzie firma INDRA. W tym celu zostanie przeprowadzonych kilka ćwiczeń dotyczących pięciu różnych obszarów rozwiązania oraz dodatkowe ćwiczenie w ramach rozwiązania. Poprawa przewidywalności dzięki udoskonaleniom trajektorii, co w rzeczywistości stanowi weryfikację krzyżową mającą na celu zapewnienie i ostateczną walidację w kontekście operacyjnym ewolucji platform technicznych.
Budżet projektu: 718 625 EURO
Dofinansowanie (70%): 503 037 EURO
Okres realizacji projektu: 36 miesięcy (01.09.2023 – 30.07.2026)
Solution 2 Trajectory revision in execution
Celem projektu jest zdefiniowanie założeń operacyjnych, usług i systemów wspierających zmiany trajektorii lotu zainicjowanych przez AU, NM lub Flow Management.
Zdefiniowanie ram funkcjonowania standardu FF-ICE/2 Trajectory Revision in strategic execution.
Udział ekspertów PAŻP w pracach nad WP3, w szczególności przygotowanie następujących dokumentów/deliverables:
Poziom dojrzałości: TRL4/ V2
Budżet projektu: 61 702 EURO
Dofinansowanie (70%): 43 191 EURO
Okres realizacji projektu: 36 miesięcy (01.09.2023 – 31.08.2026)
Zwiększanie automatyzacji w sektorach planowania i zarządzaniu separacjami przez wzmocnione przewidywanie trajektorii i narzędzi kontrolnych. Zwiększanie synchronizacji trajektorii Air/Ground. Zaawansowane koncepcje i narzędzia funkcji zarządzania separacją (wykorzystujące bardziej wiarygodne informacje o trajektorii). Udoskonalona synchronizacja trajektorii powietrze/ziemia przy użyciu przepustów datalink/CPDLC i zaawansowanej automatyzacji w celu obsługi TBO. Zatwierdzenie specyficznego dla ATCO narzędzia funkcji zaawansowanego zarządzania separacją w odniesieniu do doradztwa dotyczącego rozwiązywania konfliktów (CORA).
Budżet projektu: 467 700 EURO
Dofinansowanie (70%): 327 390 EURO
Okres realizacji projektu: 36 miesięcy
Celem projektu jest zwiększenie interoperacyjności i koordynacji cywilno-wojskowej.
Europejskie operacje wojskowe to ponad 150 000 lotów rocznie. Aby pomieścić te loty, przestrzeń powietrzna jest często zamykana, czasami w krótkim czasie, dla ruchu cywilnego. Biorąc pod uwagę wzrost ruchu lotniczego oraz jego złożoności, SESAR opracowuje rozwiązania operacyjne i techniczne, które umożliwiają bardziej elastyczną współpracę cywilno-wojskową w celu maksymalizacji wykorzystania przestrzeni powietrznej. Kluczem do tej współpracy jest integracja operacji wojskowych. Celem projektu jest udoskonalenie rozwiązań do zarządzania trajektoriami misji i wspólnego podejmowania decyzji na poziomie sieci oraz w operacjach ATC.
PAŻP zaangażowana jest w Rozwiązanie 1 zajmujące się integracją danych iOAT FPL oraz możliwością ich dzielenia się z innymi aktorami ATM oraz Rozwiązanie 2 zajmujące się opracowaniem i walidacją koncepcji Dynamic Moving Area typu 3.
Budżet projektu: 320 770 EURO
Dofinansowanie (70%): 224 539 EURO
Okres realizacji projektu: 36 miesięcy (01.06.2023 – 31.05.2026)
Projekt uzupełnia kluczowe aspekty koncepcji operacyjnej Demand and Capacity Balancing (DCB).
PAŻP zaangażowana jest w Rozwiązanie B, zajmujące się dynamiczną konfiguracją przestrzeni powietrznej (Dynamic Airspace Configuration DAC). W szczególności prace dotyczyć będą udoskonalania narzędzi DCB-DAC i procesu konfiguracji przestrzeni powietrznej, adaptacji procesu Collaborative Decision Making w zakresie koordynacji z Network Manager, w tym integrację dynamicznych stref DMA, w pełnym cyklu od planowania przedtaktycznego do momentu wykonania operacji.
Budżet projektu: 411 250 EURO
Dofinansowanie (70%): 287 875 EURO
Okres realizacji projektu: 36 miesięcy (01.07.2023 – 30.06.2026)
Wytworzenie nowej wersji ATM Master Planu, procesplanowania SESAR i raportowania w nowym podejści (amiast L1, L2, L3 zastosowanie 2-poziomów: „strategicznego”=ATM MP 2024 i „raportowego”=LSSIP / CP1 Raporty).
Budżet projektu: 120 625 EURO
Dofinansowanie (70%): 84 437,50 EURO
Okres realizacji projektu: 36 miesięcy (01.07.2023 – 30.06.2026)
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
ul. Wieżowa 8
02-147 Warszawa
Informacje ogólne o firmie:
e-mail: info@pansa.pl